اصفهان ۷ درصد درآمد کشور را تامین می‌کند / لایحه بودجه ۱۴۰۲ کسری ندارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۲ برای استان اصفهان حدود ۴۳.۶ همت درآمد (که حدود ۹۸ درصد آن مالیات است) در نظر گرفته شده است. اصفهان در خصوص تأمین درآمدهای دولت در رده دوم کشور قرار دارد و هفت درصد از درآمد کشور را اصفهان تأمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا قاسمی امروز _پنجشنبه بیستم بهمن‌ماه_ در نشست خبری با حضور خبرنگاران درباره نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: رقم کل بودجه عمومی دولت ۲۱۶۴ همت است، منابع درآمدی ۹۸۷ همت (مالیات و عوارض) ۷۱۱ همت واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است و ۲۹۴ همت واگذاری دارایی‌های مالی در نظر گرفته شده است. یکی از این نکات نرخ مالیات صفر برای سود توزیع نشده شرکت‌های بورسی است. یعنی اگر شرکتی تصمیم بر توزیع نکردن سود گرفت، این سود از مالیات معاف است. این اقدام جلوگیری از کاهش نرخ تشکیل سرمایه انجام شده است.

وی با اشاره به تبصره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزود: پیمانکاران از دولت طلبکار هستند، همزمان به ادارات یا سایر بخش‌های دولتی دیگر بدهکارند. دولت در این تبصره اسناد خزانه به آنها ارائه کرده است که این اقدام فرایند وصل و پرداخت را به شدت کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: همچنین کاهش تعرفه‌های گمرکی برای دارو و کالاهای اساسی از دیگر نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۲ است. در این لایحه حداقل دستمزد برای کارکنان دولت هفت میلیون و برای بازنشستگان شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. در حوزه کارکنان دولت مقرر شده است تا شناسه یکتا برای پرداخت کارکنان دولت در بانک مرکزی در نظر گرفته شود. سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت نیز ۵۰۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. نرخ‌های مالیاتی تا هفت میلیون تومان در ماه که حداقل دستمزد است از مالیات معاف است، مالیات دستمزد تا ۱۴ میلیون تومان نیز ده درصد، تا ۲۳ میلیون ۱۵ درصد، تا ۳۴ میلیون تومان ۲۰ درصد و بیشتر از ۳۴ میلیون ۳۰ درصد مالیات می‌پردازند.

قاسمی گفت: دولت همچنین ۲۰۰ همت در تبصره ۱۶ برای پرداخت قرض‌الحسنه، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مشاغل خانگی، جهش تولید و جهش تولید دانش‌بنیان در نظر گرفته است. همچنین مشکل طلب و بدهی دانشگاه علوم پزشکی با سازمان تأمین در تبصره ۱۷ به صورت تهاتر پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در تبصره ۱۷ نیز ۶.۳ همت مالیات بر فروش سیگار برای هزینه در بخش سلامت، ورزش همگانی و ورزش بانوان در نظر گرفته شده است. نظام ارجاع و پزشک خانواده به وزارت بهداشت محول شد. یکی دیگر از نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۲ آن است که سازمان بیمه سلامت مکلف شد تا سه دهک پایین جامعه را تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به تبصره ۲۰ و اهمیت آن برای کارکنان دولت گفت: افزایش سنوات مورد قبول بازنشستگی در سال ۱۴۰۲ به این صورت است که اگر کارمند تقاضا داشته باشد و دستگاه مربوطه با آن درخواست موافقت کند، می‌تواند تا دو سال دیگر کار کند و دیرتر بازنشسته شود. در خصوص صندوق‌های بازنشستگی باید به ازای هر هفت شاغل یک بازنشسته داشته اما اکنون به ازای هر دو شاغل یک بازنشسته داریم، به همین علت دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، ۳۰۰ همت برای صندوق‌های بازنشستگی اختصاص داده است.

قاسمی تصریح کرد: استان اصفهان در تبدیل وضعیت‌ها رتبه اول در کشور را دارد، تمام هزینه‌های تبدیل وضعیت تأمین شده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. هر دستگاهی که پرونده آن به صورت کامل به سازمان ارجاع شده باشد و افراد مربوطه شرایط را داشته باشد، تبدیل وضعیت آن انجام شده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ برای استان اصفهان حدود ۴۳.۶ همت درآمد (که حدود ۹۸ درصد آن مالیات است) در نظر گرفته شده است. اصفهان در خصوص تأمین درآمدهای دولت در رده دوم کشور قرار دارد اما رتبه استان در نرخ رشد مالیات، سیزدهم است و سرعت رشد مالیات کاهش پیدا کرده و به ۳۹.۶ درصد رسیده است، هفت درصد از درآمد کشور را اصفهان تأمین می‌کند. اعتبارات هزینه‌ای استان با رشد ۳۴ درصدی به ۱.۷ همت رسیده است که از این نظر استان رتبه ششم را دارد. اعتبارات تملک دارایی یا عمرانی حدود ۲.۵ همت است که رشد ۴۵ درصدی داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان در خصوص ردیف‌های عمرانی با اعتبار ناچیز تصریح کرد: پروژه‌های عمرانی در استان، سرمایه‌گذار خصوصی دارد و به صورت مشارکتی انجام خواهد شد، به همین علت اعتبارات اندک در بودجه برای برخی از آن‌ها در نظر گرفته شده تا صرفاً ردیف بودجه این پروژه حفظ شود تا اگر این اتفاقی افتاد دولت بتواند کمک کند.

قاسمی در خصوص ادعای کسری ۲۰۰ همتی لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: بودجه سه تراز دارد که شامل عملیاتی (درآمد منهای هزینه)، سرمایه‌ای (تفاضل واگذاری سرمایه و پروژه‌های عمرانی) و مالی (خرید و فروش اوراق) می‌شود. در تراز عملیاتی ۱۴۵۴ همت هزینه و ۹۷۸ همت درآمد داریم، یعنی ۴۷۶ همت کسری تراز عملیاتی در این بخش وجود دارد که تأمین آن از ۳۸۴ همت مازاد تراز سرمایه‌ای و ۹۳ همت مازاد تراز مالی جبران خواهد شد، بنابراین لایحه بودجه ۱۴۰۲ کسری ندارد. همچنین بدهی به تأمین اجتماعی در مولدسازی تهاتر خواهد شد و یارانه نان نیز در جدول هدفمندی دیده شده است.

وی افزود: در سفر رئیس‌جمهور به استان، ۲۶ همت پروژه به مدت سه سال تعریف شده که از این مقدار ۸۷۹۰ میلیارد آن تعهد سازمان برنامه و بودجه کشور است که در سال ۱۴۰۱, ۴۰۸۹ میلیارد آن طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید تأمین اعتبار می‌شد. آخرین تخصیص تا ماه گذشته ۱,۷۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه به صورت نقد تخصیص داده شد عقب‌ماندگی در این زمینه وجود ندارد. در خصوص پروژه‌های عمرانی استان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مبلغ ۱,۵۴۴ میلیارد تومان به مدت سه سال متعهد است که در سال ۱۴۰۱، ۵۵۳ میلیارد تومان این مقدار معادل ۳۲.۴۵ درصد تخصیص داده است.

کد خبر 640064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.