لزوم تامین زیرساخت‌های صنعت / صنایع کمتر از ۲ درصد آب کشور را مصرف می‌کنند

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: همه باید برای تأمین زیرساخت مورد نیاز صنعت بسیج شوند تا شاهد رشد اشتغال در کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی رسولیان امروز _پنجشنبه بیستم بهمن‌ماه_ در آئین بهره‌برداری از ۴۴ پروژه زیرساختی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اصفهان، اظهار کرد: اینکه مقام معظم رهبری به تولید تاکید دارند با هدف کمک به معیشت مردم، اقتصاد و رشد کشور است؛ به‌نحوی که مردمی عزتمند و توانمند داشته باشیم.

وی افزود: تنها مسیر ایجاد اشتغال پایدار و تأمین معیشت و نیاز مردم تولید است. امروز تولید مهم‌ترین موضوع کشور است. البته فعالان بخش خصوصی باید محور تولید باشند. فعالان اقتصادی در چندسال اخیر و با وجود فشارهای تحریم، نشان دادند که می‌توانند نیازهای کشور را تأمین کنند.

تولید به حمایت نیاز دارد

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه تولید به حمایت نیاز دارد، گفت: براساس آمار موجود، تولید در کشور در حال رشد است و شاهد رشد سرمایه‌گذاری در صنعت هستیم. هم‌اکنون بیش از ۳۷۰ طرح اقتصادی در شهرک‌های صنعتی با ارزش بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.

تأمین زیرساخت‌ها یکی از الزامات مهم تولید است

رسولیان با بیان اینکه تأمین زیرساخت‌ها یکی از الزامات مهم تولید است که باید به آن توجه شود، افزود: ناترازی‌های جدی در کشور داریم که از جمله آن می‌توان به ناترازی برق اشاره کرد که از مجموعه حکمرانی بر صنعت برق ناشی شده است. برای جبران این ناترازی نیازمند بازنگری در حکمرانی هستیم.

وی ادامه داد: قطعی برق شهرک‌های صنعتی در زمستان و تابستان امسال، ضرر قابل توجهی به شرکت‌ها وارد کرد. مشکلات حوزه انرژی شهرک‌های صنعتی در دو بخش زیرساخت و تأمین است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: براساس قانون، دستگاه‌های خدماتی آب، برق، گاز و سایر خدمات را باید تا ورودی شهرک‌ها ایجاد کنند. برای حمایت از تولید، نمی‌توان هزینه‌های تأمین زیرساخت را به واحدهای صنعتی تحمیل کرد. فشار مصارف بیش از حد در برخی از بخش‌ها، به صنعت وارد می‌شود.

برنامه‌ریزی برای ساخت ۹۵ پست برق در دو سال آینده

رسولیان اضافه کرد: در نظر داریم بیش از ۹۵ پست برای تأمین چهار هزار مگاوات برق با مشارکت بخش خصوصی تا دو سال آینده ایجاد شده تا بخشی از نیاز شهرک‌های صنعتی تأمین شود. بخشی از کمبود برق کشور با مشارکت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور تأمین خواهد شد.

وی تصریح کرد: ایجاد شبکه‌های انرژی خورشیدی و نیروگاه‌های کوچک مقیاس نیز در دستور کار قرار گرفته است تا به تأمین برق کمک شود.

سهم ناچیز صنعت در آب کشور

معاون وزیر صمت گفت: عمده پروژه‌های شهرک‌های صنعتی در بخش تأمین آب اجرایی شده است. سهم صنعت در آب کشور بسیار ناچیز و در حدود دو درصد است اما به دلیل ناترازی در تأمین آب، صنعت با مشکلات فراوانی مواجه است. بیش از ۳۷ درصد اشتغال مستقیم کشور در صنایع ایجاد می‌شود، بنابراین باید تلاش کنیم نیازهای زیرساختی صنعت تأمین شود.

رسولیان اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۷۰ میلیون متر مکعب پساب توسط شرکت شهرک‌های صنعتی خریداری شد و اکنون نیز بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب پساب آماده خریداری و بهره‌برداری است. این شرکت در زمینه ایجاد تصفیه‌خانه اقدامات قابل توجهی داشته است. امسال حدود ۵۹ هزار متر مکعب از پساب صنعت نیز بازچرخانی و در فضای سبز شرکت‌ها استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: همه باید برای تأمین زیرساخت مورد نیاز صنعت بسیج شوند تا شاهد رشد اشتغال در کشور باشیم.

رسیدگی به پهنه‌های صنعتی در دستور کار است

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: تأمین مالی، حمایت‌های صادراتی و توسعه فناوری، ایجاد فن‌بازارها، ایجاد پارک‌های فناوری و مراکز تحقیق و توسعه مشترک نیز از جمله اقداماتی است که برای کمک به صنایع کوچک باید انجام شود.

رسولیان با اشاره به مشکلات پهنه‌های صنعتی، گفت: تاکنون ۳۸ لکه صنعتی در تهران شناسایی شده است. به دنبال مدیریت پهنه‌های صنعتی کشور و تبدیل آن به شهرک‌های صنعتی بخش خصوصی هستیم تا علاوه بر رفع مشکلات اخذ مجوز، مسائل زیست‌محیطی این پهنه‌های صنعتی نیز رفع شود.

کد خبر 640060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.