ضرورت اصلاح نظام بانکی / پول ملی باید آسیب‌زدایی شود

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تعیین نرخ سود جز آسیب به اقتصاد نتیجه‌ای ندارد، گفت: نرخ ۲۳ درصدی نرخ سود، فقط یک مسکن بسیار ضعیف است و بخشی از بازار سرمایه را تخلیه می‌کند، چراکه بازار سرمایه و بازار بانکی رابطه متقابلی دارد.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بازی با نرخ سود، هیچ اثر مثبتی بر توقف جولان بخش غیرمولد نخواهد داشت. تا زمانی که قطار تورم متوقف نشود هیچ راهکاری برای جلوگیری از ورود نقدینگی به سمت فعالیت‌های غیرمولد، پولشویی و دلالی وجود ندارد.

وی افزود: از یک طرف باید فعالیت‌های مولد تشویق و فعالیت‌های غیرمولد سرکوب شود تا فضا برای تحقق سود واقعی فراهم شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: نرخ سود در بازار بانک محور باید نرخ تحققی و عملیاتی باشد. همچنین در بازارهای سرمایه‌محور همچون بورس، نرخ سود باید بر مبنای بازدهی حقیقی سرمایه تعیین شود. برای تحقق این هدف نیازمند تعطیل شدن بازار ثانویه بورس هستیم. همچنین همه بانک‌ها باید موظف شوند حاصل عملیات خود را به صاحبان سپرده پرداخت کنند و فقط حق‌الوکاله را برای خود در نظر بگیرند.

بازار بین بانکی باید مسدود شود

شیخی اضافه کرد: بانک‌ها باید از خلق اعتبار منع و بانک‌های خصوصی باید تعطیل شود. بازار بین بانکی باید مسدود شود و مشارکت بانک‌ها در بده بستان قرض باید براساس فعالیت‌های عملی و نرخ سود تحققی انجام شود تا نرخ سود بازار غیربانکی نیز تابعی از فعالیت‌های عمومی سرمایه‌گذاری شود.

وی تصریح کرد: لازمه رسیدن به این هدف این است که بانک‌ها سپرده‌های عمومی و خاص داشته باشند. در سپرده‌های عام، مجموعه‌ای از انواع سپرده‌ها که برای انواع سرمایه‌گذاری‌های متنوع اختصاص داده می‌شود، قرار دارد. این سپرده‌ها می‌تواند نرخ سود ساعت شمار نیز داشته باشد. بده بستان بین بانکی نیز از نتایج عملیاتی نرخ سود سپرده‌های عام تبعیت می‌کند.

باید به دنبال اصلاح نظام بازار و نظام بانک‌محور باشیم

این کارشناس اقتصادی گفت: سپرده‌های خاص نیز برای پروژه‌های بزرگ و افرادی که علاقه‌مند به مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های درازمدت هستند، تعریف شود. باید به دنبال اصلاح نظام بازار و نظام بانک‌محور باشیم. تعیین نرخ سود جز آسیب به اقتصاد نتیجه‌ای ندارد.

شیخی اضافه کرد: نرخ ۲۳ درصدی نرخ سود فقط یک مسکن بسیار ضعیف بوده و بخشی از بازار سرمایه را تخلیه می‌کند، چراکه بازار سرمایه و بازار بانکی رابطه متقابلی دارد. با افزایش نرخ سود افرادی که کمتر ریسک‌پذیر هستند سپرده‌های خود را از بورس خارج و به سیستم بانکی وارد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حاشیه سود بخش غیرمولد با نرخ سود رسمی اعلامی بانک مرکزی زیاد است، بنابراین تغییر این نرخ تأثیری بر کوچک شدن بخش غیرمولد ندارد. لازم است آسیب‌زدایی درونی و بیرونی از پول ملی انجام شود.

کد خبر 639971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.