شعار استقلال و آزادی انقلاب برگرفته از تجربه انباشته تاریخی بود/ نور امید عفو بر صفحه وحدت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به جوانان امروز گفت: اگر پدران و پدربزرگ‌های شما ۴۴ سال پیش در همه جای ایران به راه افتادند و شعار استقلال و آزادی سردادند، تحت تاثیر تبلیغات نبودند، بلکه این شعار یک تجربه تلخ انباشته تاریخی از دوران قاجار به‌ویژه دوران پهلوی از نبود استقلال را پشت خود داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامعلی حداد عادل شامگاه امروز سه‌شنبه هجدهم بهمن در برنامه هفت فرمان که به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و چهارمین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: علاقه و ارادت خود را به مردم دیندار، بلندهمت و باهوش اصفهان تقدیم می‌کنم. همچنین به روح شهیدان انقلاب در این شهر و استان درود می‌فرستم و تلاش‌های آن‌ها را در پیروزی و حفظ انقلاب در ۴۴ سال اخیر ارج می‌نهم.

وی با اشاره به فرارسیدن چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: آیین بزرگداشت این مناسبت در شهر و مکانی برگزار می‌شود که یادآور روزهای دهه فجر سال ۵۷ است. محور صحبت‌های این برنامه بیانیه گام دوم انقلاب است که یکی از اسناد مهم بالادستی انقلاب به‌شمار می‌آید و رهبر معظم انقلاب برای این بیانیه اهمیت زیادی قائل است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه تجربه ۴۰ سال نخست انقلاب را چراغ راه ۴۰ سال بعدی انقلاب کردند، گفت: جا دارد نیروهای انقلابی درباره این بیانیه تامل و تحقیق کنند. یکی از مفاهیم مطرح در بیانیه گام دوم، موضوع استقلال و آزادی است. زیرا افرادی از مردم اصفهان که تظاهرات سال ۵۷ را به‌خاطر دارند می‌دانند نخستین شعار مردم ایران در دوران انقلاب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.

وی این شعار را از تظاهرات مرداد و شهریور سال ۵۷ تا تظاهرات روز عید فطر که به قیام ۱۷ شهریور منتهی شد بر زبان همه مردم جاری دانست و خاطرنشان کرد: در آن زمان، نیروهای انقلابی رسانه و تشکیلات گسترده در اختیار نداشتند که این شعار را مشخص و به همه جا ابلاغ کنند؛ بنابراین سوال اینجاست که آیا مردم احساس و فکری داشتند که یکصدا شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سردادند.

حداد عادل عمومی شدن شعارهای انقلاب را به‌دلیل زمینه عمومی آن‌ها دانست و ادامه داد: اگر شعاری زمینه عمومی نداشته باشد، مردم آن را نمی‌پذیرند و این بدان معناست که همه مردم در فکر خود باور داشتند که کشور استقلال و آزادی ندارد. زیرا یک وجدان تاریخی نسل به نسل منتقل شده بود و همه ایرانی‌ها احساس می‌کردند مدت‌هاست در ایران استقلال و آزادی وجود ندارد و هنگامی که این شعار مطرح شد همه آن‌ها را پذیرفتند.

وی شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را مانند شکوفه‌های بهاری بر لب همه مردم ایران جاری دانست و گفت: برای مشخص شدن دلیل پذیرش این شعار باید مهم‌ترین حوادث دو قرن اخیر تا قبل از انقلاب را مرور کنیم تا ببینیم ملت ایران چه دیده بود که خواستار استقلال و آزادی بود.

دوران پیش از نفوذ بیگانگان به استقلال

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاسیس سلسله قاجار در حدود ۲۵۰ سال پیش ادامه داد: آقامحمد خان با تکیه بر قدرت و بی‌رحمی خود پادشاه زندیه را شکست داد و سلسله قاجار را تاسیس کرد، اما جانشین او با دو جنگ ایران و روسیه روبه‌رو شد که هر دو به قراردادهای گلستان و ترکمانچای انجامید که درنتیجه آن‌ها شهرهای آباد قفقاز ازجمله باکو از کشور جدا شد و ضربه شدیدی به روح ایرانیان وارد کرد.

وی نفوذ بیگانگان و استعمار را در این دوره هنوز ناملموس دانست و افزود: از دوره محمدشاه حضور و خطر انگلیس برای ایران روزافزون شد. زیرا هیچ مستعمره‌ای به اندازه هندوستان برای آن‌ها مهم نبود و کشوری که هند امروزی به اضافه پاکستان و بنگلادش را تشکیل می‌داد شبه‌قاره هند می‌خواندند که هم منابع آن را غارت می‌کردند و هم با جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری بازار بزرگی برای منسوجات و محصولات انگلیس بود.

حداد عادل یکی از اهداف اصلی انگلستان در آن دوران را حفظ مستعمره هند دانست و گفت: روس‌ها نیز خواهان دسترسی به خلیج فارس و همسایگی با انگلستان بودند. بنابراین انگلستان مراقب بود که ایران و افغانستان را تحت نفوذ خود و به‌عنوان منطقه حائلی میان روس و انگلستان حفظ کند.

وی دخالت‌های انگلیس در دوره محمدشاه و ناصرالدین شاه را با همین هدف دانست و تصریح کرد: آن‌ها هیچ‌گاه ایران را پیشرفته نمی‌خواستند و تلاش می‌کردند که ایرانیان گرسنه، محتاج و عقب‌مانده باشند. بارزترین دخالت آن‌ها در امور ایران نیز عزل امیرکبیر بود. زیرا ناصرالدین شاه در ۱۶ سالگی و با کمک میرزاتقی خان امیرکبیر به پادشاهی رسید.

قتل امیرکبیر، بارزترین نشانه دخالت انگلیس

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امیرکبیر را یکی از بزرگ‌ترین رجال سیاسی در تاریخ ایران خواند و ادامه داد: یکی از اقدامات میرزا تقی خان امیرکبیر تاسیس دارالفنون برای ورود علوم و صنایع جدید به کشور بود، اما او سه سال بیشتر فرصت مدیریت کشور را پیدا نکرد و اقدامات بسیار حیرت‌آوری در اصلاح نظام اداری، مبارزه با فساد و آسایش مردم انجام داد.

وی عزل امیرکبیر را بارزترین نشانه دخالت انگلیس در امور داخلی ایران معرفی کرد و گفت: انگلیسی‌ها با نفوذ در دربار، میرزا آقاخان را جانشین امیرکبیر کردند و باعث شدند که ناصرالدین شاه او را عزل و دستور قتل او را صادر کند. پس از آن ایران صدراعظمی به کفایت امیرکبیر پیدا نکرد. بنابراین در این دوره روس و انگلیس در ایران نفوذ داشتند و ایران بین این دو قدرت رد و بدل می‌شد.

حداد عادل کشف نفت در ایران را باعث نفوذ بیشتر انگلیس در ایران دانست و اظهار کرد: با کشف نفت در خوزستان، یک تاجر انگلیسی به نام دارسی با مظفرالدین شاه قرارداد بست و استخراج نفت را به عهده گرفت که یک منبع انرژی برای صنایع و کشتیرانی جنگی انگلیس در ایران فراهم شد که می‌توانستند از نفت ارزان استفاده کنند.

وی با اشاره به داستان غم‌انگیز نفت در تاریخ کشور گفت: از زمان مظفرالدین شاه مسئله نفت برای انگلیسی‌ها انگیزه ورود به ایران شد و در بحبوحه جنگ اول جهانی نیز در همسایه شمالی ایران یعنی روسیه تزاری انقلاب کمونیستی اتفاق افتاد که حکومت و امپراتوری تزار در روسیه به دست انقلابیون کمونیست سرنگون شد و این اتفاق بسیار مهم باعث شد روسیه تزاری جای خود را به اتحاد جماهیر شوروی دهد و دخالت روس‌ها در ایران مدتی متوقف شود.

تاسیس سلسله پهلوی با تصمیم انگلیس

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی غیبت روس‌ها در ایران را باعث مطلق‌العنان شدن انگلیس عنوان کرد و یادآور شد: در این زمان انگلیس تصمیم گرفت سلسله پادشاهی‌ای در ایران روی کار بیاورد که پادشاه آن را خودش تعیین کرده باشد. عموم پادشاهان ایران بی‌رحم، مستبد، نادان و سنگ دل بودند و موارد استثنا پیدا می‌شد، اما با همه این معایب، آن‌ها با زور و به پشتوانه قدرت ایل و عشیره خود به قدرت می‌رسیدند.

وی پهلوی را تنها سلطنتی در تاریخ ایران دانست که با پشتوانه یک ایل و قبیله تاسیس نشد و افزود: رضاخان با تصمیم انگلیس به قدرت رسید و به همین دلیل استقلال یکی از خواسته‌های اصلی مردم در بهمن ۵۷ بود. زیرا از زمانی که رضاخان با کودتای انگلیس روی کار آمد، بسیاری از مردم می‌دانستند که این کار انگلیسی‌هاست و آن‌ها نیز پس از آنکه ۲۰ سال بعد رضاشاه را از ایران بیرون کردند، اعلام کردند او را خودمان آوردیم و خودمان بردیم.

حداد عادل دست‌نشاندگی بالاترین مقام یک کشور را باعث ناامیدی مردم دانست و گفت: در مدت ۲۰ سالی که رضاخان روی کار بود، ایران را به عرصه تاخت و تاز انگلیسی‌ها تبدیل کرده بود. در این دوران فهرست نمایندگان مجلس را سفارت انگلیس تهیه می‌کرد و عموم مردم ایران می‌دانستند نمایندگان مجلس از سوی انگلیس یا شاه انتخاب می‌شوند، نه با رای مردم.

وی با اشاره به وضعیت ایران در دوران قبل از انقلاب تصریح کرد: انگلیسی‌ها رجال سیاسی را می‌خریدند و ایران در اختیار آن‌ها بود. هنگامی که رضاشاه به خیال همکاری با آلمان افتاد، روس و انگلیس به ایران حمله کردند و او را از کشور بیرون انداختند؛ سپس در داخل ایران برای این کشور شاه تعیین کردند و ملت ایران هیچ دخالتی در این کار نداشت.

ورود استعمار جدید به ایران با کودتای سال ۱۳۳۲

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پسر رضاشاه را تحت کنترل انگلیس دانست و خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۲۹ که مصدق ملی کردن صنعت نفت ایران را آغاز کرد و پس از آنکه ملت ایران با رهبری دینی و سیاسی مصدق و کاشانی اداره پالایشگاه نفت را در اختیار گرفتند، انگلیس‌ها نفت ایران را تحریم کردند و اجازه نمی‌دادند هیچ ناوی با ایران نزدیک شود تا اینکه در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یک دولت ملی با دست انگلیس و آمریکا سرنگون و مصدق زندانی شد.

وی پول و دخالت آمریکا را مهم‌ترین عامل این کودتا اعلام کرد و ادامه داد: پس از این کودتا آمریکایی‌ها جای انگلیس را گرفتند و از سال ۱۳۳۲ تا ۵۷ یعنی در این فاصله ۲۵ساله تا پیروزی انقلاب، ایران استقلال نداشت و اختیار آن از انگلیس که منافع خود را تامین می‌کرد به دست آمریکایی‌ها افتاد که با اهداف دیگری مانند مبارزه با کمونیست وارد منطقه شدند.

حداد عادل حضور آمریکا در ایران را باعث تبدیل شاه به نوکر آن‌ها دانست و تاکید کرد: پس از کودتای ۲۸ مرداد نیز مردم ایران در اختیار همین شاه بودند. در این دوران شاه نماینده تعیین می‌کرد و آمریکایی‌ها اقتصاد ایران را طراحی و برای ما نخست‌وزیر و فرمانده ارتش تعیین می‌کردند و این روند تا سال ۵۷ ادامه داشت.

شعار استقلال، آزادی برگرفته از یک تجربه انباشته تاریخی بود

وی خطاب به جوانان امروز ایران گفت: اگر پدران و پدربزرگ‌های شما ۴۴ سال پیش در همه جای ایران به راه افتادند و به ندای امام لبیک گفتند و شعار استقلال و آزادی سردادند تحت تثیر تبلیغات نبودند، بلکه این شعار یک تجربه تلخ انباشته تاریخی از دوران قاجار به‌ویژه دوران پهلوی را در پشت خود داشت که مردم ایران از آن زمان می‌دانستند که کشورشان استقلال ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی این باور را مهم‌ترین دلیل ایستادگی مردم دربرابر توپ و تانک و گلوله شاه معرفی کرد و افزود: مردمی که جلوی حکومت نظامی شاه ایستادند، تاریخ خفت‌باری از دخالت خارجی را پیش چشم خود داشتند و امام خمینی (ره) نیز مهم‌ترین فایده انقلاب اسلامی در ایران را این نکته می‌دانست که امروز برای ایران در تهران تصمیم گرفته می‌شود.

وی با طرح این پرسش که امروز در کدام کشور منطقه در پایتخت برای آن تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: اگر به کشورهای اطراف نگاه کنیم، از خلیج فارس تا شرق ایران، منطقه و آسیا، سوال اینجاست که در کدام کشور برای مردم آن در پایتخت همان‌جا تصمیم‌گیری می‌شود و این معنای استقلال است.

حداد عادل به کسانی که می‌خواهند بدانند چرا مردم شعار استقلال آزادی سرمی‌دادند توصیه کرد خاطرات اسدالله علم را بخوانند و گفت: بخشی از خاطرات این فرد که مربوط به جنگ شش‌روزه اعراب و اسرائیل در ۱۹۶۷ است نشان می‌دهد که شاه به دلیل اختلاف با جمال عبدالناصر می‌خواست که اسرائیل اعراب و مسلمانان را شکست دهند، در حالی که گاهی کشورهای عربی کم‌لطفی می‌کنند و نمی‌دانند شاه چگونه دست در دست اسرائیل داشت.

نور امید بر صفحه وحدت

وی به کسانی که در پاییز امسال شعار زن، زندگی، آزادی سردادند توصیه کرد تاریخ انقلاب را مرور کنند و افزود: رضا پهلوی که از آمریکا پیام آزادی برای ملت می‌فرستد فرزند کسی است که تحمل چاپ انتقاد مردم از یک شرکت تعاونی در روزنامه اطلاعات را نداشت. ملت ایران و جوانان باید تاریخ بخوانند تا بدانند ۴۴ سال پیش که ملت شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی سرداد چه فکر و اندیشه‌ای در سر داشت که در راه پیروزی و حفظ آن جان بسیاری از جوانان خود را فدا کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو این روزها و در آستانه ۲۲ بهمن، بر صفحه وحدت نور امید تاباند و امروز برای شهدا علو درجات را طلب می‌کنیم.

کد خبر 639700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.