چرا انرژی بادی در ایران جایگاه مطلوبی ندارد؟

یک دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت: چالش اصلی در بهره‌برداری از انرژی بادی مباحث اقتصادی است و همین عامل باعث شده است که توربین‌های بادی در کشور، مورد توجه زیادی قرار نگیرد.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره اهیمت انرژی بادی و جایگاه این نوع انرژی تجدیدپذیر در ایران، اظهار کرد: به‌طور کلی انرژی خورشیدی در ایران جایگاه بهتری نسبت به انرژی بادی دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم تکنولوژی انرژی بادی را بومی‌سازی کنیم و در ایران مورد استفاده قرار دهیم، زمانی که پهنه آفتابی موجود در این منطقه را با محدوده‌ای که قرار است توربین‌های بادی نصب شود، مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که انرژی خورشیدی اهمیت بیشتری دارد.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی ادامه داد: علاوه بر این مسئله انرژی خورشیدی مشکلی برای محیط‌زیست ایجاد نمی‌کند و از این جهت نیز نسبت به انرژی بادی برتری دارد.

وی در رابطه با پتانسیل ایران در بهره‌برداری از انرژی بادی گفت: در اطلس وزش بادی که برای کشور ایران تعریف شده است به طور کلی حدود ۶۰ هزار مگاوات مناطق بادخیز در این کشور وجود دارد.

صفریان تصریح کرد: از این ۶۰ هزار مگاوات تنها ۱۸ هزار مگاوات از مناطق بادخیز کشور توجیه اقتصادی دارد؛ درواقع طبق این اطلس بادی که برای کشور تهیه شده است، ما می‌توانیم با استفاده از توربین‌های بادی تا ۱۸ هزار مگاوات برق تولید کنیم.

وی افزود: با این حال درصورتی که بخواهیم انرژی بادی را با سایر منابع تجدیدپذیر مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که توریبن‌های بادی در رتبه سوم یا حتی چهارم قرار می‌گیرند.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی ادامه داد: به‌تازگی چند شرکت خصوصی شروع به ساخت، مونتاژ و تولید نمونه‌هایی از توربین‌های بادی کرده‌اند و به آن را مرحله فروش رسانده‌اند، اما بخش خصوصی در این صنعت با موفقیت زیادی مواجه نشد.

وی تصریح کرد: درواقع این صنعت به هزینه اولیه زیادی نیاز دارد و انتقال انرژی از نقاطی که توربین قرار دارد تا شبکه سراسری نیز بسیار هزینه‌بر است.

صفریان افزود: به‌طور کلی چالش اصلی در بهره‌برداری از انرژی بادی مباحث اقتصادی است و همین عامل باعث شده است که توربین‌های بادی در کشور خیلی مورد توجه قرار نگیرد.

کد خبر 639681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.