۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
حکایت تلخ بلوط‌ها!

سال‌ها است که جنگل‌های بلوط زاگرس با تهدیدهایی بسیاری همچون قطع بی‌رویه درختان برای صنایع چوب، تولید زغال، ویلاسازی و جاده‌سازی روبه‌رو است؛ با تداوم این رویه تا ۵۰ سال آینده چیزی از جنگل‌های ایران باقی نمی‌ماند، اما قاچاق چوب حکایتی تلخ است که باید بیش از پیش با آن مقابله شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پوشش جنگل‌های شمالی ایران بیشتر از سایر نقاط به‌چشم می‌خورد، اما بهتر است بدانید که مناطق دیگری مانند جنگل‌های بلوط در رشته کوه زاگرس یا جنگل‌های «حرا» در جنوب کشور و البته جنگل‌های دست‌کاشت برای مقابله با بیابان‌زایی جزو جنگل‌های کشور است.

در ایران شش نوع جنگل وجود دارد که شامل جنگل‌های هیرکانی، بلوط غرب ایران، قره‌داغ یا ارسباران، دریایی حرا و چندل (مانگرو)، خشک داخلی و جنگل‌های دست‌کاشت می‌شود و تمام آن‌ها در معرض خطر قرار دارد، همچنین جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور و با داشتن شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها تشکیل داده‌اند. وسعت این جنگل‌ها به نسبت سایر استان‌های کرمانشاه، فارس، لرستان و کردستان بسیار اندک است، اما درختان کهن و باارزش جنگل‌های زاگرس استان اصفهان، به‌عنوان ذخیره‌گاه‌های جنگلی به لحاظ وجود گونه‌های ژنتیکی و در حال انقراض، اهمیت بسیاری دارد و در قانون نیز بر حفظ و حمایت از گونه‌های ذخیره‌گاهی تاکید شده است، اما در واقعیت قصه تلخ قطع درختان جنگلی سال‌ها است ادامه دارد و به حکایتی تکراری تبدیل شده است.

همچنین این سرمایه‌ها بیش از آنچه در مسیر درست خود به رونق تولید و اشتغال و درآمد مردم کمک کند، در بند تخریب و قاچاق اسیر شده و روز به روز شاهد از دست رفتن بخشی از جنگل‌های ایران هستیم. بر اساس آمارها روزانه مساحت قابل توجهی از جنگل‌های کشورمان کم می‌شود که بخش عمده‌ای از این کاهش به دلیل قاچاق چوب توسط قاچاقچیانی است که به جان جنگل افتاده‌اند.

قاچاق چوب از معضلات دیرینه جنگل‌های کشور است؛ آن‌طور که علی محمدی‌مقدم، جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری می‌گوید با تشدید اقدامات نظارتی، در شش ماهه نخست امسال میزان کشفیات چوب قاچاق ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و افزایش کشفیات مربوط به سراسر کشور بوده است، همچنین در این راستا تدابیری انجام دادیم که باعث شد میزان کشفیات بیشتر شود، بحث هوشمندسازی را اجرا کردیم، حفاظت را افزایش دادیم و نیروهای گشت و مراقبت را به کار گرفتیم تا ضریب حفاظتی را بالا ببریم، لذا تمام این عوامل باعث شد که تخلفات بیشتری کشف شود.

وی بر این باور است که چوب قاچاق یا صرف تولید چوب سوخت و تولید زغال و یا در شمال کشور جذب کارخانه‌های چوب می‌شود، به همین دلیل بهترین راهکار برای مقابله با قاچاق را تعطیلی و لغو پروانه این کارخانه‌ها می‌داند.

به گفته محمدی‌مقدم نیاز کشور به چوب حدود ۱۶ میلیون متر مکعب است و پنج میلیون متر مکعب این نیاز از طریق باغ‌ها تأمین می‌شود. نیم میلیون متر مکعب از طریق زراعت چوب و نیم میلیون متر مکعب نیز از مسیر واردات به کارخانه‌ها تزریق می‌شود؛ به این ترتیب شش میلیون متر مکعب چوب از منابع داخلی تأمین می‌شود و برای مابقی نیاز اولیه صنایع، کارخانه‌ها خواه ناخواه به سمت خرید چوب قاچاق می‌روند.

وی اضافه می‌کند: یکی از راهکارهای تأمین نیاز صنایع، بحث زراعت چوب است. در حال حاضر ۵۰۰ هزار متر مکعب چوب در فرایند زراعت چوب تولید می‌شود. با توجه به اینکه چوب گونه‌ای است که نیاز آبی دارد، در تمام استان‌ها نمی‌توانیم اقدام به زراعت چوب کنیم، بنابراین تمام نیاز کشور را نمی‌توانیم از این مسیر تأمین کنیم.

محمد امینی، رئیس جامعه جنگلبانی ایران در استان مازندران نیز بر این باور است که تعطیلی کارخانه‌های چوب تبعات اجتماعی دارد و بهترین راهکار برای کنترل قاچاق را تعریف معیشت جایگزین برای مردم در مناطق جنگلی می‌داند.

کشف ۱۳۵ تن چوب و زغال بلوط از سوداگران طبیعت در اصفهان

سرهنگ علیرضا طاهری، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره کشف و ضبط ۱۱۶ تن چوب جنگلی و ۱۹ تن زغال از ابتدای سال جاری تاکنون از سوداگران طبیعت در استان، می‌گوید: با توجه به نظارت و پیشگیری‌ها بحث قاچاق امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی بیشترین ورود قاچاق چوب به استان اصفهان را از سمت استان‌های همجوار می‌داند و اظهار می‌کند: بحث بارندگی‌های اخیر بر قاچاق چوب بی ‌تأثیر نیست، اما با تمام توان و قوا به موضوع قاچاق ورود کردیم، به طوری که در سه سال گذشته بالغ بر ۱۵۰۰ تن چوب بلوط کشفیات داشتیم، این مدت شاهد کاهش چشمگیر تهدید جنگل‌ها بودیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته کشف و ضبط قاچاق چوب در استان به دلیل پیشگیری‌ها کنترل شده و کاهش داشته است، می‌افزاید: افرادی که به‌تبع در شهرستان‌های هدف از جمله خمینی‌شهر، فلاورجان، نجف‌آباد و اصفهان به قاچاق چوب گرایش می‌یابند، با توجه به جرایم سنگین اجرای مصوبه ابلاغیه ماده ۲۳ که از ابتدای سال ۱۴۰۱، دیگر کمتر به قطع درختان و قاچاق تمایل داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در ۱۰۴ گشت و پایش نیروهای یگان ۲۰۰ تن چوب و ۱۸ تن زغال بلوط و تاغ در استان اصفهان کشف و ضبط شد، اظهار می‌کند: با تشدید برخوردها با قاچاقچیان در سه سال گذشته آمار قاچاق چوب در استان کاهش یافته و در ابلاغیه جدید دولت، مجازات سخت‌تری نسبت به قبل برای متخلفان و سوداگران طبیعت تدوین شده است.

طاهری موضوع قطع انواع درختان جنگلی را مسئله کیفری می‌داند که قانون‌گذار مباحث حبس و جزای نقدی در مقابله با آن در نظر گرفته است، تصریح می‌کند: مطابق قوانین و مقررات تعزیرات به ازای هر کیلوگرم چوب بلوط در حال حاضر ۸۰ هزار تا سه برابر معادل ۲۴۰ هزار تومان و برای زغال نیز از ۲۴۰ هزار تومان تا سه برابر معادل ۷۲۰ تومان جرایم مصوب شده است.

وی درباره کشف و ضبط ۱۱۶ تن چوب جنگلی و ۱۹ تن زغال از ابتدای سال جاری تاکنون از سوداگران طبیعت در استان، می‌گوید: با توجه به نظارت و پیشگیری‌ها بحث قاچاق امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه کشفیات قاچاق چوب را از موضوع زغال خارج کردیم و اکنون براساس برگزاری مزایده مصارف آن در صنایع تبدیلی مانند نئوپان‌سازی در کارخانه‌های شمال عرضه و به فروش می‌رسد، اظهار می‌کند: جنگل‌ها و مراتع ریه‌های تنفسی کشور به‌شمار می‌روند و قطع درختان، قاچاق چوب، آتش‌سوزی و نابودی آن‌ها دودی است که به چشم خود انسان‌ها خواهد رفت، امید است با فرهنگ‌سازی بدون حتی قطع یک درخت، مردم حمایت‌کننده جنگل‌های ایران باشند. افراد می‌توانند برای حمایت از جنگل‌ها و کشفیات به موقع برای جلوگیری از اقدامات سوداگران طبیعت به سامانه ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اطلاع‌رسانی کنند.

کد خبر 639418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.