تولید تخم‌مرغ ۲برابر نیاز استان است/اصفهان صادرکننده شیر به خارج از کشور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با اجرای مردمی‌سازی یارانه‌ها، در تولید شیر مشکلی به وجود نیامد و اکنون بالغ بر ۵,۲۰۰ تن در روز شیر تولید می‌شود که سه برابر نیاز استان است و در این زمینه صادر کننده شیر خشک و خام به خارج از کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین ایراندوست، امروز _دوشنبه هفدهم بهمن ماه_ در نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: بخش دام و طیور با تولید ۲.۲ میلیون تن در سال رتبه اول تولید کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: استان اصفهان با تولید ۱,۸۵۰,۰۰۰ تن شیر، رتبه اول را در کشور داراست. همچنین سالانه ۱۵۰,۰۰۰ تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود، در بخش گوشت نیز استان با تولید بیش از ۲۰۰,۰۰۰ تن در رتبه سوم کشور قرار دارد. در خصوص گوشت قرمز نیز با تولید ۷۱,۰۰۰ تن در رتبه دوم کشور است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: این ادعا وجود دارد که استان اصفهان به اندازه ۱۳ استان تولید دارد و به همین مقدار نیز باید از تولید خود مراقبت کند، زیرا اگر به این قسمت آسیب وارد شود، بخش زیادی را درگیر خواهد کرد.

ایراندوست گفت: بیشترین دغدغه ما در استان در خصوص مسائل بهداشتی در دام و طیور است که با مراقبت‌های مناسب دامپزشکی و امور دام اکنون شرایط مطلوب است.

وی افزود: در خصوص نهاده‌ها هرگونه اختلالی در تخصیص ارز و ارسال بار به وجود بیاید، بیشترین آسیب را استان اصفهان از این منظور می‌بیند. برای حفظ شرایط تعادلی در این بخش، باید هماهنگی خوبی بین حوزه‌های حاکمیتی، تشکل و دامدار وجود داشته باشد که در چند سال گذشته به دلیل وجود این هماهنگی تمامی مشکلات در این زمینه‌ها پشت سر گذاشته شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: تعداد پروژه‌های مربوط به تولیدات دام و طیور، ۱۴ پروژه از ۱۷۳ پروژه استان است اما ۲۵ درصد از اعتبارات را به خود اختصاص داده است. ۹۸ درصد از این اعتبار از طریق سرمایه گذاران بخش خصوصی تأمین شده است.

ایراندوست تصریح کرد: محدودیت‌های آبی در چند سال اخیر کشاورزان را وادار به سرمایه گذاری در بخش دامی کرده است و به همین دلیل امنیت مناسبی در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: قبل از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها نگرانی‌های زیادی وجود داشت که با هماهنگی بین مجموعه‌های دولتی، تشکلی و تولیدی این نگرانی‌ها رفع شد. پس از اجرای این طرح، با اقدامات انجام شده، در تولید گوشت مرغ با مازاد تولید مواجه هستیم و با وجود اینکه قیمت مصوب ۶۳ تومان است، تا قیمت تا ۴۷ هزار تومان قیمت کاهش پیدا کرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در تولید تخم مرغ هیچ آسیبی وارد نشد، اکنون تولید این محصول ۴۱۰ تن در روز است که این مقدار بیش از دو برابر نیاز استان است. در تولید شیر هم مشکلی پیش نیامد و اکنون بالغ بر ۵,۲۰۰ تن در روز شیر تولید می‌شود که سه برابر نیاز استان است و در این زمینه صادر کننده شیر خشک و خام به خارج از کشور هستیم.

ایراندوست اظهار کرد: تنها نگرانی که از ابتدا وجود داشت، حوزه گوشت قرمز به خصوص دام سبک بود. استان اصفهان صادرکننده گوشت قرمز دام سنگین و وارد کننده گوشت قرمز دام سبک است. تغییرات قیمتی که در در بازار گوشت قرمز اتفاق افتاد، به دلیل افزایش قیمت تمام شده این محصول بود.

وی اضافه کرد: در تابستان به دلیل فراوانی عرضه دام عشایری و روستایی و تغییر شرایط که در خرید گوشت اتفاق افتاد، تابستان سختی را پشت سر گذاشتیم و در زمستان به دلیل تفاوت در عرضه و تقاضا، افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت تمام شده دام سبک را تجربه کردیم. با ورود دام عشایر به استان این احتمال می‌رود که این مشکل برطرف شود. در خصوص توزیع گوشت قرمز نیز اقدامات لازم نیز صورت گرفته است تا این شرایط پشت سر گذاشته شود.

کد خبر 639308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.