چرا کنترل آلودگی نوری اهمیت دارد؟

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: درصورتی که بتوانیم با معضل آلودگی نوری مبارزه و از گسترش آن جلوگیری کنیم، علاوه بر اینکه دید بهتری نسبت به محیط پیرامون خود کسب می‌کنیم از مصرف بی‌رویه انرژی نیز جلوگیری می‌کنیم.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به معضلات ناشی از گسترش آلودگی نوری، اظهار کرد: یکی از تأثیراتی که آلودگی نوری بر محیط‌های مختلف شهری دارد، اختلال در اصول زیبایی شناختی است.

وی افزود: در واقع اگر در هر محیطی شدیداً تحت تأثیر نورپردازی خیره‌کننده و غیرعادی قرار داشته‌باشد، عملاً بازدیدکنندگان قادر به درک زیبایی آن محیط نخواهند بود و عملاً نمی‌توانند متوجه محیط شوند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: نورپردازی بیش از حد یک منطقه تأثیر نامطلوبی بر اصول زیبایی شناختی خواهد داشت و باعث سردرگمی و ایجاد اختلال روانی می‌شود.

وی در رابطه با اهمیت جلوگیری از گسترش آلودگی نوری گفت: به طور کلی در صورتی که بتوانیم با معضل آلودگی نوری مبارزه و از گسترش آن جلوگیری کنیم، علاوه بر اینکه دید بهتری نسبت به محیط پیرامون خود کسب می‌کنیم از مصرف بی‌رویه انرژی نیز جلوگیری کرده و محیط زندگی موجودات زنده را به شرایط طبیعی خود باز می‌گردانیم.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: افرادی که برای طراحی روشنایی فضاهای شهری انتخاب می‌شوند و تولیدکنندگان وسایل مربوط به نورپردازی باید توسط مسئولان ذی‌ربط تأیید صلاحیت شوند.

وی در همین رابطه افزود: در واقع شخصی که نورپردازی یک محل را بر عهده دارد باید از وسایلی استفاده کند که طبق برچسب مصرف انرژی، حداقل میزان مصرف انرژی را داشته باشد و میزان روشنایی آن براساس قانون مناطق مختلف باشد؛ این قانون در حال حاضر در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد.

کد خبر 639099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.