لزوم طراحی سامانه شناسایی ساختمان‌های ناایمن / پلاسکوهای بندرعباس

تا قبل از وقوع زلزله‌های پیاپی چند سال اخیر در نقاط مختلف کشور و وقوع حوادث تلخی همچون فروریختن ساختمان پلاسکو وآوار شدن برج متروپل آبادان بر سر مردم و جان باختن تعدادی از هموطنان به همراه آتش‌نشانان، کمتر کسی نسبت به وضعیت ساختمان‌های ناایمن حساس بود و دغدغه ایمن‌سازی آن‌ها را داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی همراه با اصول فنی، کنترل ساخت‌وسازها برای ایمن‌سازی سازه‌ها و توجه به معضلات بافت فرسوده و احیای بافت تاریخی می‌تواند از بروز حوادث ناگوار در شهرها پیشگیری کند؛ در حال حاضر در کلان‌شهرها برای پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی شهروندان، استفاده از تجهیزات ایمنی برای ساختمان‌سازی و رعایت مقررات حائز اهمیت است که برای روند فعالیت‌های ساخت‌وساز و حفاظت از نیروی انسانی نیز مورد تاکید است.

ناایمن شدن ساختمان‌ها در شهرها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد اما برای جلوگیری از ساخت‌وساز ساختمان‌های ناایمن در شهر رعایت مقررات ساختمان‌سازی و برخوردهای قانونی نقش مهمی دارد. در حوزه نظارت بر ساخت‌وساز شهری متولیانی از جمله مسئولان اداره کل راه و شهرسازی، دفتر فنی و سازمان نظام مهندسی به‌ویژه در ساخت‌وسازهای دولتی ورود می‌کنند.

ساختمان‌سازی در کلان‌شهرها باید مطابق مقررات و با رعایت تجهیزات ایمنی انجام شود تا از تهدید ریزش و خطر سقوط ساکنان به دور باشد؛ کلان‌شهر بندرعباس نیز از وجود این ساختمان‌ها مستثنی نبوده است و به یکی از دغدغه‌های اساسی شهروندان و مسئولان این شهر تبدیل شده است که با توجه به موقعیت استراتژیک، بافت و چیدمان شهری، ساماندهی و ایمن‌سازی آنان باید در اولویت کاری متولیان قرار گیرد.

از سوی دیگر یکی از مسائل بسیار مهم که در این شهر مغفول مانده است، دریافت پروانه پایان کار ساختمان‌های مهم است که مشغله آتش‌نشانان را دوچندان کرده است و در صورت بروز حادثه با توجه به زیرساخت شهری و کمبود نیرو و تجهیزات آتش‌نشانی، فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر به بار خواهد آمد.

وجود ساختمان‌های بلندمرتبه بدون در نظر گرفتن استانداردها، ساخت‌وسازهای غیراصولی، رعایت نشدن مقررات ملی ساختمان و کمبود وسایل و تجهیزات آتش‌نشانی از چالش‌های جدی بندرعباس در این زمینه است؛ چالشی که با وجود مسکن مهر ۱۵۰ هزار نفری بندرعباس بر مشکل‌های گذشته این شهر افزوده است، به‌گونه‌ای که این شهر محله‌های با بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی را خطرناک‌تر کرده است.

تخلف دستگاه‌های اداری هرمزگان در ساخت‌وساز نیز جای بسی تأمل دارد، به‌گونه‌ای که بعضی دستگاه‌ها از ساختمان‌هایی استفاده می‌کنند که هنوز پایان کار ندارند و در اجرای اصول ایمنی و مقررات ساختمانی این دستگاه‌ها باید پیشگام باشند. ساخت‌وساز غیراصولی، تصرف‌ها و فروش تراکم در معابر تنگ نیز از چالش‌های امدادرسانی است و علاوه بر آنها صادر نشدن دستور تخریب ساختمان‌های فرسوده و در حال ریزش نیز بر مشکل‌ها افزوده است.

برای بررسی وضعیت ساختمان‌های ناایمن شهر بندرعباس و اقدامات شورای ششم این شهر برای رسیدگی به وضعیت آن‌ها تا رسیدن به شهری امن برای شهروندان، گفت‌وگویی را با سیدمحمدرضا موسوی، سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آیا آماری از ساختمان‌های ناایمن شهر بندرعباس وجود دارد؟

نگاهی به شرایط ساختمان‌ها در مناطق مختلف کشور به‌ویژه شهر بندرعباس ما را با این واقعیت روبه‌رو می‌کند که به‌رغم تدوین دستورالعمل‌های مختلف برای احداث بناهایی ایمن، شاهد بناهایی خطرآفرین هستیم. ساختمان‌های ناایمن همچون آتشی زیر خاکستر است که با جرقه‌ای هرچند کوچک، فاجعه‌ای بزرگ را رقم می‌زند.

انتظار می‌رود حادثه‌های فروریختن ساختمان پلاسکو و برج‌های دوقلوی متروپل تلنگری برای دستگاه‌های مسئول و مرتبط با صنعت ساختمان و اعمال قانون از سوی مراجع قضائی برای افرادی باشد که برای کسب سود بادآورده، جان انسان‌ها را به بازی می‌گیرند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد ضعف ساختاری در شناسایی دقیق ساختمان‌های ناایمن باعث شده است که اطلاعات دقیقی از چنین ساختمان‌هایی در دست نباشد.

برای رسیدگی به وضعیت مجتمع‌های تجاری بدون پایان کار چه راهکاری دارید؟

در شهر بندرعباس بعضی مجتمع‌های تجاری مطرح پس از گذشت سال‌ها از زمان فعالیت، همچنان بدون پایان کار است؛ وقتی ساختمانی پایان کار ندارد به این معنا است که آن سازه دارای اشکال بوده و ناایمن است، بنابراین نباید برای سکونت مورد استفاده قرار گیرد، این در حالی است که بدون در نظر گرفتن این موضوع که خلاف قانون بهره‌برداری از یک ساختمان تلقی می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر صدور مجوز فعالیت برای اصناف مختلف در ساختمان‌های ناایمن با قابلیت فعالیت‌های صنعتی، تجاری یا درمانی باعث شده است تا بعضی صنوف خطرآفرین در بعضی از ساختمان‌های مسکونی اقدام به فعالیت کند و برای ساکنان آن آپارتمان مسکونی و سایر آپارتمان‌های همجوار نیز خطرآفرین باشد.

هماهنگی بین ادارات و نهادهای مختلف در اجرای مقررات ملی ساختمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نبود تعامل و هماهنگی بین ارگان‌ها و نهادهای مختلف در اجرای کامل قانون و مقررات ملی ساختمان در ایمنی ساختمان‌های پراهمیت از چالش‌های کنونی است، لذا ضرورت دارد برای جلوگیری از افزایش تعداد ساختمان‌های ناایمن، این ساختمان‌ها در شهر بندرعباس شناسایی و از سوی شهرداری معرفی و اعمال قانون شوند.

در این خصوص پیشنهاد می‌شود سامانه شناسایی ساختمان‌های ناایمن در شهر بندرعباس توسط شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان طراحی شود و برای ساختمان‌هایی که به‌تازگی ساخته می‌شود، افزایش تاب‌آوری ساختمان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

در بخش صدور شناسنامه‌های فنی و ملکی، کنترل طرح و کنترل کیفی، رعایت حقوق بهره‌بردار و حفاظت از منابع ملی باید ملاک عمل قرار گیرد و شهرداری در اجرای آن می‌تواند از توان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان بهره لازم را ببرد. برای نظارت بیشتر بر ساخت‌وسازهای اصولی، اصلاح ضوابط و برخی قوانین شهرداری از جمله قوانین ساخت‌وسازها و دفع خطر که مربوط به سال ۱۳۳۵ است، ضروری به نظر می‌رسد.

آیا شهرداری برای شناسایی و کاهش تعداد ساختمان‌های ناایمن عملکرد خوبی داشته است؟

با پیگیری‌های مکرر شورای ششم در قالب جلسات کمیسیون‌ها و تذکرات در صحن به شهردار، ممیزی املاک و اراضی شهر بندرعباس به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کرده است تا اطلاعات جامعی در خصوص وضعیت شهر بندرعباس و موضوعیت استفاده و کاربری‌های آن برداشت شود، البته تکمیل این داده‌ها زمان‌بر بوده و لازم است بعضی فعالیت‌های پیشگیرانه سریع صورت پذیرد.

انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن و بدون پایان کار در شهر بندرعباس از سوی شهرداری و اجرای قانون در برخورد با چنین ساختمان‌هایی از سوی دستگاه‌های نظارتی و قضائی می‌تواند ابزاری برای توجه بیشتر به ساخت‌وسازهای اصولی همراه با ایمنی بیشتر باشد.

انتظار همه از شهرداری اجرای دقیق قوانین ساخت‌وساز و برخورد با متخلفان است تا از این طریق تعداد ساختمان‌های ناایمن روز به روز کاهش پیدا کند و در آینده نگران بروز حوادث دلخراش و مرگباری مشابه حادثه زلزله‌های اخیر یا فروریختن ساختمان‌هایی مشابه پلاسکو و برج‌های متروپل آبادان نباشیم؛ برای حفاظت از جان شهروندان باید حوادث مذکور درس گرفت؛ درسی که غلط نداشته باشد.

کد خبر 639015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.