۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰
قهرمان «جهاد تبیین»

بارزترین بعد زندگی حضرت زینب (س)، نقش ویژه آن حضرت در حادثه کربلا و دوران اسارت پس از این واقعه است. از این شخصیت برجسته به دلیل صبر و پایداری در واقعه عاشورا با وجود از دست‌دادن عزیزترین نزدیکانش، به عنوان اسوه صبر، یاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حضرت زینب (س) یکی از زنان مقدس برای شیعیان است که در واقعه کربلا در کنار برادر خود حسین بن علی (ع) حاضر بود؛ آن حضرت بعد از واقعه عاشورا به همراه دیگر بازماندگان کاروان امام حسین (ع) به اسارت درآمد و به کوفه و از آنجا به شام برده شد و در اسارت نیز به همراه امام سجاد (ع) به دفاع از حقانیت امام حسین (ع) سخنرانی کرد.

حضرت زینب (س) که زینب کبری (س) نیز نامیده می‌شود در زندگی خود وفات پدربزرگش حضرت محمد (ص)، بیماری و به شهادت رسیدن مادرش فاطمه زهرا (س)، شهادت پدرش امام علی (ع)، شهادت برادرش امام حسن مجتبی (ع)، واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و بسیاری از بستگانش، همچنین به اسارت رفتن در کوفه و شام را تجربه کرد که به دلیل تحمل این سختی‌های بسیار به ام‌المصائب معروف است و همچنین به دلیل فداکاری و قهرمانی در واقعه کربلا، در بین شیعیان به لقب قهرمان کربلا نیز شناخته می‌شود.

الگوی مقاومت و صبر

حجت‌الاسلام قاسم هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سالروز وفات حضرت زینب (س) و نقش آن حضرت در جهاد تبیین اظهار کرد: نقش حضرت زینب در نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) آنقدر مؤثر بود که آن را تکمیل‌کننده عاشورا می‌دانند و حضور حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا را می‌توان نمونه تاریخی عظمت حضور یک زن معرفی کرد.

وی یکی از مهم‌ترین جایگاه تبلور حضور یک زن در وقایع تاریخی را شیوه عملکرد حضرت زینب دانست و افزود: آن حضرت در واقعه کربلا صبر و بصیرت خود را در اوج خود نشان داد، به‌گونه‌ای که درباره حضرت از صفت جبل‌الصبر به معنای کوه صبر و استقامت استفاده می‌شود.

امام جمعه شاهین‌شهر با اشاره به ویژگی صبوری حضرت زینب (س) گفت: درباره آن حضرت گفته شده است که ملائکه آسمان از صبر وی به شگفت آمدند، این ویژگی یکی از نیازهای امروز دختران و زنان جامعه است که گاهی به تجهیزات و جهیزیه و لوازم منزل خود رسیدگی می‌کنند اما به این الگوی ضروری برای زندگی توجه ندارند.

وی با تاکید بر ضرورت الگو گرفتن از صبر حضرت زینب (س) خاطرنشان کرد: پایین بودن آستانه تحمل افراد و ایجاد تزلزل در روابط خانوادگی و نگرانی والدین از این شرایط در زندگی فرزندان خود به این دلیل است که رگه‌هایی از صبر حضرت زینب (س) در این خانواده‌ها نفوذ نکرده و فراز و فرودهای زندگی آن حضرت در زندگی با امام زمان خود مطرح نشده است.

حجت‌الاسلام هاشمی همراهی با امام زمان (عج) را یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت زینب (س) معرفی کرد و ادامه داد: حضرت زینب (س) هیچ‌گاه امام زمان خود را ترک نکرد، تنها در زمان به شهادت رسیدن فرزندان خود در حادثه کربلا با درایت خاصی از خیمه بیرون نیامد زیرا نمی‌خواست با این اقدام امام حسین (ع) احساس بدی داشته باشد.

احساس مسئولیت در قبال خون شهدا

وی احساس مسئولیت در قبال خون شهدا و برای انجام جهاد تبیین را یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت زینب (س) معرفی کرد و گفت: این ویژگی ما را به یاد این جمله رهبر می‌اندازد که فرمودند حفظ و صیانت از خون، یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست بنابراین می‌توان گفت که اجر، مقام و جایگاه حضرت مانند شهدا است زیرا با احساس مسئولیت در قبال خون شهدا، کار آنها را تکمیل کرد.

امام جمعه شاهین‌شهر درباره تطبیق حرکت حضرت زینب (س) با شرایط کنونی جامعه و وظیفه امروز ما در قبال انقلاب اظهار کرد: این شخصیت برجسته یک نمونه با عظمت از حضور یک زن در عرصه تاریخی به‌شمار می‌آید و دشمنان در طول تاریخ هر چه تلاش کردند که این نقش را کمرنگ کنند، موفقیتی به دست نیاورند زیرا حضرت زینب (س) نقش بسیار تأثیرگذاری در تکمیل نهضت خون‌بار عاشورا نقش‌آفرین داشت.

وی صبر و بصیرت، همراهی با امام زمان خود، احساس مسئولیت فوق‌العاده در قبال خون شهدا و رساندن پیام نهضت امام حسین (ع) را از جمله ویژگی‌های این شخصیت برشمرد و گفت: حضرت زینب (س) با وجود همه فشارهای روحی؛ مصیبت‌ها، سختی‌ها، تازیانه‌ها و غربت‌هایی که در قیام عاشورا به او وارد شده بود، یک کودتای فکری بر ضد بنی‌امیه به راه انداخت و یک لحظه از رسالت جهاد تبیین خود کوتاه نیامد.

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به تلاش این شخصیت برای استفاده از هر فرصتی برای تبیین و بیان فلسفه نهضت عاشورا و پیام شهدا ادامه داد: حضرت در شام یک کودتای فکری بر ضد بنی‌امیه به راه انداخت، در شهری که ده‌ها سال بر ضد علی بن ابی‌طالب و اولاد او تبلیغ می‌شد، حضور چند روزه حضرت زینب (س) با جهاد تبیین، بصیرت و بیان رسالت او ورق را به نفع جبهه حق برگرداند و شرایط به‌گونه‌ای رقم خود که یزید اظهار ندامت کرد و گفت فرمان قتل امام حسین را صادر نکرده است.

عاشورا جاندارترین پیام تاریخ بشر

وی با اشاره به وظیفه جوانان برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: مهم‌ترین پیام حرکت جهادی حضرت زینب (س) اولویت دادن به ارزش‌های مادی بر ارزش‌های معنوی است، در حالی که همه رسانه‌های دنیا این تفکر جهانی را تقویت می‌کنند که افراد از ابدیت، آرمان‌ها و رسالت معنوی خود غافل شوند، در همین راستا به مبانی اسلامی، دینی، فقهی، شرعی، امید و باورها هجوم می‌برند.

امام جمعه شاهین‌شهر دوری از ناامیدی را یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیت حضرت زینب (س) توصیف کرد و گفت: بازماندگان قیام عاشورا چون به وعده الهی ایمان داشتند، می‌دانند کشتارها و جنایت‌هایی که یزدیان انجام دادند، برای آنها پیروزی رقم نخواهد زد بلکه گذشت زمان نشان داد که حق با امام حسین (ع) بود و جبهه‌ای که خواستار از بین بردن یا سانسور نهضت امام حسین (ع) بود، سرانجام شکست خورد.

وی پیام عاشورا را جاندارترین پیام تاریخ خواند و خاطرنشان کرد: بازخوانی این برش‌های تاریخی برای ما درس عبرتی است که امروز نیز جبهه یزدیان به دنبال این هستند که نقاط قوت، نمادها و باورهای نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار دهند و حتی از قدرت بازدارندگی آن به عنوان یک نقطه ضعف یاد کنند و تبلیغات فراوانی در این زمینه انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام هاشمی شرط زندگی زینب‌گونه را توجه به جهاد تبیین معرفی کرد و گفت: افراد برای زیست زینب‌گونه باید هم دستاوردها را تبیین کنند و هم مانع تحریف شوند، همانگونه که دشمن در زمان قیام عاشورا تلاش کرد این جریان را به نام خروج مخالفان بیعت با خلیفه معرفی کند اما حضرت زینب (س) مانع این تحریف شد و با بیان و عمل خود، باطل بودن جبهه مقابل خود را اثبات کرد.

کد خبر 638997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.