۳۳۰ اثر در ۳۶۵ روز

در نخستین سالگرد موزه‌ی ملی هنرهای اصفهان سه اثر از استاد مصورالملکی متعلق به دهه ۱۳۳۰ خورشیدی رونمایی و به گنجینه این موزه اضافه شد و تعداد آثار موجود این موزه در طول یک سال به بیش از ۳۳۶ اثر رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موزه ملی هنرهای اصفهان، هم‌زمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همت مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان، در بنایی تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجاریه در تاریخ چهاردهم بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ افتتاح شد.

این مرکز که جلوه‌گاهی از هنرهای مردم اصفهان از هزاره‌های پیش از تاریخ تا عصر حاضر است، بیش از ۳۳۰ اثر تاریخی را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است. این مرکز از دو طبقه و شش گذر تشکیل شده است و هر گذر مجموعه‌ای ارزشمند از آثار هنرمندان و مکتب‌های هنری اصفهان را به نمایش می‌گذارد.

موزه ملی هنرهای اصفهان گنجینه‌ای بی‌نظیر از آثار لاکی که جزو کامل‌ترین و منحصربه‌فردترین مجموعه‌ها در سطح استان و حتی کشور است را شامل می‌شود. این مرکز با معرفی هنرمندان و مکاتب هنری اصفهان، علاوه بر نگهداشت و نمایش آثار شاخص، زمینه معرفی، پژوهش و بهره‌مندی همه گروه‌های سنی جامعه از این آثار را فراهم کرده است.

مساحت موزه بیش از هزار مترمر بع بوده و از شش گذر تشکیل شده است. در «گذر تاریخ» آثاری چون تیغه‌های سنگی از دوره پارینه‌سنگی و نوسنگی متعلق به ۵۰ هزار سال قبل به نمایش درآمده است. زیورآلات، سفال‌ها، شیشه‌ها و سکه‌های تاریخی از دیگر آثار شاخص این گذر است.

در «گذر رزم» آثار برجسته‌ای همچون شمشیرهای شاه‌عباس کبیر که ساخت دست استادان اصفهانی هستند گرزها، تبرزین‌ها و نخستین تفنگ‌های ساخت اصفهان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در «گذر مشق و نقش» نقاشی‌های لاکی قاجاری و مجموعه‌ی نفیسی از قلمدان‌های ساخت اصفهان در کنار آثار خوش‌نویسی استادان نام‌آوری همچون میرعماد و گلستانه به چشم می‌خورد.

در «گذر رَسام» آثار هنرمندان معاصر اصفهان همچون میرزا آقا امامی، حاج مصورالملکی و حسین خطایی به نمایش گذاشته شده است.

در «گذر تاروپود» نمونه‌های نفیسی از هنر چیت‌سازی، فرش‌بافی و لباس‌های تاریخی دوره قاجار جلب توجه می‌کند.

در «گذر چهارباغ» جلوه بی‌نظیری از آثار فلزکاری، میناکاری، خاتم‌کاری همچنین نقاشی هنرمندان برجسته‌ای همچون فرشچیان، خاچاطوریان و سُمبات در پیش چشم مخاطب قرار گرفته است.

۳۳۶ اثر در ۳۶۵ روز

رویکرد موزه ملی هنرهای اصفهان در سال جاری

به مناسبت نخستین سالگرد موزه ملی هنرهای اصفهان مراسمی با حضور صاحب‌نظران و پیشکسوتان فرهنگ و هنر اصفهان برگزار شد در این مراسم احسان بختیاری، مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان اظهار کرد: حدود ۳۶۵ روز پیش موزه ملی هنرهای اصفهان افتتاح شد. این اتفاق خوبی بود که به همت مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان رخ داد.

وی اظهار کرد: بیش از ۳۳۰ اثر مربوط به مکاتب هنری اصفهان و از هنرمندان این شهر و آثار تاریخی که از فلات مرکزی ایران به‌دست‌آمده و آثار در راستای نام‌گذاری همین اتفاق است، در این مکان به نمایش درآمده است.

مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان تصریح کرد: در این مکان طی یک سال تلاش کرده‌ایم گوشه‌ای از بار فرهنگی که بر دوش اصفهان مهد تمدن، تاریخ، فرهنگ، هنر و افتخاری برای همه ما ایرانیان است را به دوش بکشیم و احساسم این است که تا حدودی در این مسیر خوب حرکت کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: سعی کردیم در این مدت در راستای اقدامات فرهنگی، هنری، اجتماعی و موزه‌ای هر آنچه در توانمان بوده را انجام دهیم و ارتباط خوبی با دانشگاه هنر اصفهان داشته‌ایم، ضمن اینکه با دانشجویی و هنرمندان نیز ارتباط خوبی برقرار کرده‌ایم.

بختیاری با بیان اینکه مخاطب ما همه مردم از هر قشر و صنف و عقیده‌ای هستند، گفت: نگاه در موزه ملی هنرهای اصفهان این است که این مکان، مکانی برای کارهای آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و کار اجتماعی باشد که امیدوارم بتوانیم در طی این مسیر و با کمک دوستانمان در شهرداری که خیلی از ما حمایت کردند، مسیر را پویا و فعال ادامه دهیم.

وی اظهار کرد: یکی از نکات ارزشمند در موزه احترام به مخاطب است که سعی کردیم استانداردها و اخلاق حرفه‌ای را در این مورد رعایت کنیم. ظرفیت‌ها و نیرو و منابع انسانی که از رشته‌های مختلفی چون تاریخ، مرمت، باستان‌شناسی و موزه شناسی در موزه فعال هستند و پتانسیلی که آثار موزه اصفهان دارد این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم در آینده اتفاقات بهتری را رقم بزنیم.

مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان افزود: مجموعه‌ای نفیس از تعدادی آثار مرحوم مصورالملکی در موزه ملی هنرهای اصفهان وجود دارد که برای مراسم یکمین سالگرد تأسیس این موزه سه اثر جدید دیگر هم از گنجینه بنیاد از مصورالملکی انتخاب و به موزه منتقل و در این مراسم رونمایی از آن‌ها انجام شد.

۳۳۶ اثر در ۳۶۵ روز

عصر حاضر عصر مفهوم بالا است

در ادامه این مراسم اصغر جوانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان در سه بخش نوروآناتومی، هنر اصفهان و آثار مصورالملکی به ارائه سخنانی پرداخت و در ادامه گفت: در مرحله اول مسئله نوروشناسی مطرح است که نباید رویکرد تاریخی بر آن در نظر گرفته شود، بلکه باید با رویکرد ژنتیک به آن نگریسته شود و از محققان علم ژنتیک برای آن امر استفاده کرد.

وی افزود: باید اهمیت و ضرورت هنر و خلاقیت به‌ویژه به چنین مفهوم فرهنگی و هنری اشاره داشته باشد. در دوره‌های مختلف تاریخی مثل عصر کشاورزی، عصر صنعت و فناوری تا قرن ۲۱ این مهم مورد بحث بوده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: از قرن ۲۱ به آن اصطلاح عصر مفهوم بالا گفته می‌شود، البته در علم ژنتیک همیشه این اختلاف نظر با رویکرد انسان‌شناسی وجود داشته که آیا انسان‌ها دارای چند مغز هستند و اختلاف بین نیم‌کره راست و چپ، سال‌های متمادی است که وجود دارد تا اینکه بالاخره علم اثبات کرد که انسان‌ها یک نیم‌کره راست و یک نیم‌کره چپ دارند.

وی اضافه کرد: تا عصر فناوری همیشه افرادی که نیم‌کره چپشان فعال بود در همه عرصه‌ها ارزش و موفقیت بیشتری داشته‌اند، چون ذهنی تحلیلگر و محاسبه‌گر دارند، به قول پروفسور عشایری از مؤسسه ژنتیک علم ایرانی که می‌گوید آن‌هایی که از نیم‌کره چپشان بیشتر استفاده می‌کنند خیلی مطالب را حفظ می‌کنند و عرصه‌های علمی همیشه در اختیار این افراد است و وی معتقد است بچه‌هایی که در این مؤسسه تربیت شده‌اند در کنکور رشته‌های فنی حائز رتبه می‌شوند.

جوانی ادامه داد: دو عامل مهم در این عرصه نقش زیادی داشت؛ فرآوری و کارگردانی آن یعنی محصول چپ اندیشی باعث تولید هوش مصنوعی و ربات‌ها شده و به‌شدت این محصولات در اختیار مردم قرار گرفته و تولید این محصولات باعث ایجاد مشکلاتی نیز شده است.

۳۳۶ اثر در ۳۶۵ روز

وی افزود: افرادی که از نیم‌کره چپ استفاده می‌کنند و بیشتر در کشورهای توسعه‌یافته هستند، کارهای نرم‌افزاری را با هزینه‌های کار بالا انجام می‌دادند که این هزینه‌های بالا و کار زیاد به کشورهای آسیایی با دقت و سرعت بیشتر و هزینه کمتری منتقل شد؛ لذا شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگی مثل ژنرال‌موتور و سونی در اثر فراوانی محصولاتشان با رکود و افول مواجه شدند؛ بنابراین این مشکل و رکود باعث شد عصر فناوری به‌تدریج به عصر مفهوم بالا چرخش پیدا کند، یعنی وقتی جنسی را می‌خریدیم در مقابل فراوانی اولین چیزی که باید انتخاب می‌کردیم زیبایی و بعد کارکرد بود و این مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کرده بود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: وقتی از شرکت‌هایی که در حال رکود و ورشکستگی بودن سوال شد چه کسی می‌تواند این قضیه زیبایی را حل کند گفتند راست‌مغزها، چون از سمت راست مغزشان بیشتر استفاده می‌کنند و افرادی خلاق، همدل و بااحساس هستند و چپ‌مغزها نمی‌توانند خلاقیت، همدلی و احساس داشته باشند و این مشکل بشر امروزی و کمپانی‌های بزرگ است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل رشته‌های فنی درصد بیشتری از مستخدمانشان را از راست‌مغزها انتخاب کردند، به‌عنوان‌مثال مدیرعامل ژنرال‌موتور بیان می‌کند هم‌اکنون ۷۰ درصد از راست‌مغزها را استخدام کرده‌ایم. در قرن ۲۱ هنرمندان و طراحان باید خوشحال باشند که چنین فضاهایی فراهم است و قرن ۲۱ قرن هنرمندان و طراحان است.

جوانی در خصوص تأثیر خلاقیت ادامه داد: سه‌گانه‌ای وجود دارد که باعث شد یک مهندسی برنامه‌ریزی شده در عصر صفویه اتفاق بیفتد، این سه‌گانه شامل پایه اول منظومه فکری و فلسفی با گفتمان اصلی مجاز منطقه حقیقت که در بحث زیباشناسی مفصل به آن پرداخته شده است و پایه دوم منظومه سیاسی و حکومتی شاه‌عباس با گفتمان اصلی سیاست در حال روز و سوم خلاقیت است.

وی با اشاره به اینکه این سه محور، سه محور اساسی در مهندسی خلاقیت است، گفت: مصورالملکی هنرمندی که سال ۵۶ از دنیا رفت دو نکته قابل توجه دارد؛ اول اینکه تقلید سم است و دیگری اینکه یک خطوط سحرآمیز عباسی مرا تکان می‌دهد. مصورالملکی به اعتقاد من از هنرمندانی است که در شاخه‌ها و تکنیک‌ها و سبک‌های مختلف هنری کار کرده و آنچه بسیار در آثار وی مؤثر و تأثیرگذار است مهارت فراوان، پشتکار و ممارستی است که دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان اظهار کرد: وی در مهارت و کثرت تنوعات موضوعی و سبکی به نظرم بی‌نظیر است و در عین حال به لحاظ آن دسته از آثارش که با خط و قلم و طراحی است همانند کمال‌الدین بهزاد یک نوع پیکره‌ای منطبق با سلایق و ذائقه زیبایی‌شناسی عصر خودش را ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: یک دسته از کارهای این هنرمند که به‌صورت قلم‌گیری کار کرده مختص به خودش است. وی نقشه فرش، نقاشی روی کاشی، قلمدان و نقاشی به سبک‌های مختلف را کار کرده است و آنچه ما در فضای رنگ و کلاسیک به دانشجویان می‌گوئیم، او عمیق و دقیق به این موارد پرداخته است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان در خصوص اثر «مسجد خیالی» مصورالملکی که برنده مدال ملکه انگلیس شده بود، گفت: این اثر به سفارش و با مشاوره‌های «پروفسور پوپ» انجام شده است.

وی با تاکید بر بی‌نظیر بودن این اثر، اظهار کرد: مسجد خیالی اثری بی‌نظیر است که در نگاه اول به نظر می‌آید گرفتن مدال توسط ملکه انگلیس برای این اثر به دلیل اینکه ملکه در هنر تخصص نداشته کاری غیرتخصصی بوده است؛ اما با مطالعه‌ای که انجام دادم متوجه شدم به‌طور قطع پوپ با تمام دانش و اطلاعاتی که در مورد ایران و هنر دنیا دارد مشاوره خوبی برای خلق این اثر به مصورالملکی داده که این اثر بین‌المللی می‌شود.

وی اضافه کرد: این نگاره که در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ انجام شده است از متن و ساختار فضا به لحاظ رنگ و نوع نگاه از کمال‌الدین بهزاد متأثر می‌شود و روایت آن ساختار و ترکیب بندی مستحکمی است که در پیکره‌ها از رضا عباسی وام می‌گیرد و حالت‌ها و بسترها منطبق با مکتب اصفهان است، حتی قسمت‌هایی از فضای تابلو مشخص است که از آرشیوی که مصورالملکی داشته است اقتباس گرفته شده که این امر، امر بدی نیست و به قول نظریه‌پردازان هیچ متنی مستقل نیست و تمام متن‌ها به هم ارتباط دارند و در نهایت یکی از آثار بسیار ارزشمند از کارهای ایشان که باید روی آن مطالعه و مقالاتی نوشته شود همین مسجد خیالی است.

۳۳۶ اثر در ۳۶۵ روز

به گزارش ایمنا در این مراسم سه کار از استاد مصورالملکی به گنجینه موزه ملی هنرهای اصفهان اضافه شد که متعلق به سال ۱۳۳۰ است و هم‌اکنون نزدیک به ۹ اثر از این هنرمند در موزه ملی هنرهای اصفهان وجود دارد.

کد خبر 638913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.