نقش ساخت‌وساز در گسترش تبعات زلزله

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: ساختمان‌سازی نادرست یا احداث تاسیسات مختلف در محدوده گسل‌های فعال باعث می‌شود که در هنگام زلزله میزان تخریب شهر افزایش یابد.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وجود گسل‌های فعال در تهران و اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث، اظهار کرد: معمولاً در زمان وقوع زلزله، عامل اصلی تخریب شهر رویداد طبیعی نیست، بلکه ساخت‌وساز نادرست منجر به تخریب می‌شود.

وی افزود: درواقع ساختمان‌سازی نادرست و یا احداث تاسیسات مختلف در محدوده گسل‌های فعال باعث می‌شود که در هنگام زلزله میزان تخریب شهر افزایش یابد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: با توجه به این مسئله نخستین موضوعی که باید در ساختمان‌سازی مورد توجه قرار گیرد، بررسی مکان‌هایی است که گسل وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی گسل‌ها خاطرنشان کرد: معمولاً گسل‌های پنهان از طریق روش‌های ژئوفیزیکی قابل شناسایی است؛ بنابراین باید تا حد امکان از ساخت‌وساز در مجاورت گسل‌ها جلوگیری کرد.

نصراصفهانی تاکید کرد: در صورتی که مجبور به ساخت‌وساز در محدوده گسل‌ها بودیم، باید ساختمان مورد نظر را به گونه‌ای طراحی کنیم که در مقابل زلزله مقاوم باشد.

وی با اشاره به وجود گسل‌های خطرناک در تهران گفت: در تهران گسل‌های بسیار خطرناکی وجود دارد که یکی از آن‌ها گسل شمال تهران است؛ این گسل از کرج تا منطقه لواسان امتداد دارد همچنین گسل مشاع و فشم نیز در این شهر مشاهده می‌شود که از سمت دماوند تا کندوان امتداد دارد. این گسل‌ها پتانسیل بسیاری در ایجاد زلزله‌هایی شدید دارند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه می‌دهد: علاوه بر این موارد گسل‌های دیگری نیز در تهران مشاهده می‌شود که در گذشته بسیار فعال بوده و اثرات آن در رودخانه‌ها قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: اگر رودخانه‌ای مانند رود کن را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه آثار قنات در دیواره‌های بالایی این رودخانه می‌شویم که نشان‌دنده جابه‌جایی و تغییرات بسیار شدیدی در سطح زمین است.

کد خبر 638831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.