چه عواملی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

رئیس انجمن خون و سرطان اصفهان گفت: استرس زمینه‌ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان است، افرادی که خواب منظم ندارند یا در ساعت‌های خواب به دلایل مختلف بیدار هستند، خطر ابتلا به سرطان در آنها افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی ترکی در یک گفت‌وگوی رادیویی، درباره عوامل ایجاد سرطان، اظهار کرد: عوامل مختلفی در ایجاد سرطان تأثیرگذار بوده که مهم‌ترین آن‌ها ژنتیک، محیط و سبک زندگی است، همچنین افراد باید بیشتر روی سبک زندگی تمرکز کنند.

وی با اشاره به عوامل مختلف سبک زندگی، ادامه داد: مهم‌ترین این عوامل پیشگیری از مصرف سیگار است، همچنین رژیم غذایی مناسب از دیگر عوامل مهم سبک زندگی است، باید افراد رژیم غذایی پرفیبر، میوه و سبزیجات، دانه‌ها و غلات را مدنظر قرار دهند، همچنین از گوشت قرمز به مقدار کم و بدون چربی استفاده کنند و غذاهای فرآوری شده کمتر مصرف کنند.

رئیس انجمن خون و سرطان اصفهان تصریح کرد: بهترین روش پخت غذا به صورت بخارپز یا آب‌پز شده است، غذاهای سرخ‌کرده به دلیل اینکه روغن دمای بالایی می‌بیند، می‌تواند ماهیت ماده غذایی را تغییر دهد و خارج کردن روغن از غذا نمی‌توان ضرر آن را به صورت کامل از بین ببرد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده درباره مصرف الکل گفت: مصرف طولانی‌مدت مشروبات الکلی می‌تواند عوارض کبدی و گوارشی ایجاد کند، همچنین مهم‌ترین عامل مصرف الکل این است که خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد.

ترکی در پاسخ به این سوال که استرس تا چه اندازه برای سلامتی و ابتلاء به سرطان مؤثر است، خاطرنشان کرد: استرس در ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان مؤثر است، افرادی که خواب منظم ندارند یا در ساعت‌های خواب به دلایل مختلف بیدار هستند، به ویژه زنان، خطر ابتلاء به سرطان سینه در آن‌ها افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: از طرفی افرادی که استرس کمتری دارند و فعالیت‌ها، ارتباط دوستانه، حمایت‌های اجتماعی، روانی و عاطفی بیشتری دارند، احتمال ابتلاء به سرطان در آن‌ها کاهش می‌یابد.

افزایش سن، فاکتوری مهم در ابتلا به سرطان

رئیس انجمن خون و سرطان اصفهان با بیان اینکه توجه به خواب اهمیت بسیاری دارد، گفت: به نظر می‌رسد برای خواب به کیفیت، زمان و طول مدت آن باید توجه کرد.

وی افزود: با توجه به چرخه فیزیولوژیک بدن و اینکه بعد از غروب آفتاب، بدن برای استراحت و خوابیدن آماده می‌شود، بنابراین اگر خواب افراد به سمت اوایل شب کشیده شود، کیفیت خواب بیشتر می‌شود، از این‌رو از نظر فیزیولوژیک، خواب منظم و مناسب در شب می‌تواند استرس روانی را کاهش دهد.

ترکی در پاسخ به این سوال که آیا بیماری‌های روحی، روانی و افسردگی در زمینه ابتلاء به سرطان مؤثر است؟، خاطرنشان کرد: فعالیت افراد افسرده به دلیل کم‌انرژی بودن آن‌ها کاهش می‌یابد، همچنین کیفیت تمام کارهای زندگی آن‌ها پایین می‌آید، از این‌رو فرد مستعد ابتلاء به بیماری می‌شود.

وی افزود: افزایش سن به عنوان فاکتور مهم ابتلاء به سرطان شناخته می‌شود، زیرا سلول‌های جهش‌نیافته و اصلاح نشده، ممکن است تجمع یابند و به مرور زمان در اثر عوامل محیطی، فعال و به یکی از سرطان‌ها تبدیل شود.

رئیس انجمن خون و سرطان اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا کمبود ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها باعث سرطان می‌شود؟، افزود: گاهی برخی افراد بیش از میزان نیاز، مکمل‌های غیرضروری مصرف می‌کنند، اما از طرف دیگر مکمل‌های ضروری را مصرف نمی‌کنند، به عنوان مثال لازم است ویتامین D به صورت مرتب مصرف شود تا سطح این ویتامین در بدن در حد طبیعی باشد، از طرفی لازم است زنان در سنین قاعدگی مکمل‌های آهن استفاده کنند، این در حالی است که برخی از زنان از این مکمل‌ها استفاده نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از طرفی بعضی مکمل‌ها مانند ویتامین A و E زیاد مصرف می‌شود که اثبات شده است مصرف زیاد این ویتامین‌ها افزایش احتمال سرطان را در بیمار ایجاد کند.

ترکی خاطرنشان مرد: اشعه ماورابنفش چه از طریق خورشید و چه از طریق روش‌های مصنوعی که برای برنزه کردن پوست استفاده می‌شود، می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان‌های پوست را افزایش دهد.

کد خبر 638706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.