خوی پیشتاز پرتعدادترین زمین‌لرزه‌ها

هفته گذشته خوی در استان آذربایجان غربی پیشتاز پرتعدادترین و بزرگترین زمین‌لرزه‌ها بوده است، همچنین زمین‌لرزه‌ای در مقیاس ۳.۴ ریشتر دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمر رخ داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زلزله ممکن است به طور طبیعی یا بر اثر رویدادهای ساخت بشر پدیدار شود، زمین‌لرزه بر اساس منشأ ایجاد (چشمه‌های لرزه‌ای) به چند دسته تقسیم بندی می‌شود.‌

زمین‌لرزه تکتونیکی؛ زمین‌لرزه تکتونیکی در برگیرنده تعداد بسیار زیادی از زلزله‌ها است که سالانه در سطح جهان ثبت می‌شود. عامل ایجاد این زلزله حرکات صفحات تشکیل دهنده پوسته زمین است.

زمین‌لرزه آتشفشانی؛ این نوع زلزله تنها در نواحی فعال آتشفشانی رخ می‌دهد و به انفجارهای آتشفشانی هم شهرت دارد.‌

زمین‌لرزه فروریختی؛ بر اثر فروریختن غارها و کانال‌های زیرزمینی، لرزه‌هایی ایجاد می‌شود و به نام زمین‌لرزه‌های فروریختی شهرت دارد، این تکان‌ها بسیار کوچک بوده و تنها اهمیت محلی دارند.‌

زمین‌لرزه القایی؛ بر اثر آبگیری یا تغییرات ناگهانی سطح آب دریاچه‌های پشت سدها، تزریق آب یا سیال‌های دیگر به داخل زمین و یا استخراج آن‌ها، به ویژه در مکان‌هایی که گسل‌های فعال وجود دارد، این نوع زمین‌لرزه ایجاد می‌شود. دلیل اصلی این نوع لرزه را می‌توان بارگذاری سریع روی زمین یا برداشتن ناگهانی بار زیادی از روی زمین دانست.‌

زمین‌لرزه ناشی از انفجار؛ انفجارهای نظامی و صنعتی، فعالیت‌های ساختمانی، لرزه‌هایی را ایجاد می‌کند که شدت، زمان وقوع و محل آن‌ها قابل پیش‌بینی است.

مطالعات زلزله‌شناسی و ثبت زمین‌لرزه‌ها، بررسی آماری زمین‌لرزه‌ها، مطالعه و بررسی تغییراتی که در سطح زمین یا یونسفر زمین اتفاق می‌افتد از زمینه‌های قابل رصد و تأثیرگذار در وقوع زمین‌لرزه است. برای پیش‌بینی زمین‌لرزه‌ها دو روش مشخص وجود دارد، یکی از این روش‌ها مبتنی بر داده‌های آماری و به عبارتی روش احتمالی است و روش دوم بر پیش‌نشانگرهای زلزله مبتنی است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به شرح زیر است:

یکشنبه نهم بهمن‌ماه

بر اساس بررسی زلزله‌های هفته گذشته، خوی استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر و ۱۶ پس‌لرزه در مقیاس‌های مختلف را تجربه کرده است، بزرگترین زمین‌لرزه‌های خوی در مقیاس ۳.۷، ۳.۵، ۳.۸، ۳.۲، ۳.۳، ۳.۱، ۴.۵، ۳.۳، ۴.۵، ۳.۲ و ۴ ریشتر ثبت شده است.

در بجنورد استان خراسان شمالی، آبگرم استان قزوین، راز استان خراسان شمالی و کاکی استان بوشهر به ترتیب زلزله‌ای به بزرگی ۲.۹، ۳.۹، ۲.۹ و ۳.۵ ریشتری رخ داده است.

دوشنبه دهم بهمن‌ماه

خوی استان آذربایجان غربی ۱۳ بار دیگر در مقیاس‌های مختلف لرزیده است که بیشترین آن ۳.۸ ریشتر در عمق هشت کیلومتری زمین ثبت شده است.

همچنین عسلویه در استان بوشهر، بشرویه در استان خراسان جنوبی، لیکک در استان کهگیلویه و بویراحمد، علی‌آباد در استان گلستان، چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد، گزنک در استان مازندران و افوس در استان اصفهان به ترتیب ۲.۸، ۳.۹، ۲.۹، ۲.۸، ۲.۸، ۲.۷ و ۳.۳ ریشتر را احساس کردند.

سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه

خوی در استان آذربایجان غربی شش بار در مقیاس ۲.۵، ۳.۷، ۲.۷، ۲.۵، ۲.۸ و ۲.۹ ریشتر لرزیده است، همچنین چکنه در استان خراسان رضوی ۲.۸ ریشتر، دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد ۳.۴ ریشتر و بسطام در استان سمنان ۲.۵ ریشتر لرزیده است.

چهارشنبه دوازدهم بهمن‌ماه

روز چهارشنبه دوازدهم بهمن‌ماه خوی در استان آذربایجان غربی شش بار دیگر در مقیاس‌های مختلف لرزید که بزرگترین لرزه‌ها در این روز در مقیاس ۳.۲، ۳.۳، ۲.۹، ۲.۷، ۳.۱ و ۲.۹ ریشتر بوده است.

بجستان، قوچان و کلات در استان خراسان رضوی هرکدام ۲.۶، ۲.۸ و ۳.۷ ریشتر لرزیده است، همچنین زمین‌لرزه‌ای به بزرگی سه ریشتر طبس در استان خراسان جنوبی را در عمق ۹ کیلومتری زمین ثبت شده است.

پنجشنبه سیزدهم بهمن‌ماه

دو زمین‌لرزه در مقیاس ۳.۱ ریشتری در عمق هشت و ۹ کیلومتری زمین خوی در استان آذربایجان غربی را لرزانده است، همچنین زمین‌لرزه دیهوک در استان خراسان جنوبی و راور در استان کرمان به ترتیب ۲.۶ و ۲.۹ ریشتر به ثبت رسیده است.

جمعه چهاردهم بهمن‌ماه

در بندرعباس استان هرمزگان زلزله سه ریشتر، گمیش تپه در استان گلستان زلزله ۲.۹ ریشتر، خوی در استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷ ریشتر و بیرم در استان فارس زلزله ۲.۸ ریشتر به وقوع پیوسته است.

کد خبر 638693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.