افزایش ۷ برابری تسهیلات خوداشتغالی حوزه ایثارگری

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از افزایش هفت برابری تسهیلات خوداشتغالی حوزه ایثارگری خبر داد و گفت: برای کار در بخش خصوصی و تعاونی محدودیت منابع به شرط همراهی بانک‌ها نداریم.

به گزارش ایمنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، امروز جمعه ۱۴ بهمن در نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خراسان جنوبی گفت: شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، شورای قانونی و تنها شورای فرهنگی و عملیاتی و دارای برش استانی و شهرستانی است.

وی از وجود ۴۷۰ گلزار با هزار و ۹۶۲ مزار شهید در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: از این تعداد ۴۴۱ گلزار ساماندهی شده و در سفر رئیس جمهور به استان ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی گلزارهای شهدای استان اختصاص یافته که یک سوم آن تاکنون تخصیص یافته و با تخصیص کامل اعتبار، ساماندهی گلزار شهدا تسریع خواهد شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال جاری یک درصد اعتبارات جاری کشور را به مصوبات این شورا اختصاص داده که مورد استقبال دولت نیز قرار گرفته است و هر دستگاهی در استان با مجوز بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌تواند این اعتبار را هزینه کند و تکلیف قانونی است لذا باید دستگاه‌ها در پایان سال گزارش عملکرد ارائه دهند.

وی افزود: شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، قدرت تصمیم‌گیری بالایی دارد و مصوبات آنها قابل اجرا و دارای پیوست بودجه‌ای است از طرفی این شورا هم موضوعات حوزه ترویجی و هم حوزه تکریمی را دنبال می‌کند و در کشور نظیر ندارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در حوزه اشتغال جامعه ایثارگری ۹۱۶ نفر در سامانه کاریابی استان ثبت‌نام کردند که نسبت به سال گذشته رشد دارد، از این تعداد ۱۰۶ نفر از فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد و فرزند شهدا هستند که نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

وی تصریح کرد: در ۹ ماه امسال ۲۲۰ نفر از فرزندان ایثارگر استخدام شدند اما در سال جاری از محل بند "ج" ماده ۸۷ در خراسان جنوبی ۲۴۵ نفر مجوز جذب استخدامی داشته‌ایم که تاکنون ۷۵ نفر جذب شدند و از این ظرفیت قانونی به‌درستی استفاده نشده چراکه نسبت شهر، نیاز دستگاه‌ها، تحصیلات و توزیع جغرافیایی لحاظ نشده و باید اصلاح شود.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: ۲۷ هزار فرزند شهید و جانباز بالای ۷۰ درصد در کشور داریم که براساس قانون، دولت مکلف به جذب آنان است و برای باقی ایثارگران سهیمه استخدام ۲۵ درصد است.

وی گفت: در زمینه تبدیل وضعیت ایثارگران استان ۸۳۵ مجوز داشته‌اید که ۷۵۷ نفر جذب شدند و ۸۷ مورد باقی مانده است که باید اخطار لازم برای تعیین تکلیف افراد باقیمانده نیز داده شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به الکترونیکی و هوشمند شدن خدمات، اظهار کرد: ایثارگران و ترویج ایثار و شهادت مسأله یک دستگاه نیست و همه مردم و تمامی دستگاه‌ها در این زمینه مسئول هستند، بنیاد شهید و امور ایثارگران هم دستگاه هماهنگ‌کننده است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در دوره جدید مدیریتی بنیاد شهید، ایجاد هماهنگی بین بخشی در حوزه ایثارگران و حرکت رو به بیرون در حال انجام است که هم مردم و هم مسوولان کارها را دنبال کنند.

وی افزود: ۱۲۸ میلیارد تومان اعتبارات اشتغالزایی خراسان جنوبی است اما توزیع اعتبارات خرد ممکن است باعث بدهکاری افراد و محقق نشدن برنامه اشتغالزایی شود که پیشنهاد ما این است کارآفرینان برای ایجاد اشتغال ورود پیدا کنند و از ظرفیت خانواده شهدا و ایثارگران استفاده شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: از چهار هزار و ۷۲۰ مسکن مورد نیاز برای ایثارگران خراسان جنوبی، تعداد زیادی باقی مانده است و در زمینه تامین مسکن در این استان عقب هستیم؛ توزیع زمین و پرداخت تسهیلات مشکلی از فرد حل نمی‌کند بلکه باید ساخت مسکن به پیمانکاران و انبوه‌سازان مطمئن و خبره سپرده شود.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به پرداخت ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات به ایثارگران خراسان جنوبی در سال جاری خبر داد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان عملکرد بیمه دی تا پایان شهریور ماه به همه مراکز درمانی استان پرداخت شده است.

وی با اشاره به ابلاغ طرح سپاس توسط دولت ادامه داد: سال قبل ۴۰۰ هزار دیدار با خانواده شهدا داشتیم که باید این دیدارها ادامه‌دار باشد و از زمانی که آمده‌ام با افزایش دیدارها مراجعات خانواده ایثارگران به بنیاد کاهش یافته است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در خراسان جنوبی بیشترین توجه را در حوزه ایثار و شهادت داریم و کمترین مشکلات مربوط به خانواده شاهد و ایثارگر وجود دارد، ساماندهی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مسکن و اشتغال از موضوعات خاص است که پیگیری‌های ویژه را برای آنها داریم.

وی بیان کرد: یک سری دارایی در خراسان جنوبی داریم که اگر کمک کنیم تبدیل به احسن شود تمامی ارزش آن در استان هزینه خواهد شد همچنین طرح جامع دارایی‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در استان دنبال شود.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در یادواره شهدای انقلاب خراسان جنوبی، اظهار کرد: شهید می‌تواند پیرمرد یا طفل، زن یا مرد و حضرت فاطمه (س) یا حضرت علی (ع) باشد.

وی افزود: شهید متعلق به یک مذهب نیست و می‌تواند مولوی اهل سنت باشد اما برای دفاع از حق و حقانیت نظام اسلامی به شهادت برسد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه جذابیت این برنامه در این است که فرزندان شهدا برگزار کننده و میزبان هستند، تأکید کرد: فرزندان شهدا در این خطه نشان دادند که مؤثر هستند و ادامه دهنده راه پدرشان هستند.

قاضی‌زاده هاشمی با استناد به آیات قرآن کریم، تصریح کرد: در مقابل مفهوم موت خداوند برای شهدا واژه احیا را بکار می‌برد یعنی شهدا در این عالم زنده، فعال و کنشگر هستند.

وی به تفسیر و تشریح مقام و منزلت شهدا در نزد خدا پرداخت و گفت: شهید شخصیتی است که در طول تاریخ تکرار می‌شود و در هر دوره‌ای مجاهدان فی سبیل الله آماده جانفشانی هستند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه قلب ملت بزرگ ایران همیشه با اهل بیت (ع) و حق و حقیقت است و همچنان در حال ایثار و ایستادگی هستند، گفت: ستارگان شب‌های تاریک این عالم شهدا هستند و هر وقت مشکلی برای کشور پیش می‌آید شهدا به میدان می‌آیند و همه مسائل حل می‌شود.

به گفته وی؛ شهدا خود را ذوب در خداوند تبارک و تعالی کردند و آنچه خداوند از آنها می‌خواست در عمل محقق کردند و خداوند هم چه خوب پاداش عملشان را می‌دهد.

قاضی زاده هاشمی افزود: ما هم با برگزاری گرامیداشت‌های مختلف به یاد شهدا هستیم و شهدا هم هرگز کشور را رها نکردند و همیشه در میدان دفاع هستند.

وی خاطرنشان کرد: همیشه ادامه دهنده راه شهدا باشیم و نعمتی بزرگی را که شهدا به ما هدیه کردند به خوبی به نتیجه برسانیم و عامل چیزی باشیم که شهدا از ما خواسته‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی، روز گذشته وارد بیرجند شد و در نشست هم‌اندیشی با نخبگان، کارآفرینان، تشکل‌ها و اعضای هیات اندیشه‌ورز شاهد و ایثارگر خراسان جنوبی حضور یافت.

منبع: ایسنا

کد خبر 638631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.