بیش از ۱۲۰ بیمار فیبروز سیستیک در اصفهان وجود دارد

مسئول اداره امور بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر ۱۲۷ بیمار فیبروز سیستیک (CF) در اصفهان وجود دارد که تمام این بیماران در سامانه بیماران نادر ثبت شده‌اند.

شهربانو مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بیماری فیبروز سیستیک (CF)، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۷ بیمار CF در اصفهان وجود دارد که تمام این بیماران در سامانه بیماران نادر ثبت شده‌اند.

وی با بیان اینکه مرکز منتخب درمان بیماران CF، بیمارستان امام حسین (ع) است، ادامه داد: درمانگاهی برای این بیماران وجود دارد که متخصصان گوارش و ریه برای درمان بیماران CF در این درمانگاه حضور دارند.

مسئول اداره امور بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تا حد امکان بسته‌های حمایتی به بیماران CF تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: بیماران CF دارای مشکلات تنفسی هستند و بخشی از داروهای آن‌ها جزو بسته حمایتی نیست که تأمین آن برای بیماران دشوار است.

وی گفت: داروهایی مانند درناز آلفا گران قیمت بوده و سایر داروها مانند کرئون و توبرامایسین نیز با کمبود مواجه است یا نمونه اصل آن یافت نمی‌شود، پیش‌تر توبرامایسین از نوع هندی وارد کشور شده بود که بیماران با آن مشکل داشتند.

مظاهری با بیان اینکه بحث آلودگی هوا روی بیماران CF تأثیرگذار است، اضافه کرد: آلودگی هوا موجب تشدید مشکلات تنفسی این بیماران می‌شود، مشاهده می‌کنیم که در روزهای آلوده مشکلات این بیماران بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اقداماتی که برای بیماران CF انجام شده است، خاطرنشان کرد: یونیسف چندین دستگاه نبولایزر (ریزپاش)، اهدا کرده بود که میان تعدادی از بیماران تقسیم شد و این اقدام کمک شایانی به بیماران کرده است.

کد خبر 638550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.