احتمال دستیابی به توافق وجود ندارد/آمریکا حاضر به بازگشت به برجام ۲۰۱۵ نیستند

یک کارشناس مسائل آمریکا دست‌یابی به توافق را محتمل ندانست و گفت: خواسته ایران با آمریکا فاصله زیادی دارد و رسیدن به یک فصل مشترک بین دو طرف بسیار دشوار است اما در عین حال ایران، آمریکا و گروه ۱+۵ هیچکدام حاضر نیستند که وارد دوران بدون برجام شوند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اظهارات اخیر مقامات آمریکا درباره خروج برجام از دستور کار اظهار کرد: مذاکرات برجام هیچ‌گاه متوقف نشده بود از اسفندماه سال ۹۹ یعنی دو سه ماه بعد از روی کار آمدن جو بایدن این مذاکرات درجریان است و هیچ گاه قطع نشده است اما قطعیتی برای توافق یا عدم توافق وجود نداشته است.

وی با اشاره به انجام مذاکرات حضوری در وین، افزود: از آن زمان به بعد نیز مذاکرات به شکل غیرحضوری در جریان بوده و پیام‌های مستقیم بین ایران و ۱+۴ و به شکل غیر مستقیم بین ایران و آمریکا رد و بدل می‌شد.

این کارشناس مسائل آمریکا سفر اخیر وزیر خارجه قطر به تهران را نقطه عطفی در روند مذاکرات هسته‌ای ندانست و گفت: پیش از این نیز مذاکرات در جریان بوده و اکنون نیز ادامه دارد اما دست‌یابی به توافق چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

وی درباره دلایل در دسترس نبودن توافق در مذاکرات خاطرنشان کرد: دلیل اصلی محتمل نبودن توافق این است که خواسته ایران با آمریکا فاصله زیادی دارد و رسیدن به یک فصل مشترک بین دو طرف بسیار دشوار است به همین دلیل پیش‌بینی نمی‌شود که به زودی توافقی حاصل شود اما در عین حال ایران، آمریکا و گروه ۱+۵ هیچکدام حاضر نیستند که وارد دوران بدون برجام شوند.

ابوالفتح با اشاره به ادامه وضعیت بلاتکلیف مذاکرات گفت: مشخص نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد، موضوع قابل پیش‌بینی در مذاکرات این است که مشکل در روابط تهران و وین از نظر مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست بلکه مشکل در واشنگتن است.

وی با بیان اینکه همکاری ایران با آژانس یا نوع روابط خوب و بد با این سازمان گره‌ای از مشکلات در مذاکرات هسته‌ای باز نمی‌کند، تصریح کرد: در صورتی که ایران و آمریکا اراده توافق داشته باشند، موضوع آژانس قابل حل است و گرنه هر توافقی که بین ایران و آژانس صورت گیرد اما رویکرد واشنگتن نسبت به موضوع تغییر نکند، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد، از این جهت همکاری ایران با آژانس گره‌ای را باز نمی‌کند.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره سفر نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران ادامه داد: باید منتظر رویکرد ایالات متحده آمریکا به این موضوع باشیم اما فعلاً آمریکایی‌ها حاضر به بازگشت به برجام ۲۰۱۵ نیستند و بدون شرط و شروط به میز مذاکرات باز نخواهند گشت.

کد خبر 638392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صدر IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ما از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد بارها گفتیم دیگه به هیچ وجه امکان رسیدن به توافق هسته ای وجود نداره حالا حضرات بعد از سه چهار سال به این حقیقت رسیدن!! خسته نباشید