نخبه‌ ایرانی به‌دنبال حذف CO2 از جو

امین صالحی‌خوجین، دانشیار مهندسی مکانیک و صنعتی دانشگاه ایلی‌نوی شیکاگو است؛ این پژوهشگر ایرانی توانسته است سیستمی را طراحی کند که از عملکرد فتوسنتز گیاهان تقلید و دی‌اکسید کربن جو را به سوختی ترکیبی برای اتومبیل‌ها تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه ایران اسلامی به‌واسطه بهره‌مندی از توانمندی‌های جوانان نخبه، در بسیاری از علوم به خودکفایی رسیده است. خبرگزاری ایمنا همسو با دیگر نهادها، نگاه حمایتی ویژه‌ای از استعدادهای درخشان این دیار دارد؛ از طرفی باید از ظرفیت نخبگان به نحو شایسته در راستای توسعه و رفع مشکلات بهره‌مند شویم.

از این‌رو، این رسانه در راستای یکی از رسالت‌های خود که معرفی نخبگان ایران اسلامی است، سه‌شنبه و پنجشنبه هر هفته به معرفی یکی از نخبگان کشور خواهد پرداخت. این هفته، ایمنا به سراغ امین صالحی‌خوجین، پژوهشگر ایرانی، رفته است و آنچه می‌خوانید، گوشه‌ای از سوابق و دستاوردهای این نخبه ایرانی است.

تحصیلات امین صالحی

امین صالحی‌خوجین، دانشیار مهندسی مکانیک و صنعتی دانشگاه ایلی‌نوی شیکاگو است؛ این پژوهشگر ایرانی به دلیل بهره‌برداری از قدرت گل‌ها در بخش نوآوران فهرست ۱۰۰ متفکر جهانی برگزیده شده است.

فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی امین صالحی

یکی از پژوهش‌های امین صالحی‌خوجین در حوزه منابع تجدیدپذیر است؛ درواقع منابع تجدیدپذیر برای جایگزین شدن سوخت‌های فسیلی، باید در بازار انرژی به رقابت بپردازند و صالحی نیز به دنبال توسعه انرژی خورشیدی برای دستیابی به این هدف، باتری‌ها را کنار گذاشته است.

این دانشمند ایرانی در ماه ژوئیه ۱۳۹۵ به همراه تیمش در دانشگاه ایلی‌نوی، از طراحی یک سلول خورشیدی خبر داد که به تقلید از فرآیند فتوسنتز گیاهان می‌پردازد. این برگ مصنوعی به جذب دی‌اکسید کربن از جو می‌پردازد و با استفاده از انرژی خورشیدی، این گاز گلخانه‌ای را با هزینه مشابه تولید بنزین به سوخت ترکیبی تبدیل می‌کند.

این فناوری از قابلیت گیاهان در جذب دی‌اکسید کربن تقلید و آن را به همراه آب به گلوکز و اکسیژن تبدیل می‌کند. به لحاظ نظری، این سیستم می‌تواند چرخه مطلوبی ایجاد کند که در آن کربن از جو حذف و به درون خودروها بازگردانده می‌شود.

دستاوردها و افتخارهای امین صالحی

این پژوهشگر ایرانی در سال ۱۳۹۵ به دلیل بهره‌برداری از قدرت گل‌ها در بخش نوآوران فهرست ۱۰۰ متفکر جهانی برگزیده شد. برگزیدگان فهرست ۱۰۰ متفکر جهانی شامل طیف گسترده‌ای از رهبران، حامیان، مبتکران، هنرمندان، مقامات دولتی و متفکران از سراسر جهان هستند که بر اساس سهم برجسته آن‌ها در طول سال گذشته و تواناییشان در تبدیل ایده‌ها به اقداماتی است که جهان را تغییر می‌دهد.

کد خبر 638324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.