وزیر فرهنگ: روزنامه‌نگاری بعد از انقلاب متحول شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از نشان قلم مقدس گفت: حوزه روزنامه‌نگاری در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برجسته و متحول شده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در آیین یادبود رضا مقدسی و رونمایی از نشان قلم مقدس اظهار کرد: انقلاب اسلامی دنیا را متحول کرد و همچنین در حوزه روزنامه‌نگاری در کشور تحولی بنیادین ایجاد کرد.

وی افزود: چند نسل مهم از روزنامه‌نگاران را داریم که پس از انقلاب به جامعه معرفی شدند و منشأ خدمات بسیاری بودند.

وزیر فرهنگ گفت: روزنامه‌ها جای گروه‌ها و احزاب سیاسی را در جامعه پر کرده‌اند و حرفه روزنامه‌نگاری در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار برجسته شده است. روزنامه‌نگارانی که تربیت شده و نقش‌آفرینی کردند تعداد زیادی هستند و بخش عمده آن‌ها امروز هم در این عرصه خدمت می‌کنند.

اسماعیلی گفت: این روزها در وزارت ارشاد در حوزه‌های فرهنگی‌هنری و سینمایی فعالیت‌های متنوعی داریم که جای چنین برنامه‌ای و با یاد چنین روزنامه‌نگار برجسته‌ای خالی بود. دوستان این ابتکار را به خرج دادند و از امسال رونمایی کردند که سال‌های بعد به یک جریان سازنده در امر روزنامه‌نگاری کشور تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: روزنامه‌نگاری از اولین مقولات وارداتی از غرب است. از وقتی که عباس میرزا تصمیم گرفت با مشورت مستشاران اروپایی عقب‌افتادگی‌های کشور را جبران کند، سه محصل به فرنگ فرستاد و صالح شیرازی اولین روزنامه کاغذی را ترجمه و در ایران منتشر کرد.

وزیر فرهنگ افزود: در میان تمام عناصر وارداتی در کشور در فرهنگ و هنر شاید حوزه روزنامه و روزنامه‌نگاری بوده که بیشترین انتظار را با حوزه باورهای دینی و سنتی جامعه اجرایی کرده است.

اسماعیلی تاکید کرد: برخلاف برخی دوستان که به جریان روزنامه‌نگاری در دهه‌های قبل از انقلاب خیلی خوش‌بینانه نگاه نمی‌کنند، به‌عنوان یک معلم و پژوهشگر در این عرصه می‌گویم که از همان ابتدای بنیان جریان روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاران برجسته‌ای که خیرخواه جامعه و درقبال مسائل آن ناصح و امین بودند با رویکردهای مختلفی فعالیت داشتند و شاید مهم‌ترین وسیله و ابزار تبلیغاتی در مهم‌ترین مقاطع تاریخی کشور از مشروطه به این سمت روزنامه بوده است.

وی ادامه داد: رضا مقدسی از رویش‌های نسل‌های بعدی جریان روزنامه‌نگاری انقلاب اسلامی از دهه ۷۰ به بعد بود و در دوره کوتاه زندگی خود درخشید.

وزیر فرهنگ درباره تراز انقلاب اسلامی گفت: تراز انقلاب اسلامی در روزنامه‌نگاری ترازی فاخر است که هم اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در آن رعایت شده و هم اصول اعتقادی به جریان حاکمیتی و دینی در اجتماع را دنبال می‌کند و هم دغدغه‌های حرفه‌ای و اصلاحی با نگاه انتقادی و ایدئولوژی را دارد و مقدسی توانسته بود آن‌ها را با هم جمع کند.

اسماعیلی افزود: بخش عمده‌ای از تولید و توزیع خبر از حوزه مکتوب به حوزه فضای الکترونیکی و مجازی رفته و با پدیده‌های نوینی در روزنامه‌نگاری به معنای واقعی خود روبه‌رو هستیم که این کار مدیریتی دشواری را می‌طلبد.

وی افزود: معرفی چنین شخصیتی می‌تواند به‌عنوان نماد در روزنامه‌نگاری کشور باشد و تنها به برگزاری یک جلسه نباید اکتفا کرد و باید مجموعه‌برنامه‌هایی به این بهانه و یادبود برای روزنامه‌نگاری در کشور فراهم کنیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 638266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.