آشنایی با صفحات یتیم (Orphan page) و تاثیر آن‌ها در سئو

صفحات یتیم یا همان orphan pages را می‌توان از دلایل مهم و تاثیرگذار بر روند پیشرفت سئو یک سایت دانست. عدم معرفی درست برخی صفحات از طریق لینک سازی داخلی و... برای خزنده گوگل می‌تواند از اصلی‌ترین دلایل بروز این اختلال در برخی صفحات سایت باشید.

این روزها تعداد زیادی از کسب و کارها، فعالیت‌های مجازی خود را آغاز کردند. این به دلیل کاربردهایی است که در این فضا وجود داشته و باعث افزایش درآمد مشاغل خواهد شد. کار اینترنتی دارای قوانین و قواعد مشخصی است که در صورت نداشتن اطلاعات در رابطه با آن‌ها، نمی‌توانید به هدف خود دست پیدا کنید.

یکی از این قواعد، آشنایی با صفحات یتیم و برطرف کردن آن‌ها است که در این مطلب شما را به صورت کامل با آن آشنا خواهیم کرد.

معرفی صفحات یتیم یا orphan pages

اصول ابتدایی طراحی سایت در مشهد این است که صفحاتی را ایجاد کنید که هر کدام کارایی خاصی داشته و موضوع خاصی را پوشش می‌دهند. ارتباط بین این صفحات به وسیله لینک سازی داخلی انجام می‌شود. حالا فرض کنید مشکلی در این لینک سازی وجود داشته و تعدادی از صفحات از قلم بیوفتند.

طبیعتا این صفحات دیگر هیچ ارتباطی با سایر بخش‌ها و صفحات سایت نداشته و به orphan pages تبدیل می‌شوند. به صفحاتی یتیم گفته می‌شود که از هیچ صفحه دیگری لینک دریافت نکرده و به هیچ صفحه دیگری نیز لینک نداده باشند. این صفحه مانند جزیره‌ای تنها و بی‌ساکن در سایت است که می‌تواند آسیب زیادی به سئو سایت بزند.

تاثیر صفحات یتیم روی سئو سایت

این را باید بدانید که لینک سازی داخلی یکی از مهم‌ترین بخش تمامی پروژه‌های سئو در مشهد است که در صورت وجود هر مشکلی در آن می‌توانید تغییرات زیادی را در سایت مشاهده کنید. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، ایندکس سایت است.

آشنایی با صفحات یتیم (Orphan page) و تاثیر آن‌ها در سئو

می‌دانید که گوگل برای ایندکس صفحات مختلف از ربات‌های مخصوصی استفاده می‌کند. این ربات‌ها یا خزنده‌ها وارد صفحه سایت شده و شروع به بررسی سایت می‌کنند. در این میان در صورت برخورد با هر لینکی (چه داخلی و چه خارجی) وارد آن شده و شروع به بررسی صفحه جدید خواهند کرد.

حالا فرض کنید خزنده وارد یکی از صفحات یتیم سایت شما شود. در این صورت دیگر هیچ راه دسترسی به سایر صفحات نداشته و از همان جا خارج می‌شود. به این صورت شما بودجه خزش سایت را نیز از دست می‌دهید.

درست است که گوگل از خزنده برای ایندکس استفاده می‌کند ولی این ربات‌ها نیز دارای محدودیت بوده و به دلیل تعداد زیاد صفحات در اینترنت، هر سایتی روزانه سهم مشخصی از ایندکس داشته و تعداد معینی از صفحات آن بررسی خواهند شد. به این تعداد صفحات، بودجه خزش گفته می‌شود.

خزنده‌ها با توجه به لینک سازی داخلی و درخواست ایندکس شما، بودجه خزش را تعیین می‌کنند. اینجاست که ضرر صفحات یتیم به سئو سایت مشخص خواهد شد.

از طرف دیگر نرخ پرش سایت نیز توسط صفحات یتیم افزایش پیدا خواهد کرد. فرض کنید یکی از صفحات یتیم سایت شما ایندکس شده و در نتایج جستجو نمایش داده شده است. کاربر این لینک را انتخاب کرده و وارد آن می‌شود ولی برای ادامه دیگر هیچ راهی نخواهد داشت. این است که کاربر بعد از مطالعه محتوای همان صفحه، از سایت خارج می‎‏شود.

البته احتمال ایندکس صفحات یتیم معمولا کم است. این صفحات همیشه ته لیست بوده و به دلیل اینکه از هیچ صفحه‌ای لینک دریافت نمی‌کنند، احتمال ورود خزنده به آن کم است. یعنی شما صفحاتی را ایجاد کرده و فضایی از سایت خود را به آن اختصاص دادید ولی دیده نمی‌شوند.

هدف همه در سئو این است که با ایجاد صفحات مفید، باعث دیده شدن بیشتر برند شده و کاربران بیشتری را جذب کنند. این صفحات اینکس نمی‌شود. در نتیجه رتبه نگرفته و هیچ فایده‌ای جز سنگین کردن سایت ندارند.

آشنایی با صفحات یتیم (Orphan page) و تاثیر آن‌ها در سئو

چرا صفحات یتیم به وجود می‌آیند؟

در این قسمت دلایل ایجاد orphan pages را بیان خواهیم کرد:

  1. اولین و ابتدایی‌ترین دلیل برای شکل گرفتن چنین صفحاتی این است که شما پروژه سایتی قدیمی را به عهده گرفتید. مطمئن باشید این سایت از قبل چنین صفحاتی داشته که فراموش شدند. به همین دلیل بهتر است که اگر پروژه‌ای را از نیمه قبول می‌کنید، حتما تمامی بخش‌های سایت به خصوص orphan pages را چک کنید.
  2. حتما برای شما پیش آمده که بعد از مدتی پروژه‌ای که از صفر در دست خودتان بوده است را بررسی کردید و تعدادی صفحه یتیم پیدا کردید. این ممکن است به دلیل حذف صفحات باشد. یعنی شما در طول پروژه تعدادی از صفحات را بر حسب نیاز حذف کردید که تنها صفحاتی بودند که به orphan pages شما لینک داده بودند.
  3. قرار دادن تگ‌ها در صفحات مختلف مانند مقالات، می‌تواند دلیل دیگر ایجاد orphan pages باشد. این تگ‌ها ممکن است url جداگانه‌ای را تشکیل دهند که طبیعتا از هیچ صفحه دیگری لینک نگرفته یا به هیچ صفحه‌ای لینک نمی‌دهند. این است که سر و کله تعدادی صفحه یتیم در سایت پیدا خواهد شد.
  4. یکی دیگر از دلایل ایجاد صفحات یتیم مربوط به زمانی است که موجودی یکی از محصولات سایت شما تمام شده یا خدماتی در سایت دارید که دیگر قادر به ارائه آن نخواهید بود. به همین دلیل قصد دارید که صفحه محصول مورد نظر را حذف کنید. در این شرایط شما تمامی لینک‌های این صفحه را حذف خواهید کرد ولی اگر فراموش کنید صفحه مورد نظر را حذف نمایید، این صفحه به صفحه یتیم تبدیل خواهد شد.
  5. در آخر نیز باید دلیلی را بیان کنیم که در ابتدا به آن اشاره کردیم. اشتباه در استراتژی لینک سازی داخلی، رایج‌ترین دلیلی است که می‌تواند باعث ایجاد تعداد زیادی صفحه یتیم در سایت شود.

نتیجه گیری

در این مطلب در رابطه با صفحات یتیم به صورت کامل توضیح دادیم. همچنین تاثیر این صفحات روی سئو سایت و دلایل ایجاد orphan pages را نیز بیان کردیم. با مطالعه این مطلب می‌توانید دلیل برخی از مشکلات سئو سایت خود را متوجه شوید.

منبع مقاله

کد خبر 638250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.