حرکت ۵۰۰ خانوار اصفهانی به سمت «زباله صفر»/ تلاش شهرداری برای رفع مشکلات مردم عاشق‌آباد

شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ خانوار در اصفهان به سمت «زباله صفر» حرکت می‌کنند و برای راه‌اندازی پویشی برای تشویق شهروندان برای حرکت به سمت زباله صفر و کاهش پسماند اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز_ چهارشنبه دوازدهم بهمن_ در برنامه رادیویی «صدای شهر» ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و میلاد حضرت علی (ع) اظهار کرد: شهرداری در این دوره مدیریت شهری بیشتر در زمینه اجرای برنامه‌های مناسبتی، ملی و مذهبی نقش تسهیل‌گری دارد و سعی می‌کند خود به عرصه اجرای برنامه‌ها ورود پیدا نکند، در این راستا نیز در نظر داریم برگزار کنندگان مراسم و اعیاد ماه رجب و دهه فجر را که به کمک شهرداری نیاز دارند، همیاری کنیم.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمارها بیش از ۷۰۰ مسجد، NGO، انجمن و هیئت مذهبی برای برگزاری جشن در این ایام از شهرداری اصفهان درخواست کمک کردند که بر این اساس آماده حمایت از این افراد هستیم.

شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت آذین‌بندی شهر به مناسبت ایام‌الله دهه فجر برای مهیا کردن فضای شاد در سطح شهر، تصریح کرد: پیش‌بینی برگزاری جشن و نور افشانی در نقاط مختلف شهر ویژه ایام الله دهه فجر انجام شده است، البته در دل محلات نیز شاهد برگزاری جشن‌های مردمی و محلی به صورت پرشور خواهیم بود.

اصلاح و مرمت درزهای انبساط و انقباض پل دوطبقه امام خمینی (ره)

قاسم‌زاده با اشاره به اصلاح و مرمت درزهای انبساط و انقباض پل دوطبقه امام خمینی (ره) که باعث ایجاد حوادث برای خودروهای در حال تردد شده است، گفت: اصلاح و مرمت درزهای انبساط، از جمله فعالیت‌های عمرانی است که در راستای حفظ و نگهداری و تعمیرات پل‌ها انجام می‌شود، در این راستا واحد تعمیر و نگهداری شهرداری اصفهان پس از بررسی تمام پل‌ها، نقشه‌ای را برای اصلاح و تعمیرات پل‌های سطح شهر تهیه کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، قرار است تا عید نوروز اصلاح و مرمت درزهای انبساط و انقباض پل دو طبقه امام خمینی (ره) انجام می‌شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: ۷۴ درز انبساطی روی پل دو طبقه امام خمینی (ره) وجود دارد که سال ۹۹ تعداد ۱۲ مورد و سال ۱۴۰۰ تعداد شش مورد اصلاح شده است و تعدادی نیز تا پایان امسال اصلاح خواهد شد.‌

طرح‌های جدید جمع‌آوری زباله در راه است

وی با اشاره به تغییر تقویم جمع‌آوری زباله و مشکلات پیش آمده به‌ویژه برای مناطق شمال شهر و مناطق کم برخوردار تصریح کرد: برآورد ما از ارزیابی‌ها و آخرین تحلیل‌ها و جمع‌بندی‌های نظرات، این است که طرح جمع‌آوری زباله بر اساس روزهای زوج و فرد هفته، طرح موفقی بوده است، در این راستا مطالعات میدانی نیز از میزان جمع‌آوری زباله در قالب اجرای این طرح انجام شده که موید موفقیت این طرح است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه اصفهان نسبت به دیگر شهرهای کشور در زمینه جمع‌آوری پسماند پیشتاز است، چراکه همچون دیگر شهرها از سطل‌های بزرگ که محل انباشت زباله‌ها در طول روز بوده است، استفاده نمی‌کند، خاطرنشان کرد: به‌زودی طرح‌های جدیدی در شیوه جمع‌آوری زباله خواهیم داشت که در مسیر تفکیک پسماند اقدامات مؤثری به‌شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: بر این اساس سیستم و نرم‌افزاری را در روزهای آینده به مردم اعلام می‌کنیم که خارج از زمان‌های جمع‌آوری پسماند خشک در شب‌ها، شهروندان جهت مراجعه شهرداری به در منازل آنها برای دریافت پسماند خاص تَر که مبدا شیرابه نیز بوده است، تماس گرفته و شهرداری به نوعی این پسماند را از شهروندان خریداری می‌کند.

شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ خانوار در اصفهان به سمت «زباله صفر» حرکت می‌کنند، این خانوارها برای راه‌اندازی پویشی برای تشویق شهروندان جهت حرکت به سمت زباله صفر و کاهش پسماند نیز اعلام آمادگی کرده‌اند، البته این به معنی مصرف نکردن خوراکی نیست، بلکه مدیریت پسماند و نحوه استفاده از پسماندهای تر به نحو مطلوب مطرح است.

قاسم‌زاده اضافه کرد: طی تحقیقی که جهاد دانشگاهی اصفهان برای اداره کل ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان انجام داده است، ۶۰ درصد مردم از اجرای طرح جدید جمع‌آوری زباله اعلام رضایت داشته‌اند، ۳۰ درصد بی‌تفاوت و ۱۰ درصد اعلام نارضایتی کرده‌اند.

ورود جدی شهرداری اصفهان به بازآفرینی بافت فرسوده شهری

وی با اشاره به ضرورت اجرای پروژه‌ها در محلات شهر اصفهان و ارتقای سطح کیفیت زندگی در دل محلات گفت: در ادوار گذشته آنگونه که لازم بوده است، به محلات شهر پرداخته نشده و بیشتر تمرکز مدیران قبلی شهر به معابر اصلی بوده است، اما طی یکسال گذشته محله‌محوری در مدیریت شهری جدی گرفته شده است و بر این اساس ۳۰ محله در سال ۱۴۰۱ به لحاظ محرومیت و مشکلات در دستور کار ارتقای کیفیت زندگی قرار گرفته و در حال احیا است.

شهردار اصفهان افزود: سال آینده با توجه به شدت محرومیت، ارتقای کیفیت زندگی در محلات در اولویت قرار می‌گیرد و بر این اساس یک بسته اعم از موضوعات زیبا سازی، پروژه‌های عمرانی، مباحث فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی در آنها اجرایی می‌شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده به عنوان یک کار اساسی و ریشه‌ای در زمینه محلات شکل گرفته است، تصریح کرد: شهرداری اصفهان در این زمینه به طور جدی ورود کرده و قرار است بافت‌های فرسوده شهری با کمک مردم به عنوان ضلع اول، شهرداری ضلع دوم و سرمایه‌گذار ضلع سوم تجمیع، تفکیک و نوسازی شود و مردم هر محله در خانه‌های نو در همان محل ساکن شوند، به این نحو که زمین‌ها و خانه‌های غیرقابل سکونت در محلات از سوی مردم، پیگیری و اعطای مجوزهای لازم برای ساخت از سوی شهرداری و بخش خصوصی به عنوان کمک کننده در زمینه ساخت‌وساز منازل نو، سه ضلع یاد شده را ایجاد کرده و در نهایت در دل همان محلات، مسکن‌های نوساز، پایدار و ایمن به مردم تحویل داده می‌شود.

طرح ابتدایی بازآفرینی محله منارجنبان تهیه شده است

شهردار اصفهان با اشاره به بعضی از اراضی مزاحم شهروندان در محله منارجنبان گفت: زمین‌های بایری که در محله منارجنبان وجود دارد، بیشتر خارج از محدوده شهری بوده و زمین‌های کشاورزی محسوب می‌شوند، لذا شرایط خاص خود را دارد، البته طرح الحاق اراضی زمین‌های کشاورزی این محله به محدوده شهری را به کمیسیون ماده ۵ استانداری ارسال کرده‌ایم.

قاسم زاده افزود: یکی از محلاتی که در منطقه ۹ اصفهان، طرح ابتدایی بازآفرینی آن تهیه شده، محله منارجنبان با محوریت گردشگری است، محلات دیگر نیز به ترتیب در اولویت بازآفرینی قرار می‌گیرند، لذا امیدواریم با حمایت استان، اقدامات خوبی در زمینه محله منارجنبان انجام دهیم.

برگزاری نشست با نمایندگان مجلس برای رفع مشکل محله عاشق آباد

شهردار اصفهان با اشاره به درخواست مردم ساکن محله عاشق‌آباد واقع در خیابان امام خمینی (ره) و مطالبه مردم محله برای ایجاد یک دسترسی راه برای اتصال به محله ملک شهر گفت: تا جایی که ضوابط به شهرداری اجازه داده است خدمات متنوعی همچون خیابان‌کشی، آسفالت، ایجاد معابر اصلی و فرعی را برای رفاه حال شهروندان در این محله ایجاد کرده کرده‌ایم، اما از یک نقطه‌ای به بعد در این محله، به اراضی کشاورزی برخورد می‌کنیم که با توجه به کاربری آن‌ها، هر گونه عملیات عمرانی از اختیار شهرداری خارج است و طبق قانون امکان ورود برای ارائه خدمات را نداریم.

وی ادامه داد: بر این اساس لازمه ایجاد معبری برای اتصال به محله دیگری در چنین نقاط، آن است که شهروندان تقاضایی را تنظیم و به کمیسیون ماده ۵ استان بدهند و در آن کمیسیون نمایندگان جهاد کشاورزی، شهرداری و دستگاه‌های ذی‌ربط با نگاه کلان به توسعه شهری تصمیم‌گیری خواهند کرد.

قاسم‌زاده اظهار کرد: برای رفع مشکلات مردم ساکن عاشق‌آباد، در یک ماه گذشته مدیرکل جهاد کشاورزی از محل بازدید میدانی داشته و گفت‌وگوهایی در این زمینه صورت گرفته است اما هنوز توافق نهایی نشده است و دستگاه‌های مختلفی همچون اداره کل راه‌وشهرسازی، استانداری و جهاد کشاورزی باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

وی تاکید کرد: شهرداری اصفهان طبق ضوابط نمی‌تواند به این موضوع ورود کند، اما برای رفع مشکل شهروندان جلساتی را با معتمدان محله برگزار کردیم و با دعوت و حضور برخی نمایندگان مجلس و مدیران جهاد کشاورزی در حال فراهم کردن مقدمات قانونی ایجاد یک خروجی برای محله عاشق‌آباد هستیم، اما با توجه به اراضی کشاورزی موجود در این منطقه، رفع این مشکل زمان‌بر خواهد بود.

کد خبر 638183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.