مفصل زانو، پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین مفصل بدن است

​یک متخصص ارتوپدی با بیان اینکه مفصل زانو، پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین مفصل بدن است، گفت: بسیاری از بیماری‌ها مانند ساییدگی زانو باعث می‌شود تا فرد درد زیادی را تجربه کند و ناچار به تعویض مفصل زانو شود.

‌برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تعویض مفصل زانو، اظهار کرد: یکی از رایج‌ترین عللی که باعث می‌شود، بیماران برای تعویض مفصل زانو اقدام کنند، درد شدید زانو، ناشی از آسیب، تصادف، بیماری‌های مزمن یا ساییدگی مفصل زانو است که این درد شدید خودبه‌خود به عوامل زیادی مانند محل درد زانو که ممکن است پشت زانو، زیر زانو و کشکک یا سن افراد بستگی دارد، زیرا ساییدگی زانو به طور معمول با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد.

وی ادامه داد: عملکرد این مفاصل مصنوعی، طبیعی بوده و به طور معمول بسته به شرایط و نحوه استفاده، طول عمر بالایی دارد، اما اگر مفصل در طول زندگی فرد دچار اضافه بار بیش از حد ناشی از اضافه وزن و تمرین شدید فیزیکی شود، دچار شکستگی، دررفتگی یا جداشدگی می‌شود.

این متخصص ارتوپدی گفت: عمل تعویض مفصل زانو باید توسط پزشک جراح ارتوپد ماهر انجام شود، اما این تنها عامل موفقیت تعویض مفصل زانو نیست، از این رو بیمار نیاز به زمان معالجه، درمان بسیار دقیق و مداوم توان‌بخشی دارد، همچنین تیم پزشکی جراحی، دستورالعمل‌های دقیقی در مورد مراحل بعد از عمل ارائه می‌دهد که شامل مراقبت از زخم جراحی، تغذیه، تمرین‌های توان‌بخشی هدایت شده توسط یک فیزیوتراپیست است.

وی با بیان اینکه زانو از استخوان فمور ران، درشت نی پروگزیمال، کشکک، رباط‌ها و تاندون‌ها ساخته شده است، ادامه داد: مفصل زانو، پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین مفصل بدن است، بسیاری از بیماری‌ها از جمله استئوآرتریت زانو یا ساییدگی زانو باعث می‌شود تا فرد درد زیادی را تجربه کرده و ناچار به تعویض مفصل زانو شود، اما قبل از عمل جراحی در مراحل اولیه استئوآرتریت زانو، پزشک توصیه به کاهش وزن و تغذیه مناسب و ورزش می‌کند.

قزوینیان گفت: بیمار می‌تواند از داروهای ضدالتهابی و تسکین‌دهنده نیز استفاده کند، اما بعد از مدتی که این موارد اثرگذار نیست و درد مزمن و مستمر شامل حال بیمار می‌شود، بیمار ناگزیر به انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو برای بازگرداندن کیفیت زندگی و کاهش درد می‌شود.

کد خبر 638140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.