افزایش جنگل‌های شهری جیبی در پاریس

مسئولان شهرداری پاریس برای افزایش فضای سبز شهری، احداث جنگل‌های شهری جیبی را در پیش گرفته‌اند تا با مشارکت شهروندان چهره پاریس را سرسبز و با چالش‌های ناشی از کمبود درختان شهری مقابله کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فعالان محیط زیست بر این باور هستند که جنگل‌های جیبی کلید نجات شهرهای بزرگ از اثرات مضر تغییرات آب‌وهوایی مانند امواج گرما هستند. سازمان Boomforest با تشویق داوطلبان به کاشت فضاهای سبز کوچک و استراتژیک در شهر پاریس و اطراف آن برای ایجاد جنگل‌های کوچک شهری تلاش می‌کند. اولین اقدام درختکاری از این دست به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد و اقدامات، از آن زمان به‌آرامی اما فزاینده در حال انجام است.

مفهوم جنگل جیبی در واقع از ژاپن سرچشمه گرفته است، جایی که در دهه ۱۹۷۰ یک گیاه‌شناس محلی به نام آکیرا میاواکی به این نتیجه رسید که جنگل‌های چند صدساله‌ای که در اطراف معابد و زیارتگاه‌ها رشد می‌کنند بسیار مقاوم‌تر از جنگل‌های ساخته بشر هستند.

افزایش جنگل‌های شهری جیبی در پاریس

میاواکی ادعا کرد که گونه‌های بومی با کاشت متراکم در خاک کاملاً مناسب تا ۱۰ برابر سریع‌تر رشد می‌کنند و کربن بیشتری نسبت به جنگل‌های مدیریت شده استاندارد جذب می‌کنند. یک جنگل به کوچکی ۱۰۰ متر مربع می‌تواند میزبان سطوح استثنایی از تنوع زیستی باشد.

با همه جذابیت و زیبایی، یکی از مشکلاتی که پاریس به طور مداوم از آن رنج می‌برد، کمبود نسبی فضای سبز آن است. با افزایش دما در سال‌های اخیر و امواج گرمای ناشی از آن که توسط این کلان‌شهر آسفالتی متراکم نیز تشدید می‌شود، این چالش بیشتر قابل‌توجه بوده است.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ انجام شد پایتخت فرانسه کمتر از ۱۰ درصد دارای درخت در خیابان‌های شهر است، که همین امر پاریس را در این زمینه عقب‌تر از سایر شهرهای بزرگ اروپایی قرار داده است.

در طول قرن بیست‌ویکم، انتظار می‌رود میانگین دمای تابستان پاریس تا ۵.۳ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد و تعداد روزهایی در سال با دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند از میانگین فعلی ۱۰ روز به ۴۵ روز افزایش یابد. افزایش دما با طوفان‌های مکرر و شدید، سیل و خشکسالی همراه خواهد بود.

افزایش جنگل‌های شهری جیبی در پاریس

با این حال، درختان و گیاهان به دلیل پدیده‌ای به نام تعرق می‌توانند یک اثر خنک‌کننده طبیعی ایجاد کنند، به این معنی که بیشتر رطوبتی که گیاهان مصرف می‌کنند، سپس از طریق برگ‌هایشان تبخیر می‌شود؛ بله، دقیقاً درختان درست مانند انسان عرق می‌کنند و این باعث تنظیم دمای شهر می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد که کاشت یک درخت اثر خنک‌کنندگی ۱۰ دستگاه تهویه مطبوع را دارد. اما درختان نیز موجودات اجتماعی هستند و زمانی که در کنار درختان دیگر کاشته شوند، بسیار بهتر عمل می‌کنند. به همین دلیل است که اساس ایجاد جنگل‌های جیبی به صورت متراکم است و به این ترتیب به غنی‌سازی تنوع زیستی نیز کمک می‌کنند زیرا وجود فضای سبز به جذب موجودات زنده دیگر منجر می‌شود و در نهایت اکوسیستم‌های کوچک و مفید شهری پدید می‌آید.

پاریس متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۶، تعداد ۱۷۰ هزار درخت در شهر بکارد. با این حال، مسئولان معتقد هستند که این کار به تنهایی میسر نیست و این مشارکت شهروندان است که می‌تواند تفاوت چشمگیری را در راستای این تلاش فراهم بیاورد.

کد خبر 638014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.