«خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» بیان حلقه مفقوده جایگاه زنان در تاریخ

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در اصفهان در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» از اصفهان به کارگردانی و نویسندگی احسان جانمی با استقبال پرشور مردم مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روز شنبه، یکم بهمن‌ماه فعالیت خود را بعد از مقدمه بخش رادیو تئاتر از بیست‌وپنجم دی‌ماه به شکل رسمی با اجرای آثار صحنه‌ای، خیابانی و بین‌الملل آغاز کرد. طبق آمار ارائه‌شده از سوی برگزارکنندگان این دوره، میزبان ۱۳۱ نمایش در بخش‌های مسابقه بزرگ تئاتر صحنه‌ای، مسابقه بین‌الملل، تئاتر خیابانی، رادیو تئاتر و مسابقه نمایشنامه‌نویسی، بخش پژوهش بوده است که از این تعداد، استان اصفهان با شش اثر در این دوره از جشنواره شرکت کرده است.

اثر رادیویی به نام «اسپویلر» به کارگردانی محمد رادمهر در بخش رادیو تئاتر، دو اثر خیابانی به نام «کارت قرمز برای بازیکن خارجی» به کارگردانی پویا امامی و «مترس‌ها» به کارگردانی علیرضا شمس همچنین «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرد» و «مضحکه عجایب‌المخلوقات» به کارگردانی رضا کیانی پنج اثر حاضر در این جشنواره هستند.

از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مناسبت راه‌یابی و اجرای این آثار در چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر، در سلسله گزارش‌های «همراه با جشنواره تئاتر فجر» گفت‌وگویی را با کارگردانان آثار راه‌یافته و مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان انجام داده است که در بخش هفتم این سلسله گزارش به نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» به کارگردانی احسان جانمی از اصفهان پرداخته است.

این نمایش برگزیده دوم جشنواره تئاتر استان اصفهان است که در بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه چهار استان فارس و شهر شیراز نیز حضور داشت و در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان اثر برگزیده و راه‌یافته به جشنواره سراسری فجر انتخاب شد.

احسان جانمی در خصوص نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: این نمایش در رقابت با ۱۷ گروه از هشت استان با دریافت شش جایزه در بخش‌های اصلی نویسندگی، کارگردانی، بازیگری زن و مرد و طراحی لباس، به جشنواره بین‌المللی فجر معرفی شد.

وی با اشاره به اینکه نمایش یادشده یکصدودهمین اثر گروه نمایش کاوش است، می‌افزاید: موضوع این نمایش به ترور ناصرالدین‌شاه در پنجاهمین سال سلطنتش می‌پردازد که برای تاج‌گذاری به حرم شاه عبدالعظیم می‌رود و به دست میرزا رضای کرمانی به قتل می‌رسد؛ این حادثه با دستمایه تخیل نوشته شده است.

کارگردان و نویسنده نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» اظهار می‌کند: این نمایش به حلقه مفقوده جایگاه زنان در تاریخ پرداخته است، ضمن اینکه نمایش با سیر تاریخی و شیوه مدرن اجرا می‌شود.

وی با تأکید بر استقبال پرشور مردم از نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» می‌گوید: نمایش مذکور قبل از اجرای جشنواره تئاتر فجر یک‌ماه در اصفهان به اکران عمومی درآمده است.

جانمی ادامه می‌دهد: این نمایش با نگاه به تاریخ و گذشته خودمان می‌تواند چراغ راه آیندگان باشد و مسیر روشنی را پیش روی مردم قرار دهد.

وی می‌افزاید: نشان دادن هویت ایرانی و جایگاه بانوان ظلم‌ستیز از اهداف تولید این نمایش به‌شمار می‌رود.

این کارگردان که برای ششمین بار حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را تجربه می‌کند، می‌گوید: تماشاگران تئاتر فجر، تماشاگران حرفه‌ای هستند که حضور آن‌ها در جشنواره باعث آشنایی بیشتر کارگردانان و نویسندگان با آثارشان می‌شود.

وی اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و برنامه‌ریزی منسجم‌تر برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر می‌تواند در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره راهگشا باشد.

جانمی ادامه می‌دهد: حمایت از هنرمندان تئاتر و تکریم معنوی و مادی آن‌ها می‌تواند به‌سلامت روان و اقتصاد آن‌ها کمک کند.

وی اظهار می‌کند: تئاتر به‌عنوان یک کار فرهنگی و اثری هدایت بخش تأثیر بسزایی در پیشبرد اهداف فرهنگی جامعه دارد. همچنین در این نمایش، مائده وحید، ویدا موسوی و امیر پناهی صاحب جوایز برتر شدند. همچنین از دیگر عوامل اجرا و تولید آن می‌توان به آیدا کلثومی، مهتاب کاظمی، منصوره سلطانی، مهنوش امیری، مائده ابراهیمی، فریماه خلیلی، حبیب خدادادی، نگین سلامی، کیان جانمی، رضا توکلی و الهه عسگری اشاره کرد.

«خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» بیان حلقه مفقوده جایگاه زنان در تاریخ

اجرای بی‌نقص نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» در جشنواره فجر

علی دادفر، رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در خصوص اجرای نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» در جشنواره فجر، اظهار می‌کند: این نمایش برگزیده جشنواره استان بود که از طریق جشنواره منطقه‌ای فجر در شیراز به جشنواره فجر راه یافت و تا رسیدن به این جشنواره راهی سخت و دشوار را طی کرد و جزو کارهایی بود که برای حضور در جشنواره فجر گزینش و انتخاب شد.

وی می‌افزاید: این اثر پیش‌تر در تالار هنر به اکران عمومی درآمده بود و به لحاظ اجراهای متعددی که داشت از پختگی لازم برخوردار بود.

مدیر تالار هنر با اشاره به استقبال بی‌نظیر تماشاگران از این نمایش ادامه می‌دهد: تعدادی از کارگردانان مانند احسان جانمی با توجه به سابقه کارهایشان برای مخاطب شناخته‌شده‌تر هستند و همین امر به حضور بیشتر تماشاگر در کارهایشان کمک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه کار سایر هنرمندان اصفهانی نیز در جشنواره فجر مطلوب بود، اضافه می‌کند: در بین تمام‌کارهایی که از اصفهان در این جشنواره اجرا شد، استقبال از کار احسان جانمی بیش از سایرین به چشم آمد؛ چراکه نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» به‌واسطه برخورداری از متن، دکور، فضاسازی خوب و تمرین طولانی‌مدت بازیگران آن در کنار هم، توانسته بود به اصلاح و رفع ایراداتش بپردازد و از اجرای منسجم و یکپارچه‌ای نیز برخوردار باشد.

کد خبر 637903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.