۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
چرا بورس ریزش کرد؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریسک گریز بودن سرمایه‌های بورسی، گفت: برخی دلایل در هفته گذشته فشار فروش در بورس را افزایش داد و منجر به ریزش بازار سهام شد.

مهدی ساسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در مدت اخیر، بازار سرمایه رشد خوبی تجربه کرد اگر چه این رشد در مقابل رشد بازار طلا، سکه و دلار چندان به چشم نمی‌آید، اما در مقیاس بازار سرمایه و در سهام برخی از شرکت‌ها شاهد رشد بسیار خوبی بودیم.

وی افزود: مسلم است که پس از چنین رشدی، بازار سرمایه و برخی از اهالی آن با ریسک بالاتری عمل کرده و از هر خبری واکنشی می‌گیرند تا بخشی از سود خود هرچند اندک باشد را ذخیره کنند؛ با اتفاقاتی که در روزهای گذشته در عرصه‌های مختلف رخ داد و همچنین اختلافات شورای رقابت و بورس کالا، در این شرایط بازار، انگیزه‌های روانی برای بالا رفتن عرضه در بازار ایجاد شد.

بورس به کمی اصلاح نیاز داشت

این کارشناس بازار سرمایه گفت: هرگاه فشار فروش در بازار بالا می‌رود افراد به دنبال دلیلی برای این اتفاق می‌گردند، کما اینکه برای افت بازار گفته می‌شود بازار رشد کرده و نیاز به اصلاح داشت.

ساسانی اضافه کرد: بازار سرمایه ریسک گریز بوده و نقد شوندگی بالایی دارد بنابراین اتفاقات اخیر باعث فشار فروش بسیار بالایی در بازار سرمایه شد.

بازگشت آرامش نسبی به بازار

وی با بیان اینکه البته در ادامه با ورود صندوق‌های توسعه و تثبیت و حتی برخی از حقیقی‌ها در حجم‌های بالا، کمی از فشار فروش کاسته شد و آرامش نسبی به بازار بازگشت، ادامه داد: از طرفی اختلاف بین وزارت صمت، شورای رقابت و بورس کالا حواشی را پیرامون عرضه خودرو در بورس کالا به وجود آورد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: خروجی جلسه‌ای که در هفته گذشته وزارت اقتصاد برای بررسی این مسئله برگزار کرد توانست شفافیت بیشتری برای ادامه یا توقف فروش خودرو در بازار ایجاد کند و اطمینان را به سرمایه گذاران بازگرداند. اخبار مثبت از این جلسه می‌تواند پتانسیل روانی مثبتی برای بازار سرمایه ایجاد کند.

بورس پتانسیل رشد دارد

ساسانی تصریح کرد: با توجه به اصلاحات کوتاه مدت و مقطعی فعلی پس از بازار سرمایه بعد از رشدی که از آبان ماه شروع کرد، می‌تواند مقدمه باشد تا پس از کف سازی جدید، بتوان نتیجه گرفت بازار در سال آینده پتانسیل رشد دیگری را دارد.

به گزارش ایمنا، در یکی دو هفته اخیر، شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس خواهان توقف عرضه خودرو در بورس شد که این اختلاف موجب ریزش بازار شد.

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد درباره نامه شورای رقابت به سازمان بورس درباره توقف عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای‌عالی بورس داده شده است و حتماً این موضوع در شورای‌عالی بورس تصمیم‌گیری خواهد شد.

امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس هم در واکنش به نامه شورای رقابت به سازمان بورس، اظهار کرد: طبق قانون بازار اوراق بهادار، شورای‌عالی بورس بالاترین رکن بازار اوراق بهادار بوده و تصویب سیاست‌های کلان این بازار را بر عهده دارد.

اما در آخرین واکنش‌ها، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به شورای رقابت از زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به سهامداران در نتیجه انتشار نامه شورای رقابت خبر داد.

کد خبر 637898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.