عبور از آشوب به‌سوی ثبات

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، دوازدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌عبور از آشوب به‌سوی ثبات» نوشت: رئیس‌جمهور شب گذشته بعد از خبر سراسری ساعت ۲۱ به صورت زنده از طریق تلویزیون با مردم گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله رئیسی در ابتدای هشتمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم از زمان آغاز دولت سیزدهم ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، امام خمینی (ره) را یک شخصیت الهی و انقلابی نامید و اظهار کرد: گفتمان امام (ره) و رهبری، «عدالت‌خواهی»، «ستیز با فساد»، «استقلال» و «آزادی» است.

وی افزود: آنچه که ما از شخصیت امام و از سیره امام داریم، آن است که امام به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می‌اندیشیدند. این گفتمان همان گفتمانی است که دولت سیزدهم دنبال می‌کند. برخی سوال می‌کنند که گفتمان شما چیست، ما گفتیم که نمی‌خواهیم از گفتمان انقلاب اسلامی‌برشی بزنیم، بلکه موظف هستیم آنچه گفتمان امام و رهبری بوده را دنبال و اجرا کنیم و آن گفتمان، پیشرفت در پرتو عدالت اجتماعی و اقتصادی است.

رئیس‌جمهور پس از این مقدمه در توضیح اقدامات کابینه در زمینه بهبود وضع معیشت و کنترل گرانی‌ها با یادآوری شرایط آغاز به کار دولت سیزدهم در حوزه سلامت و اقتصاد، گفت: از آغاز به کار دولت مسئله معیشت یکی از مسائل محوری و مهم بوده است، اما دولت در آغاز کار با مشکلاتی مواجه بود؛ همه ملت عزیز ما شاهد آنها بودند، وضعیت کرونا و ۷۰۰ خانواده‌ای که روزانه داغدار می‌شدند، اما خداوند تفضل کرد و به برکت خدمات کادر پزشکی و اقدامات مردم، شرایط متفاوت شد و ما اکنون روزهایی را سپری می‌کنیم که وضعیت صفر تلفات کرونا را شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین نسبت به کسری بودجه‌ای که با آن مواجه بودیم، این کسری بودجه می‌توانست چالش جدی برای دولت و کشور ایجاد کند، اما دولت با افزایش درآمد و بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول توانست این وضعیت را پشت‌سر بگذارد.

آیت‌الله رئیسی به بهبود وضع تورم اشاره و اظهار کرد: ما روزی که دولت را تحویل گرفتیم، تورم ۵۹.۳ و نزدیک به ۶۰ درصد بود اما این وضعیت متفاوت شد و با کاهش ۲۰ درصدی، تورم به ۴۰ درصد رسید. بنابراین هم در جهت مهار تورم و هم مهار گرانی‌ها تلاش شد.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به عوامل جهانی و منطقه‌ای تأثیرگذار بر نرخ تورم در ماه‌های اخیر، تأکید کرد: در ۶ ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم، یعنی تا آخر سال ۱۴۰۰ تلاش شد تورم کاهش یابد، در همین شرایط، دولت با الزام قانونی برای عادلانه کردن یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مواجه بود، زیرا آن شرایط موجب رانت و فساد می‌شد، از این رو در اردیبهشت سال‌جاری وضعیت تورمی‌که ناشی از این اصلاح اقتصادی بود، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد. تلاش شد این وضعیت با پرداخت‌هایی که دولت داشت جبران شود، اما همواره تلاش بر این بوده است که با بخش‌های مختلفی که فعال هستند، چه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور و چه فعالیت ستاد تنظیم بازار در استان‌ها، بازار تنظیم شود و ما شاهد یک ثبات اقتصادی باشیم.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به نوسانات موجود در قیمت برخی اقلام تصریح کرد: این وضعیت شرایطی نیست که برای مردم و دولت قابل قبول باشد، با وجود این، مسأله این است که در هر یک از اقلام، عللی وجود دارد که این علل برای ستاد تنظیم بازار و بخش‌های مختلف شناسایی شده و این موارد در حال پیگیری است.

رئیس‌جمهور در جمع‌بندی این بخش از سخنانش تصریح کرد: در راستای این برنامه‌ها، می‌بینیم که در برخی اقلام ثبات نسبی ایجاد شده، در اقلام دیگر نیز دولت حتماً تلاش می‌کند تا به ثباتی دست یابد.

وی در ادامه با تأکید بر این واقعیت که برخی اقلام در سفره مردم «دلاریزه» شده است و در تناوب نرخ دلار، تغییر قیمت پیدا می‌کند، گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا وضعیت را به نحوی مدیریت کنیم که این شرایط کاملاً عوض شود. یعنی ثباتی در اقلام باشد، به این معنی که مثلاً اگر دلار دچار نوسان شود، تأثیری در سفره مردم نداشته باشد.

عبور از آشوب به‌سوی ثبات

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غرب از آشوب به صراط دیپلماسی برگشت» نوشت: همین ۱۰ روز قبل بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه گفت: «امریکایی‌ها خیلی زودتر از کشورهای اروپایی فهمیدند در پس اغتشاشات ایران خبری نیست و زودتر پیام دادند.»

امیرعبداللهیان طی پنج ماهی که مذاکرات احیای برجام متوقف شده، بارها از پیغام‌های دولت آمریکا صحبت کرده بود، چیزی که مقام‌های آمریکا آن را رد یا تأیید نکردند و تنها به این جمله کلیشه‌ای بسنده می‌کردند: «در حاضر حاضر توافق هسته‌ای با ایران در اولویت قرار ندارد، اما کاخ سفید هنوز دیپلماسی را بهترین گزینه برای تضمین دست نیافتن ایران به بمب هسته‌ای می‌داند.»

به فاصله‌ای نه چندان زیاد از سفر وزیر خارجه قطر به تهران که در آن از انتقال پیام آمریکا به ایران صحبت کرد، همه نشانه‌ها از تغییر رویکرد در میان مقام‌های امریکایی حکایت دارد.

گفت‌وگوی دو روز قبل رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران با برنامه هارد تاک شبکه بی‌بی‌سی جهانی، جدی‌ترین نشانه این تغییر رویکرد است؛ گفت‌وگویی که مسیح علی‌نژاد چهره اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خارج کشور، بدون اشاره مستقیم به آن، وضع دول اروپایی و آمریکا را در برخورد با تهران با این جملات خلاصه می‌کند: «کاخ سفید و دفتر ماکرون و رهبران کشورهای غربی از من می‌پرسند، الان انقلاب شما تمام شده و کسی در خیابان نیست، پس چرا نباید به میز مذاکره برگردیم؟ این ته دل مرا خالی می‌کند، این نگران‌کننده است.»
رابرت مالی در گفتگو با بی‌بی‌سی در توصیف وضعیت برنامه هسته‌ای ایران از عبارت «خیلی خیلی نزدیک» به دستیابی به مقادیر کافی اورانیوم غنی شده برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده کرد، ولی گفت که ایران «برنامه تسلیحاتی و تلاش برای دستیابی به سلاح» را از سر نگرفته و تأکید کرد که که اگر تهران چنین کاری را انجام دهد «شرایط تغییر خواهد کرد».

نماینده آمریکا در مذاکرات احیای برجام با یادآوری اینکه پرزیدنت بایدن گفت که اگر این گزینه (دیپلماسی) شکست بخورد، همه گزینه‌ها را مد نظر دارد، گفت: «ما از اینکه آن‌ها به اندازه امروز به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک هستند، راحت نیستیم.»

وی گفت که آمریکا هر دو مسیر دیپلماسی و نظامی را دنبال می‌کند، هرچند که مالی، گزینه نظامی را «دور از ترجیح ما» و «آخرین راه‌حل» توصیف کرد. مالی تأکید کرد که گزینه نظامی «اولین گزینه» آمریکا نیست، زیرا «گزینه بسیار دشواری است. گزینه بسیار خطرناکی است» و افزود که بایدن فقط در صورت لزوم این کار را انجام می‌دهد.

گفت‌وگوی رابرت مالی تقریباً با اقدام نافرجام روز شنبه علیه مرکز نظامی ایران در اصفهان همزمان است؛ اقدامی که برخی منابع خاورمیانه‌ای از مشارکت آمریکا در آن خبر داده‌اند، ولی سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه مداخله آمریکا در آن را تکذیب کرد.

«نیوزویک» دیروز گزارش کرد که دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل درباره هرگونه اقدام نظامی آمریکا و احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار هشدار داده و مقامات ایرانی به نیوزویک گفته‌اند هر گزینه نظامی که ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دنبال کند، منجر به درگیری همه‌جانبه با پیامدهای سراسری در منطقه خواهد شد. دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل به نیوزویک گفته است: «از نظر ایران، توسل به گزینه نظامی در هر سطحی به معنای ورود ایالات متحده به جنگ است.»

عبور از آشوب به‌سوی ثبات

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرا انقلاب اسلامی؟ چرا رهبری امام (ره)؟» نوشت: انقلاب اسلامی، رویدادی نبود که به صورت ناگهانی و بدون هیچ مقدمه‌ای اتفاق بیفتد. اصولاً نمی‌توان در تاریخ بشر، رویدادی را بدون پیشینه، سابقه و عوامل داخلی و بیرونی دخیل در آن، مطالعه کرد.

کارشناسان و اهالی پژوهش، چه در مؤسسات پژوهشی داخلی و چه در مراکز تحقیقاتی خارجی، برای وقوع انقلاب اسلامی ایران و پیروزی آن، دلایل متعددی را برشمرده‌اند؛ دلایلی که هر کدام بخشی از زمینه‌های شکل‌گیری اعتراضات را دربرمی‌گیرد.

رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، معتقد است که با وجود دخیل بودن عوامل متعدد در شکل دادن به بستر وقوع انقلاب، مسائل فرهنگی در رأس این عوامل قرار داشت.

موسی حقانی با اشاره نقش عوامل گوناگون فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سقوط رژیم پهلوی، اظهار کرد: برای وقوع انقلاب اسلامی، نمی‌توان یک عامل را در نظر گرفت. عوامل مختلفی در به ثمر نشستن آن نقش داشت. با این حال، برخی از این عوامل، سهم عمده‌تری در وقوع انقلاب داشتند که به طور قطع، عامل فرهنگی مهم‌ترین و اصلی‌ترینِ آن‌ها است.

وی دلیل این مسئله را تقابل فرهنگی پهلوی‌ها با مردم ایران دانست و افزود: در طول این دوره، از زمان روی کار آمدن رضاشاه تا دوره حکومت محمدرضا، پهلوی‌ها هیچ‌گاه نتوانستند و شاید نخواستند با فرهنگ اسلامی ایرانی ارتباط برقرار کنند. سیاست‌های آن‌ها، عموماً در تقابل با این مسئله بود؛ چه در ماجراهایی مانند ممنوعیت حجاب و عزاداری سیدالشهدا (ع) و چه در قضیه ترویج منکرات که در این دوره تاریخی، بسیار گسترده و دارای ابعاد است.

رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ادامه داد: این مسئله، فقط به دوره رضاشاه اختصاص نداشت و در دوره محمدرضا هم با شتاب بیشتری دنبال می‌شد، منتها رویکرد آن، برخلاف رویکرد پهلوی اول، بیشتر از قالب نرم پیروی می‌کرد. این رفتارها، تأثیر بسیار بدی در جامعه می‌گذاشت. تصوّر کنید که جامعه مذهبی ایران، در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۶، شاهد اجرای نمایشی خیابانی در جشن هنر شیراز بود که در آن، شنیع‌ترین اعمال جنسی را در برابر چشم مردم، از مرد و زن و کودک انجام می‌دادند و ابایی از فضا و فرهنگ حاکم بر جامعه هم نداشتند.

وی ساختارشکنی‌های رایج در جامعه را بسیار شدید و گسترده دانست و خاطرنشان کرد: بعدها فرح از تلاش پهلوی‌ها برای یک به اصطلاح «انقلاب جنسی» در ایران صحبت کرد که بنا داشت آسیب اساسی و گسترده را نه فقط به ساختارهای فرهنگی و دینی بلکه به اساس فرهنگ و حیای ریشه‌دار در هویت ایرانی وارد کند. این رویکرد غربی‌سازی که از دوره رضاشاه در دستور کار رژیم قرار گرفته‌بود، در فضای ضداخلاقی و مستهجن، گاهی حتی سریع‌تر از غربی‌ها هم حرکت می‌کرد. برخی فجایع و اعمال منافی عفتی که در این دوره در ایران ترویج می‌شد، هنوز در اروپا و آمریکا شایع نشده بود و ما چند دهه بعد شاهد بروز آن‌ها در غرب هستیم.

حقانی با اشاره به سهم تأثیرگذار موضوع مداخله خارجی و زیر سوال رفتن استقلال ایران در شکل گرفتن انقلاب اسلامی گفت: دومین عامل بسیار مؤثر در این زمینه بوده است. ایران در دوره پهلوی، در عمل به چراگاه کمپانی‌های اروپایی و آمریکایی تبدیل شده بود و آن‌ها تا آخرین روزهای عمر رژیم پهلوی، شیره جان ملت ایران و دارایی‌های مادی و معنوی مردم ما را می‌مکیدند. بدیهی بود که وقتی چشم ملت به این وضعیت می‌افتاد، نمی‌توانست در برابر چنین شرایطی، تاب بیاورد.

عبور از آشوب به‌سوی ثبات

کد خبر 637867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.