اشتغال، مهم‌ترین مشکل نابینایان/ اقدامات خوب شهرداری برای تسهیل تردد معلولان

نمایندگان و فعالان جامعه نابینایان و معلولان شامگاه دوشنبه_ دهم بهمن_ با شهردار اصفهان دیدار و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد علی سمیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن اسلامی نابینایان استان اصفهان با بیان اینکه اگر فرصت برای ما فراهم شود می‌توانیم بهترین خدمات را به جامعه ارائه دهیم، اظهار کرد: در ۴۰ سال اخیر اقدامات خوبی برای جامعه نابینایان انجام شده، اما برخی از این اقدامات نیازمند اصلاح است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل نابینایان موضوع اشتغال است، لذا امیدواریم مدیریت شهری اصفهان با اختصاص بعضی از پست‌های شغلی به جامعه نابینایان این مشکل را مرتفع کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن اسلامی نابینایان استان اصفهان با تاکید بر اینکه شهرداری در حد توان اقدامات خوبی را برای تسهیل در تردد نابینایان در شهر انجام داده است، افزود: بسیاری از مسیرهای تردد در انتها به بن بست می‌رسد که باید برای رفع این مشکل با نابینایان مشورت شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری کارت استفاده رایگان برای معلولان به صورت روزانه (چهار سفر شهری با اتوبوس و دو سفر با مترو) را صادر کرده است گفت: ممکن است بسیاری از نابینایان روزانه از این خدمت استفاده نکنند، از این رو پیشنهاد می‌شود سهمیه روزانه این افراد برای استفاده در یک ماه ذخیره شود.

سمیعی با بیان اینکه در قانون جامع حمایت از معلولان، نابینایان از پرداخت هزینه پروانه ساخت و عوارض نوسازی معاف شده‌اند، اظهار امیدواری کرد: مدیریت شهر این قانون را اجرا کند.

وی گفت: مدیریت شهر، کتابخانه گویا را در خیابان شهید فروغی برای نابینایان دایر کرده است که جای تقدیر دارد.

استانداردهای مناسب سازی در مبلمان شهری تدوین شود

محمد رضا طاهری، نماینده جامعه معلولان و رئیس هیئت مدیره مؤسسه فرصت برابر اظهار کرد: اقدامات ارزشمندی برای جامعه معلولان انجام شده است، اما حلقه مفقوده در همه این اقدامات مباحث فرهنگی است که مغفول مانده است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از کارهای انجام شده در این حوزه بیشتر از آنکه تخصصی باشد، سلیقه‌ای است گفت: در این راستا باید استانداردهای مناسب سازی در مبلمان شهری تدوین شود، البته اقدامات زیادی انجام شده است اما باید اشتباهات آن را نیز بیان کرد.

نماینده جامعه معلولان و رئیس هیئت مدیره مؤسسه فرصت برابر با بیان اینکه بسیاری از فضاهای عمومی سرفصل‌های مناسب سازی را رعایت نکردند، تصریح کرد: برای فرهنگ سازی آماده همکاری هستیم تا اقدامات انجام شده از سوی شهرداری را به جامعه هدف خود اطلاع رسانی کنیم.

امکان عرضه توانمندی‌های معلولان در فرهنگسراهای شهر فراهم شود

بهاره ابراهیمی، فعال و کارشناس حوزه مناسب سازی در شهر و مدیر عامل مؤسسه فرصت برابر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها این است که در ساختمان‌های جدید شهر، مناسب سازی‌ها لحاظ شود.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر مشکلات موجود در حوزه تردد معلولان با آموزش رفع خواهد شد، گفت: در این راستا آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی ضوابط و مقررات مناسب سازی برای همه شهرداری‌ها را داریم، اما برای انجام اقدامات در این حوزه حمایت نمی‌شویم، بنابراین از شهرداری اصفهان درخواست می‌کنیم که حامی ما برای انجام اقدامات در حوزه مناسب سازی باشد.

این فعال و کارشناس حوزه مناسب سازی در شهر با بیان اینکه مدیریت شهر باید بر روی فعالیت‌های پیمانکاران نظارت کند، تصریح کرد: قبل از انجام هر طرحی باید مطالعات مناسب سازی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین امکان عرضه توانمندی‌های معلولان هنرمند در فرهنگسراهای شهر فراهم شود.

کد خبر 637783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.