برگزاری مسابقات رباتیک چه سودی دارد؟

«امروزه مسابقات رباتیک در سراسر جهان با اشکال مختلفی برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به مسابقه جنگ ربات‌ها اشاره کرد. از درون مسابقاتی مانند جنگ ربات‌ها می‌توان به مکانیزم‌های بسیار پیشرفته ربات‌های نظامی برای حمله و دفاع استخراج کرد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، رباتیک شاخه‌ای است که رشته‌های مختلفی از جمله مهندسی مکانیک، برق و علوم رایانه‌ای را در بر می‌گیرد. این شاخه از علم شامل طراحی، ساخت، راه‌اندازی و استفاده از ربات‌ها است همچنین هدف از پرداختن به آن جایگزینی ماشین‌های هوشمند با انسان است.

امروزه علم رباتیک در دنیا به شدت مورد توجه قرار گرفته است و فدراسیون جهانی رباتیک نیز قصد دارد با برگزاری مسابقات و رقابت‌های بین‌المللی این دانش را در جهان گسترش دهد. امروزه مسابقات مختلفی در حوزه رباتیک برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به مسابقات آزاد، جنگ ربات‌ها و رقابت بین ربات‌های پرنده اشاره کرد؛ این نوع از مسابقات می‌تواند راهی برای تجاری‌سازی و گسترش علم رباتیک در صنایع مختلف باشد. برای شناخت اهداف فدراسیون جهانی رباتیک و بررسی مسابقاتی که در این حوزه برگزار می‌شود با حامد شهبازی، دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

فدراسیون جهانی رباتیک با چه هدفی شروع به فعالیت کرد؟

در گذشته مسابقات رباتیک خیلی مورد توجه قرار نمی‌گرفت از طرف دیگر در بسیاری از حوزه‌ها هنوز علم رباتیک تجاری‌سازی نشده بود و عملاً این دانش در دنیا به خوبی گسترش نیافته بود به همین دلیل در دهه ۹۰ میلادی تصمیم گرفته شد که فدراسیونی برای توسعه فعالیت‌ها رباتیک در دنیا و مدیریت مسابقاتی که در این راستا برگزار می‌شود، تأسیس شود.

درواقع هدف اصلی فدراسیون جهانی رباتیک بررسی چالش‌های علمی دنیا و ایجاد فضایی برای حل این چالش‌ها با کمک هوش‌مصنوعی و ربات‌ها است. درواقع فدراسیون جهانی رباتیک قصد دارد که در آینده مجموعه کاربردی از ربات‌های هوشمند را ایجاد کند.

مسابقات رباتیک از چه زمانی مورد توجه قرار گرفت؟

در سال ۱۹۹۷ میلادی مسابقه بزرگ و ارزشمندی در بازی شطرنج بین کامپیوتر مجهز به هوش‌مصنوعی و یکی از قهرمانان این بازی برگزار شد که در این مسابقه برای نخستین‌بار یک ماشین هوشمند توانست قهرمان انسان‌ها را شکست دهد. پس از برگزاری این مسابقه و با تشکیل فدراسیون جهانی رباتیک، هدف‌گذاری‌هایی پیرامون توسعه مسابقات رباتیک انجام شد.

فدراسیون جهانی رباتیک پس از مسابقه شطرنج تلاش دارد که با شکل‌دهی به مجموعه‌ای از ربات‌های هوشمند در سال ۲۰۵۰ تیم منتخب انسان‌ها را در ورزش فوتبال شکست دهد؛ این هدف‌گذاری را می‌توان نقطه شروعی برای شکل‌گیری مسیر توسعه ربات‌های انسان‌نما و هوش‌مصنوعی دانست به نحوی که بشر بتواند توانایی‌های مختلف انسان را در ماشین ایجاد کند.

هوش‌مصنوعی شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

به طور کلی هوش‌مصنوعی از بخش‌های مختلف و متعددی تشکیل می‌شود؛ درواقع هوش‌مصنوعی نیز مانند هوش انسانی دارای بخش‌های بسیاری است که یکی از آن‌ها مربوط به هوش ریاضی و منطقی است. هوش ریاضی و منطقی به توانایی‌های ذهنی اشاره می‌کند که این نوع از توانایی‌ها در بازی شطرنج بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از بخش‌هایی که در هوش‌مصنوعی و انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد، هوش حرکتی است؛ این نوع از هوشمندی به توانایی‌هایی مانند دویدن، پریدن و فعالیت‌هایی که در ورزش بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اشاره دارد. انواع مختلف هوشمندی ربات‌ها در اشکال مختلفی مانند ربات‌های انسان‌نما و چهارپا توسعه پیدا می‌کند و مسابقات متعددی نیز پیرامون ساخت اشکال مختلف این نوع از هوشمندی در حال برگزاری است.

در حال حاضر چه مسابقاتی در حوزه رباتیک برگزار می‌شود؟

در حال حاضر رباتیک توانسته است فضایی رقابتی و چالشی را برای افراد ایجاد کند تا علاقه‌مندان بتوانند در رابطه با حل مسائل رباتیک بیشتر فکر کنند و در کنار آن از شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات علمی لذت ببرند. امروزه مسابقات رباتیک در سراسر جهان در اشکال مختلفی برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به مسابقه جنگ ربات‌ها اشاره کرد.

علاوه بر مسابقه جنگ ربات‌ها، رده‌های مختلف دیگری از رقابت بین ربات‌ها و هوش‌مصنوعی نیز در دنیا وجود دارد که در بین آن‌ها مسابقات ربات‌های پرنده بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در کنار این مسابقات انواع مختلفی از مسابقات آزاد نیز در سراسر دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد که در این مسابقات ایده‌ها و نوآوری‌های علاقه‌مندان حوزه رباتیک به رقابت می‌پردازند و بهترین ایده‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله ربات‌های کاربردی خانگی برای ایجاد کسب و کار و تولید انبوه انتخاب می‌شود.

اهمیت برگزاری مسابقات رباتیک در حوزه‌های مختلف چیست؟

یکی از مسابقاتی که در حوزه رباتیک برگزار می‌شود، جنگ ربات‌ها است. جنگ ربات‌ها جزو مسابقات بسیار هیجان‌انگیز دنیا محسوب می‌شود که طی آن ربات‌های چرخ‌دار با یکدیگر به نبرد می‌پردازند. از درون مسابقاتی مانند جنگ ربات‌ها می‌توان به مکانیزم‌های بسیار پیشرفته ربات‌های نظامی برای حمله و دفاع استخراج کرد و در کنار آن نیز برنامه‌های تلویزیونی با هدف پشتیبانی از مسابقات تولید خواهد شد که باعث سرگرمی جامعه می‌شود.

علاوه بر مسابقه جنگ ربات‌ها، رقابت بین ربات‌های پرنده نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مسابقات توانایی‌هایی ربات‌های پرنده و کوادموتورها به چالش کشیده می‌شود و ربات‌ها در حوزه‌هایی مانند حمل کالا، عبور از موانع، مانور پذیری، طراحی مسیر، کنترل هوشمند و درنهایت تصمیم‌گیری خودمختاری با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. معمولاً در این مسابقات تلاش می‌شود که ربات‌های پرنده برای بهبود زندگی انسان‌ها طرحی شود.

کد خبر 637703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.