روایت پوچی فضای مجازی در نمایش رادیویی «اسپویلر»

در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایش رادیویی «اسپویلر» به کارگردانی محمد رادمهر از اصفهان اجرا داشت که مخاطب اجرای نمایش توانست با موضوع این اثر ارتباط برقرار کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روز شنبه، یکم بهمن‌ماه فعالیت خود را بعد از مقدمه بخش رادیو تئاتر از بیست‌وپنجم دی‌ماه به شکل رسمی با اجرای آثار صحنه‌ای، خیابانی و بین‌الملل آغاز کرد. طبق آمار ارائه‌شده از سوی برگزارکنندگان این دوره، میزبان ۱۳۱ نمایش در بخش‌های مسابقه بزرگ تئاتر صحنه‌ای، مسابقه بین‌الملل، تئاتر خیابانی، رادیو تئاتر و مسابقه نمایشنامه‌نویسی، بخش پژوهش بوده است که از این تعداد، استان اصفهان با شش اثر در این دوره از جشنواره شرکت کرده است.

اثر رادیویی به نام «اسپویلر» به کارگردانی محمد رادمهر در بخش رادیو تئاتر، دو اثر خیابانی به نام «کارت قرمز برای بازیکن خارجی» به کارگردانی پویا امامی، «مترس‌ها» به کارگردانی علیرضا شمس همچنین «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرد» و «مضحکه عجایب» به کارگردانی رضا کیانی پنج اثر حاضر در این جشنواره است.

از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مناسبت راه‌یابی و اجرای این آثار در چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر، در سلسله گزارش‌های «همراه با جشنواره تئاتر فجر» گفت‌وگویی را با کارگردانان آثار راه‌یافته و مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان انجام داده است که در بخش دوم این سلسله گزارش به نمایش رادیویی «اسپویلر» به کارگردانی محمد رادمهر از اصفهان پرداخته است.

محمد رادمهر درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: نمایش «اسپویلر» به معنای حلال معما و چیزی که مخوف و مخفی است به نویسندگی مصطفی جعفری‌خوزانی در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به اجرا درآمد.

وی که تجربه پنج‌بار حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در کارنامه خود دارد، ادامه می‌دهد: نمایش «معمای شام» در سومین جشنواره سراسری سردار دل‌ها رتبه دوم کارگردانی، رتبه دوم متن، رتبه دوم بازیگری زن، کاندیدای بخش افکتوری، کاندیدای بخش صدابرداری و کاندیدای بازیگری مرد را به خود اختصاص داد.

کارگردان نمایش رادیویی «اسپویلر» تصریح می‌کند: در چهلمین جشنواره تئاتر فجر نمایش «زخمه رباب» در بخش‌های کارگردانی، تهیه‌کنندگی، افکتور و بازیگری کاندیدا شد.

وی می‌افزاید: با اثر «معمای شام» به بازیگری و تهیه‌کنندگی شخص خودم و بازی سوده امیرخانی اولین اجرای رادیو تئاتر را در اصفهان انجام دادم.

رادمهر اظهار می‌کند: بازیگران نمایش رادیویی «اسپویلر» سوده امیرخانی و معین وصال، افکتور مسعود نصیریان، صدابردار علی جان‌نثاری، گرافیست فرشته امینی، دستیاران کارگردان امین نیک‌خواه و محمد پورعطار و دستیار تهیه نیز ارسلان امینی بوده است.

وی اضافه می‌کند: این نمایش در بخش‌های کارگردانی، بازیگری مرد، افکتوری و نویسندگی مورد داوری قرار گرفت و در بخش‌های یادشده کاندیدا شد. همچنین این کار در خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان نیز اجرا شد که امیدوارم مورد حمایت مسئولان هنری استان واقع شود.

کارگردان نمایش رادیویی «اسپویلر» می‌افزاید: این نمایش به بررسی تأثیر مضرات و معضلات فضای مجازی و اینستاگرام بر زندگی زوجین می‌پردازد و داستان حول محور زندگی زن‌وشوهری می‌گذرد که در اثر مواجهه با همین فضای مجازی دچار مشکلاتی می‌شوند و زندگیشان دستخوش تغییراتی ناخواسته می‌شود.

وی پیرامون کیفیت جشنواره تئاتر فجر در سال جاری می‌گوید: در این جشنواره با آثار برخورد موضوعی و مناسباتی شد و داوری‌ها بر اساس تکنیک و تاکتیک صورت نگرفت؛ اما به لحاظ برنامه‌ریزی، اجرا، انتخاب سالن، اسکان، دکور، زمان‌بندی، جدول‌بندی و پذیرایی بسیار عالی و نسبت به سنوات گذشته از کیفیت بسیار بهتری برخوردار بود.

روایت پوچی فضای مجازی در نمایش رادیویی «اسپویلر»

نمایش اسپویلر یک نمایش واقعی رادیویی بود

علی دادفر، رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در خصوص نمایش رادیویی «اسپویلر» به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امسال یکی از سال‌های پربار تئاتر اصفهان در جشنواره تئاتر فجر بود که شاهد حضور شش اثر از اصفهان در جشنواره فجر بودیم.

وی ادامه می‌دهد: اولین اجرایی که از اصفهان در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت یک کار رادیو تئاتری به کارگردانی محمد رادمهر از هنرمندان باسابقه در حوزه تئاتر رادیویی بود که به موضوع فضای مجازی و معضلاتی که خانواده‌ها با پرداختن بیش از حد به موضوع فضای مجازی به آن دچار خواهند شد، پرداخته بود.

دادفر با اشاره به اینکه تا این لحظه رادیو تئاتری در تالار هنر اجرا نشده است، می‌افزاید: حمایت از کارهای رادیو تئاتر در دستور کار دفتر تخصصی هنرهای نمایشی قرار دارد.

مدیر تالار هنر اصفهان ادامه می‌دهد: در نمایش رادیویی «اسپویلر» خلاقیت‌های خوبی در حوزه اجرای رادیو تئاتر به‌کار بسته شده بود، به‌طوری که هنگام اجرا بازیگران دیده نمی‌شدند، نورپردازی فقط روی قسمت پاهای بازیگران انجام‌شده بود و افکت سر صحنه و همه اتفاقات برای تماشاگر جذابیت را به همراه داشت.

وی نمایش رادیویی «اسپویلر» را یک نمایش واقعی رادیویی دانست و در ادامه می‌گوید: با بررسی که از بعضی نمایش رادیویی انجام دادم، به این نتیجه رسیدم که تعدادی از نمایش‌های رادیویی به سمت تئاتر رفته بود تا رادیو تئاتر؛ بنابراین این اثر کار قابل دفاع بود که توانسته از افکت‌های رادیو تئاتر در کارش به نحو احسن استفاده کند.

دادفر اظهار می‌کند: مخاطب نمایش «اسپویلر» کار را پسندیده بود و حتی برای اجرا در یک‌سری از سالن‌های تهران از این اثر دعوت‌شده که سعی می‌کنیم رایزنی‌های آن را انجام دهیم و برای کارگردان فضایی را مهیا کنیم تا بتواند هم در اصفهان و هم در تهران نمایش خود را اجرا کند.

وی می‌افزاید: به لحاظ شرکت در جشنواره فجر حمایت نقدی را از این اثر خواهیم کرد و با توجه به اینکه فضایی مناسب برای اجرای رادیو تئاتر در تالار هنر نداریم، اگر بتوانیم فضایی را به این امر در سیستم شهرداری اختصاص دهیم، می‌توانیم شاهد اجرای این اثر در تالار هنر یا با حمایت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی باشیم.

کد خبر 637561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.