آموزش نکات روانشناسی ترید + اهمیت شکست در بازار سرمایه

روانشناسی تجارت یا روانشناسی سرمایه گذاری، وضعیت ذهنی و احساسات یک معامله‌گر است که در موفقیت یا شکست معامله نقش دارد.

به گزارش ایمنا، روانشناسی تجارت یا روانشناسی سرمایه گذاری به وضعیت عاطفی و روانی معامله گران اشاره دارد که بر اقدام تجاری آنها تاثیر گذار است. برخی از این احساسات مثبت مانند امید و اعتماد به نفس مفید هستند و باید پذیرفته شوند اما احساساتی منفی مانند ترس و طمع، باید مهار شوند؛ بنابراین باید ضمیر ناخودآگاه و ذهن را طوری مدیریت کرد که بتوان در شرایط بحرانی بهترین تصمیمات را گرفت و در بحران، بحرانی تصمیم نگیرفت.

فایده روانشناسی تجارت

بنجامین گراهام ( Benjamin Graham) یکی از معروف‌ترین فعالان بازارمالی و پدر سرمایه‌گذاری در دهه ۶۰ میلادی است که بعد از بحران مالی سال ۱۹۲۹ میلادی و با درس گرفتن از اشتباهات خود توانست حسابی سود کند و به یکی از موفق‌ترین معامله‌گرهای آن زمان تبدیل شود. او در کتاب سرمایه‌گذار هوشمند (The Intelligent Investor) گفته است: بزرگ‌ترین دشمن یک معامله‌گر، خود او است.

وارن ادوارد بافت ( Warren Edward Buffett) سرمایه‌گذار، اقتصاددان، تاجر و سیاستمدار آمریکایی است که کتاب سرمایه‌گذار هوشمند را بهترین کتاب منتشر شده می‌داند. وی از روش‌های گفته شده درون آن استفاده کرد و توانست سومین فرد ثروتمند جهان و مالک شرکت‌های Geico، Dairy Queen، Heinz و سهام‌داران اصلی شرکت‌های Apple ، Goldman Sachs، Coca Cola، Pepsi، American Express، IBM شود.

روانشناسی تجارت یا معامله‌گری چیست

روانشناسی تجارت یا معامله‌گری به وضعیت عاطفی و ذهنی معامله‌گر اشاره دارد که موفقیت یا شکست اقدامات تجاری او را نشان می‌دهد. درک و توسعه یک ذهنیت موفق به اندازه دانش، تجربه یا مهارت در تعیین موفقیت معاملات مهم است. اطلاعات زیاد موجود در بازار، می‌تواند بر توانایی‌های تصمیم‌گیری یک تریدر تأثیر بگذارد. برای درک روانشناسی معاملات و تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق، کنترل احساسات حیاتی است. برای هر کسی ممکن است که نتواند احساسات را از معاملات مالی خود جدا کند. این کاملاً طبیعی است اما یک معامله‌گر موفق می‌داند که نباید اجازه دهد احساسات بر تصمیمات سرمایه‌گذاری او تأثیر بگذارد. به این عمل روانشناسی تجارت می‌گویند.

آموزش نکات روانشناسی ترید + اهمیت شکست در بازار سرمایه

اهمیت روانشناسی بازار ارز دیجیتال

روش‌های سنتی نمی‌توانند در پیش‌بینی رفتارهای بازار بی‌ثبات ارز دیجیتال موفق باشند. چرا که درک رفتار معامله گران به دلیل فقدان سیستم متمرکز، دشوارتر است. در عوض، فناوری ارز دیجیتال متکی بر چندین مدل مبتنی بر کاربر است. تحقیقات رفتاری و روانشناسی مالی مشاهده کرده‌اند که سرمایه گذاران تمایل دارند بر اساس ساختارهای روانشناختی خاصی (مانند سوگیری شناختی، روانشناسی گله) تصمیم بگیرند. این امر منجر به ناهنجاری‌ها و روندهای ناکارآمد در بازار می‌شود.

بنابراین، برای به دست آوردن درک مناسب از ساختار و الگوهای بازار ارز دیجیتال، مهم است که تمام اطلاعات کاربر محور موجود را در نظر بگیرید. به عنوان سرمایه گذاران رمزارز، درک پویایی روانی اجتماعی پشت هر پروژه بسیار مهم است تا بتوان در مورد پتانسیل و اعتبار پروژه تصمیم‌گیری کرد.

  • شکست را فراموش کنید

هنگام شروع معامله به ضرر احتمالی فکر نکنید، زیرا چنین افکاری در ابتدا ذهنیت شما را برای ضرر کردن تنظیم می‌کند. اعتماد به نفس داشته باشید و بر ترس از اشتباه متمرکز نشوید. ممکن است اشتباهاتی رخ خواهد داد، اما هر اشتباه را به عنوان یک درس مهم در نظر بگیرید و به معاملات خود ادامه دهید.

  • تجسم کنید

تجسم یک روش علمی نیست، اما روانشناسان بر اهمیت آن پافشاری می‌کنند. با تجسم موفقیت خود، از ترس از اشتباه جلوگیری و فقط برای رسیدن به هدف خود بدون هیچ احساس جانبی، تلاش می‌کنید. حرفه‌ای و واضح استراتژی خود را تدوین و به همان شیوه عمل کنید.

  • تنها باشید

معاملات رمز ارزهای دیجیتال یک فعالیت فردی است. به نظرات دیگران توجه نکنید و اجازه ندهید کسی در روند کاری شما دخالت کند. صحت پیش‌بینی‌های شما هنگامی افزایش می‌یابد که شما به طور مستقل شروع به تجزیه و تحلیل شرایط بازار کنید بدون اینکه به توصیه دیگران متوسل شوید.

  • به خطرات فکر کنید

سرمایه‌ای که آمادگی از دست دادن آن را ندارید به خطر نیندازید. این قاعده اساسی معامله در بازار ارز دیجیتال است. ضررهای احتمالی خود را هنگام تنظیم یک استراتژی در نظر بگیرید. از ضرر کردن بیش از آنچه پیش‌بینی کرده‌اید، اجتناب کنید، حتی اگر وسوسه شدید. بعضی اوقات چندین معامله کوچک سود بیشتری نسبت به یک معامله بزرگ به همراه خواهد داشت.

  • منضبط باشید

احساسات یا اخبار ناگهانی را نادیده بگیرید. معامله را طبق یک برنامه از قبل نوشته شده، بدون انحراف از آن انجام دهید. در معاملات بازار ارز دیجیتال، نظم مترادف با موفقیت است. از آنجا که ذهن یک معامله‌گر اغلب تحت فشار روندهای چندجهته بازار قرار می‌گیرد، بنابراین تسلط بر علم روانشناسی در بازار ارز دیجیتال از ملزومات فعالیت در این بازار است.

  • خودتان را باور داشته باشید

به توانایی‌های خودتان تردید نداشته باشید و از استراتژی مخصوص به خودتان پیروی کنید. اگر به توانایی‌هایتان شک کنید، امکان به خوبی پیروی کردن از استراتژی، کسب تجارب کافی و داشتن معامله‌های سودمند را از خود دریغ می‌کنید. دلیل پیروی از روش‌های دیگران و شکست خوردن متعدد بسیاری از معامله‌گران، نداشتن باور به توانایی‌هایشان است. کسانی که به خود و توانایی‌هایشان باور دارند، اگر معاملات آن‌ها در مدت کوتاهی ضرر کند، به طور کل استراتژی معاملاتی خود را کنار نمی‌گذارند. هر روش معملاتی ممکن است برای مدتی ضررده باشد.

حتی بزرگان بازار سرمایه هم زمانی را در ضرر بوده‌اند، هستند و خواهند بود.

آموزش نکات روانشناسی ترید + اهمیت شکست در بازار سرمایه

  • کنترل احساسات

وضعیت روحی روانی خود را کنترل کنید و اگر تحت تأثیر برخی اخبار یا رویدادها هستید، معامله خود را شروع نکنید. معامله احساسی منجر به ضرر و زیان شما می‌شود. با استفاده از علم روانشناسی در بازار ارز دیجیتال آرامش خود را حفظ کنید و در صورت آمادگی معامله خود را شروع کنید.

  • آرامش

همه ما گاهی نیاز به استراحت داریم. اگر می‌فهمید که نمی‌توانید با شرایط بازار کنار بیایید و احساسات شما تصمیم‌گیری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، کمی استراحت کنید و به طور کلی به معامله، دارایی‌ها و دنیای رمز ارزها فکر نکنید. کاری را که دوست دارید انجام دهید و وقت خود را با خانواده یا دوستان خود سپری کنید. این همان چیزی است که به شما قدرت می‌دهد.

  • دفترچه معاملات داشته باشید

این موضوع به هر دو دسته معامله‌گران تازه‌کار و متخصصان این حرفه توصیه می‌شود. تعداد معاملات انجام شده در روز، تعادل در سود و زیان، معاملات بلند مدت و کوتاه مدت و سایر مشخصه‌ها را بررسی و یادداشت کرده و در پایان هفته، این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید. آمارگیری یک روش عالی برای ایجاد استراتژی مؤثر برای شما است.

به‌کارگیری اصول روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال برای معامله گران موضوعی حیاتی است. برای پیشرفت در این بخش باید ویژگی‌های فردی را در تحلیل، تحقیق و جست‌وجو همراه کرد. گرچه افراد زیادی هستند که با باورهای اشتباه خود، روانشناسی ترید و ارتباط آن با ذات بشر را نادیده می‌گیرند.

کد خبر 637541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.