دیدار قالیباف با همتایان تاجیکستانی و عمانی

رئیس مجلس شورای اسلامی با روسای مجلس عمان و تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف امروز _ یکشنبه نهم بهمن _ در حاشیه برگزاری هفدهمین اجلاس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در الجزیره پایتخت الجزایر، با خالد بن هلال بن ناصر المعولی و محمدطاهر ذاکرزاده دیدار و گفت‌وگو کرد.

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و عمان

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه ایران و عمان در حوزه سیاسی و اقتصادی اظهار کرد: چندین دهه است که روابط دوستانه و برادرانه‌ای میان عمان و ایران برقرار است که سلطان قابوس در پایه‌گذاری آن نقش ویژه‌ای داشته و امروز سلطان هیثم بن فارق همان سیاست را ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه «برقراری و توسعه روابط دوجانبه میان ایران و عمان و همچنین با سایر کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه» جزئی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: معتقدیم نقش کشور عمان در هر سه نوع ارتباط بسیار ویژه است. ارتباطات در حوزه سیاسی بسیار دوستانه و عمیق است و باید تلاش کرد این روابط به حوزه اقتصادی نیز تعمیم یابد.

قالیباف با اشاره به اینکه امروز روابط میان تجار ایرانی و عمانی از طریق وزرا و روسای بانک مرکزی دو کشور در حال پیگیری و رو به پیشرفت است، تصریح کرد: البته باید کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور برگزار شود تا روابط دو کشور توسعه یابد.

وی همچنین روابط ایران و عمان را به‌عنوان دو کشور همسایه، نمونه و الگویی برای روابط با سایر کشورها دانست و افزود: در حوزه روابط ایران و عمان، موضوع کریدور شمال _ جنوب به‌ویژه در شرایط کنونی تحولات منطقه‌ای و جهانی بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در تقویت حوزه اقتصاد دو کشور موثر باشد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان خود به‌دنبال صلح پایدار و برقراری روابط دوستانه میان کشورهای همسایه است و هیچ‌گاه تهدیدی برای کشورهای اسلامی و همسایه نبوده و نخواهیم بود، یادآور شد: در طول دوران بعد از انقلاب اسلامی نیز، این را نشان داده و همواره علاقه‌مند بوده‌ایم تا اوج دوستی و محبت خود را با کشورهای اسلامی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه معتقدیم کشور دوست، عمان، در تقویت این روابط میان کشورهای مسلمان منطقه به‌ویژه در حوزه خلیج فارس بسیار اثرگذار خواهد بود، از تلاش‌ها و اقدامات عمان در حمایت از ملت یمن به‌ویژه کودکان یمنی تشکر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بدون شک تحریم‌ها سختی‌هایی را برای مردم به‌وجود آورد، گفت: اما در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله علمی، پزشکی، نفت و گاز، صنایع هوافضا و دانش هسته‌ای پیشرفت کردیم که کسی باور نمی‌کرد روزی به این سطح برسیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: اکنون آمادگی داریم که این پیشرفت‌ها را با کشورهای همسایه به‌اشتراک بگذاریم. ما برای همه کشورها، دوست و برادر هستیم و هیچ پیش‌شرطی برای برقراری روابط نداریم، جز رژیم صهیونیستی که هیچ رابطه‌ای با آن‌ها نخواهیم داشت.

رئیس مجلس عمان: راهکارهای توسعه صنعت در سفر رئیس کمیسیون صنایع مجلس ایران به عمان بررسی شد

خالد بن هلال بن ناصر المعولی نیز در این نشست با ابراز امیدواری از برقراری سفرهای دوجانبه میان دو کشور اظهار کرد: در زمینه روابط میان دو کشور مایلم تاکید کنم که ما برای تقویت روابط میان دو کشور مصمم بوده و بر آن تاکید داریم. به اعتقاد بنده ازنظر روابط سیاسی به مرحله رضایت‌بخشی برای دو طرف رسیده‌ایم، اما در حوزه روابط اقتصادی باید تلاش بیشتری کرد تا به سطح روابط سیاسی برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه درباره سازوکارهای تحکیم روابط میان دو کشور صحبت شده است، اضافه کرد: ما از خداوند منان خواهان امنیت و ثبات برای ملت ایران هستیم.

رئیس مجلس عمان با اشاره به اینکه عمان و ایران صرف‌نظر از جایگاه جغرافیایی، روابط دیرینه‌ای دارند که ریشه در تاریخ دو کشور دارد، تاکید کرد: روابط تاریخی عمان و ایران نشان‌دهنده اشتراکات میان دو کشور است. همان‌طور که مرحوم سلطان قابوس و سلطان هیثم بن فارق تاکید داشتند، ایران نقش ویژه‌ای در امنیت و ثبات عمان ایفا کرد و ما همچنان از این کمک جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پیام اسلام، پیام اتحاد میان مسلمانان تحت لوای پرچم اسلام و کتاب دینی مسلمانان یعنی قرآن است که قانون اساسی اصلی ماست، گفت: حل قضیه فلسطین نیز جز با ایجاد اتحاد میان گروه‌های فلسطینی ممکن نخواهد بود. سیاست دشمن اسرائیلی، سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» است. ازاین‌رو هرچه فلسطینیان با هم تفرقه داشته باشند، قدرت اسرائیل افزایش می‌یابد. بنابراین ما موظف به ایجاد اتحاد میان گروه‌های فلسطینی هستیم.

خالد بن هلال خاطرنشان کرد: امیدوارم در سفر به عمان میزبان شما باشیم. به‌تازگی میزبان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بودیم و درباره راهکارها برای توسعه حوزه صنعت جلساتی برگزار شد.

لزوم تسهیل تجارت بین ایران و تاجیکستان

قالیباف در دیدار با رئیس مجلس تاجیکستان نیز با بیان اینکه در سال‌های اخیر روابط صلح‌آمیز و دوستانه‌ای با تاجیکستان برقرار کرده‌ایم که امیدواریم چند سال تعلیق روابط را جبران کند، اظهار کرد: امیدواریم همکاری‌های پارلمانی بتواند به توسعه روابط کمک کند.

وی تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ها و اسنادی که در جریان نشست تاجیکستان میان دو کشور به‌امضا رسید، به توسعه روابط بسیار کمک خواهد کرد که البته نیازمند پیگیری از سوی دولت، پارلمان و کمیسیون مشترک اقتصادی است تا گذشته را جبران کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات منطقه‌ای و جهانی که باعث شده حجم مبادلات تجاری بزرگی از حوزه شرق آسیا و آسیای میانه به سمت اروپا برود، افزود: ازاین‌رو ایجاد کریدور شمال _ جنوب بسیار مهم است و توسعه همکاری‌ها شرایطی خوب و استثنایی را ایجاد می‌کند که باید با تسهیل روابط این موضوع را پیگیری کنیم تا اگر جایی کار روی زمین مانده است آن را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه دو کشور به‌لحاظ فرهنگی به‌صورت استثنایی با یکدیگر در ارتباط هستند و اشتراکات دارند، تاکید کرد: این روابط به‌ویژه در حوزه فناوری‌ها و دانش‌بنیان فرصت خوبی برای همکاری‌های جدی ایجاد کرده است و ما از طریق پارلمان و دولت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا امور با سرعت بیشتری پیش برود.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه مالی که گاهی موانعی برای سرمایه‌گذاری‌های دو طرف ایجاد می‌کند، ادامه داد: این مشکلات باید حل و فصل شود و باید این موضوع را جزو موارد موردتاکید گروه‌های دوستی پارلمانی قرار دهیم تا به‌ویژه مسائل حوزه اتاق بازرگانی برطرف شود. چراکه امنیت سرمایه‌گذار مهم است و هر کجا احساس کند نمی‌تواند روان کار کند، علاقه‌مندی او به سرمایه‌گذاری نیز کاهش می‌یابد.

وی حضور بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ازاین‌رو باید دل سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری گرم و به قول‌ها، وعده‌ها و قرارهایی که گذاشته می‌شود، عمل کرد.

قالیباف یادآور شد: انعکاس مطالب و پیگیری آن‌ها به‌ویژه زمانی که حتی از طریق یک تماس تلفنی ممکن است برطرف شود، باید مورد پیگیری روسا قرار گیرد. گاهی یک موضوع ساده شش ماه معطل تشکیل یک جلسه می‌شود، درحالی‌که من و شما می‌توانیم با یک تماس تلفنی ساده، آن را برطرف کنیم که در حوزه سرمایه‌گذاری اثرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید موضوعات تجاری اعم از گمرک و ویزا برای تجار و رانندگان برطرف و حتی برداشته شود تا تجارت تسهیل شود، تصریح کرد: در حال حاضر، باید برای انتقال چند ده میلیون تن بار از مسیر کشور شما به سمت بنادر جنوبی همچون بندر چابهار، بندرعباس و بندر امام (ره) در ایران برنامه‌ریزی کرد و در این زمینه، برقراری روابط و روان شدن امور ضروری است.

رئیس مجلس اضافه کرد: در این زمینه، ایران و روسیه در حال پیگیری هستند. بنابراین سایر کشورهای اوراسیا و آسیای میانه باید به این موضوع کمک کنند. چراکه این امر نیازمند کار جمعی است تا منافع اقتصادی خوبی از طریق آن شامل حال کشورهای حاضر در مسیر شود.

قالیباف همچنین موضوع امنیت را از یکی از مهم‌ترین موضوعات دنیا برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مشترک در این زمینه، مسائل افغانستان است که اگر به‌صورت ریشه‌ای حل نشود، مشکلات آن دامن همه کشورهای همسایه را خواهد گرفت و آن‌ها را نیز ناامن خواهد کرد. ازاین‌رو باید با رویکردی واحد به افغانستان توجه شود و همه به ایجاد صلح و امنیت پایدار کمک کنیم، در غیر این صورت پیشرفت بدون امنیت بی‌فایده است.

رئیس مجلس تاجیکستان: توسعه روابط پارلمانی و افزایش تردد مسئولان زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم می‌کند

رئیس مجلس تاجیکستان نیز در این نشست، سال‌های اخیر را سال‌های ارزشمندی برای برقراری روابط میان تاجیکستان و ایران دانست که رفت‌وآمد میان دو کشور نیز افزایش یافته و لازم دانست که در جریان این رفت‌وآمدها باید فضایی برای حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در دو کشور فراهم شود.

وی با اشاره به اشتراکات فراوان میان حکومت تاجیکستان و ایران گفت: ازاین‌رو باید به موضوعات اقتصادی نیز توجهی ویژه داشت و مشکلات سر راه آن را برطرف کرد. به‌تازگی وزیر برق تاجیکستان با مجموعه همتای خود در ایران دیدار کرده و اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است.

ذاکرزاده افزود: همچنین ما به پیشنهاد و با همکاری شما، کشاورزی را در جنوب کشور توسعه دادیم. زیرا همان‌طور که می‌دانید تا پیش از آن مزارع ما بسیار کم بود.

رئیس مجلس تاجیکستان در پایان با بیان اینکه دنیای امروز نیازمند حل مسائل جهانی بوده که مهم‌ترین آن امنیت است، خاطرنشان کرد: تاجیکستان در همه سازمان‌های بین‌المللی درباره منطقه افغانستان و ضرورت برقراری امنیت در آن صحبت می‌کند و معتقد است که باید دولتی در این کشور ایجاد شود که امنیت را ایجاد کند و بر این باوریم که این کشور نیازمند دولت فراگیر است.

کد خبر 637464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.