هر سرفه‌ ۵ هزار قطره عفونی دارد

عضو انجمن ویروس‌شناسی اصفهان گفت: هر سرفه بیمار مبتلا به ویروس حدود پنج هزار و هر عطسه شش هزار قطره عفونی دارد، همچنین هر سرفه یا عطسه محیط را از شش تا ۱۰ متر آلوده می‌کند.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره علائم بیماری‌های ویروسی اظهار کرد: بیماری‌های ویروسی علائمی همچون سرفه خشک، آبریزش بینی، قرمزی چشم و گرفتگی صدا دارند و برای تجویز دارو نیازمند مشخص شدن نوع ویروس هستیم.

وی افزود: راه درمان و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی، استراحت، مصرف مسکن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در بیماری‌های ویروسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نقش بسیاری مهمی دارد؛ به‌طوری که هر سرفه حدود پنج هزار و هر عطسه شش هزار قطره عفونی دارد، همچنین هر سرفه یا عطسه محیط را از شش تا ۱۰ متر آلوده می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که یکی از علائم آن تب بالا (از ۳۸ تا ۴۰ درجه) و بدن‌درد است. همچنین تب بالا از پنج ماهگی تا شش سالگی منجر به تشنج می‌شود و نیاز به کنترل دارد. از جمله راه‌های کنترل تب مسکن با دوز پایین، پاشویه کردن بیمار و نوشیدن مایعات است.

صلاحی اضافه کرد: بیماران مبتلا به عفونت‌های ویروسی بین پنج تا هفت روز علائم حاد مانند تب بالا دارند اما به‌مرور از علائم آن کاسته می‌شود؛ البته ممکن است علائم خفیفی همچون تک‌سرفه تا چند هفته بعد ادامه داشته باشد.

وی گفت: تزریق واکسن آنفولانزا در فصول سرد به مردم به‌ویژه افراد با بیماری‌های خاص توصیه می‌شود. زمان این واکسن از اواخر شهریور تا پایان اسفندماه ادامه دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: در تزریق اولین واکسن به کودکان پیشنهاد می‌شود دو واکسن در فاصله ۲۰ روز تزریق شود، اما سال‌های بعد یک واکسن کفایت می‌کند.

صلاحی گفت: گاهی آنفولانزا منجر به بیماری‌های ریوی می‌شود که مصرف هیچ آنتی‌بیوتیکی برای درمان این بیماری‌ها مؤثر نیست.

کد خبر 637442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.