مهم‌ترین علامت آندومتریوز چیست؟

یک متخصص زنان و زایمان گفت: درد لگن مهم‌ترین علامت آندومتریوز است، این درد می‌تواند قبل یا هنگام عادت ماهیانه باشد، همچنین در بیشتر مواقع شدت درد به دنبال قاعدگی کم می‌شود.

ندا مقتدری‌اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره علائم بالینی آندومتریوز، تشخیص و درمان این بیماری اظهار کرد: درد لگن مهم‌ترین علامت آندومتریوز است، این درد می‌تواند قبل یا هنگام عادت ماهیانه باشد، همچنین در بیشتر مواقع شدت درد به دنبال قاعدگی کم می‌شود.

وی با بیان اینکه آندومتریوز در بسیاری از موارد بی‌علامت است، افزود: در افرادی که آندومتریوز علامت‌دار است، شامل احساس گرفتگی یا کرامپ شکمی، نازای و احساس درد هنگام معاینه لگن احساس است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به راه‌های تشخیص آندومتریوز، تصریح کرد: برای تشخیص این بیماری در صورت امکان معاینه بالینی انجام می‌شود، البته می‌توان از انجام سونوگرافی و حتی گاهی آزمایش‌های خون نیز برای تشخیص آندومتریوز کمک گرفت.

وی درباره درمان آندومتریوز، اضافه کرد: دقیق‌ترین تشخیص آندومتریوز با لاپاروسکوپی و دیدن داخل لگن و شکم و نمونه‌برداری است، بسته به وسعت بیماری و تمایل به فرزندآوری، درمان آندومتریوز با دارو، جراحی با هر دو صورت می‌گیرد.

مقتدری اصفهانی در پاسخ به این پرسش که آیا هر فردی که آندومتریوز دارد، نیازمند جراحی و برداشتن بافت‌های آندومتریوزی است، گفت: به طور معمول تلاش می‌شود تا حد امکان با مصرف دارو، درد و مشکلات بیمار کنترل شود، زیرا آندومتریوز دوباره عود می‌کند و با انجام هربار جراحی بهبودی کامل حاصل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماران آندومتریوزی از نازایی رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: ممکن است در مواجهه با بیمار جوانی که هنوز فرصت باردار شدن ندارد، فریز کردن تخمک بخشی از راه حل کمک به درمان ناباروری وی در آینده باشد.

کد خبر 637247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.