روشنایی بیش‌ از حد بلای جان مردم است

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: آلودگی نوری در منازل مسکونی و به خصوص در ساختمان‌هایی که اطراف مراکز خرید قرار گرفته است زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بروز اختلال در خواب و سلامت روان جامعه می‌شود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به پیامدهای ناشی از گسترش آلودگی نوری، اظهار کرد: به طور کلی آلودگی نوری پیامدهای مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اتلاف نور اشاره کرد.

وی افزود: علاوه بر این موارد آلودگی نوری تاثیراتی بر سلامت مردم نیز دارد؛ قرارگیری معرض آلودگی نوری باعث عارضه‌ای به نام خیرگی می‌شود؛ این عارضه زمانی رخ می‌دهد که نور مصنوعی به طور مستقیم با شدت زیاد در معرض دید انسان قرار می‌گیرد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: زمانی که انسان دچار عارضه خیرگی می‌شود دیگر قادر به تفکیک نور و شناسایی اشیا از مناطق قرار گرفته در پشت آن‌ها را نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: زمانی که انسان به خصوص افراد مسن در هنگام رانندگی در معرض آلودگی نوری قرار گیرند، ممکن است دچار عارضه خیرگی شوند که در این صورت دیگر اطمینانی به رانندگی آن فرد نخواهد بود و ممکن است حوادث ناگواری رخ دهد.

نصراصفهانی در رابطه با نورپردازی مناطق مسکونی گفت: علاوه بر فضای شهری نوری که از ساختمان‌های مسکونی خارج می‌شود نیز می‌تواند منجر به آلودگی نوری شود.

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی هنگام شب نور خانه در حد استاندارد بوده و از ساعت مشخصی به بعد منازل مسکونی کاملاً تاریک می‌شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: درواقع اگر به شرایطی که به دلیل خروج ناخواسته نور از منازل مسکونی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این نور زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در همین رابطه ادامه داد: آلودگی نوری در منازل مسکونی و به خصوص در ساختمان‌هایی که اطراف مراکز خرید قرار گرفته است زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بروز اختلال در خواب و سلامت روان جامعه می‌شود.

کد خبر 637182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.