وجود حیات در «انسلادوس» دور از انتظار نیست

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت: در هر نقطه‌ای که آب و هیدروکربن وجود داشته‌باشد، احتمال وجود میکروب نیز خواهد بود و به همین دلیل وجود حیات میکروبی در قمر انسلادوس دور از انتظار بشریت نیست.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به عمر کوتاه انسلادوس و احتمال وجود حیات در این قمر، اظهار کرد: قمر انسلادوس به طور کلی ۱۰۰ میلیون سال عمر دارد و بعد از انقراض دایناسورها تشکیل شده است.

وی افزود: درواقع با توجه به عمر کوتاه قمر انسلادوس، می‌توان نتیجه گرفت که در زمان حیات دایناسورها این قمر وجود نداشته است، زیرا دایناسورها حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش منقرض شده‌اند.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: به طور کلی همواره اطراف سیاره زحل و مشتری به دلیل برخورد اجرام موجود در منظومه‌شمسی با یکدیگر و شرایط جوی سیارک‌های موجود بین سیارات در هر دوره زمانی قمرهای ویژه تشکیل می‌شود که از عمر کمی برخوردار بوده و اندازه کوچکی نیز دارند.

وی با اشاره به احتمال حیات در قمر انسلادوس گفت: قمر انسلادوس از ویژگی‌های متعددی دارد و در صورتی که بشر بتواند ماموریت برای مطالعه و نمونه‌برداری از آب موجود در این قمر تدارک ببیند، ممکن است شواهدی از وجود حیات میکروبی در این قمر به‌دست آورد.

منتظری تاکید کرد: برای مطالعه این قمر باید ربات فضایی به سطح انسلادوس اعزام کنیم تا بتواند از مواد موجود روی آن نمونه‌برداری کند. با توجه به ویژگی‌های انسلادوس انتظار می‌رود در نخستین نمونه‌برداری از آب‌فشان‌ها میکروب وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: درواقع در هر نقطه‌ای که آب و هیدروکربن وجود داشته‌باشد احتمال وجود میکروب نیز خواهد بود و به همین دلیل وجود حیات میکروبی در قمر انسلادوس دور از انتظار بشر نیست.

کد خبر 637178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.