بهترین کشورهای دوستدار محیط زیست در جهان کدامند؟

بهترین کشورهای دوستدار محیط زیست جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی شامل دانمارک، لوکزامبورگ، سوئیس، انگلستان، فرانسه، اتریش، فنلاند، سوئد، نروژ و آلمان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشورهای دوستدار محیط زیست که از آن‌ها به عنوان کشورهای سبز یا دوستدار طبیعت نیز یاد می‌شود، کمترین آسیب را به اکوسیستم و محیط زیست می‌رسانند. شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) ، یک روش آماری برای محاسبه اثرات زیست‌محیطی یک کشور محسوب می‌شود که در آن ۱۸۰ کشور بر اساس ۳۲ معیار شامل میزان آلودگی ذرات معلق در هوا، خلوص آب آشامیدنی، فلزات سنگین، تنوع زیستی، سلامت ماهی‌ها، مدیریت تالاب‌ها، جنگل‌ها، انرژی، منابع آبی و کشاوزی رتبه‌بندی شده است. همچنین شاخص EPI نشان می‌دهد که تا چه حد کشورها به اهداف سیاست زیست‌محیطی خود نزدیک هستند. در ادامه شما را با کشورهای دوستدار محیط زیست در سال ۲۰۲۳ میلادی آشنا می‌کنیم.

دانمارک

دانمارک که امتیاز شاخص EPI آن ۸۲.۵ برآورد شده است، به عنوان نخستین کشور دوستدار محیط زیست جهان در سال ۲۰۲۳ شناخته می‌شود. این کشور به دلیل امتیاز بالای خود در دسته‌بندی «تنوع زیستی، زیستگاه» و «کیفیت هوا» از دیگر کشورها متمایز است. همچنین اکنون مدت زمان زیادی است که دانمارک علاوه بر اجرای برخی از کارآمدترین سیاست‌های جهان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از تغییرات آب و هوایی بر پایداری، حمایت از محصولات پاک مانند هتل‌های سازگار با محیط زیست، قایق‌های خورشیدی و مواد غذایی ارگانیک تمرکز کرده است.

بهترین کشورهای دوستدار محیط زیست در جهان کدامند؟

لوکزامبورگ و سوئیس

کشور کوچک لوکزامبورگ به دلیل امتیاز بالای خود در تنوع زیستی، زیستگاه و منابع آب، عنوان دومین کشور دوستدار محیط زیست جهان را از آن خود کرده است. این کشور با وجود رشد سریع جمعیت و تولید ناخالص داخلی، پیشرفت چشمگیری در حفاظت از محیط زیست خود داشته است. سوئیس از نظر بهداشت محیطی، پایداری، بهداشت و منابع آب، رتبه سوم را در بین کشورهای دوستدار محیط زیست سال ۲۰۲۳ از آن خود کرده است. بخش دولتی سوئیس به طور فزاینده‌ای به محصولات سازگار با محیط زیست نیاز دارد و این در حالی است که سوئیس به عنوان یکی از برترین کشورهای جهان در زمینه بازیافت شناخته می‌شود.

بهترین کشورهای دوستدار محیط زیست در جهان کدامند؟

انگلستان و فرانسه

انگلستان و فرانسه به ترتیب جایگاه‌های چهارم و پنجم کشورهای دوستدار محیط زیست را به خود اختصاص داده‌اند. در این فهرست بریتانیا امتیاز ۱۰۰ را برای بهداشت و آب آشامیدنی دارد همچنین به عنوان کشور پیشرو برای مدیریت سوخت جامد خانگی شناخته شده است. این کشور از نظر تغییرات آب و هوایی در رتبه دوم و برای انتشار آلودگی رتبه اول را از آن خود کرده است که این رتبه‌بندی‌ها با توجه به جمعیت ۶۶.۵۲ میلیون نفری بریتانیا بسیار چشمگیر است.

فرانسه از نظر بهداشت آب و انتشار آلودگی، رتبه ۱۰۰ را از آن خود کرده و این در حالی است که این کشور از نظر تغییرات آب و هوایی، رتبه چهارم و از نظر تنوع زیستی، رتبه پنجم را در بین کشورهای جهان دارد. فرانسه دارای چندین ابتکار زیست محیطی مانند استفاده از توربین‌های آبی در امتداد رودخانه‌ها و ممنوعیت دور ریختن مواد غذایی با کیفیت فروخته نشده توسط سوپرمارکت‌ها است.

بهترین کشورهای دوستدار محیط زیست در جهان کدامند؟

اتریش و فنلاند

اتریش، به لطف رعایت برخی از سختگیرانه‌ترین استانداردهای اروپا برای مدیریت زباله، مواد شیمیایی و آلودگی هوا، در جایگاه ششم کشورهای دوستدار محیط زیست جهان در سال ۲۰۲۳ قرار دارد، ضمن این‌که در این کشور مقررات کشاورزی نیز به ویژه برای آفت‌کش‌ها و کودها به شدت اجرا می‌شود. این قوانین اتریش را قادر می‌سازد تا از نظر آب آشامیدنی و میزان انتشار آلودگی، امتیاز ۱۰۰ را کسب کند.

فنلاند نیز رتبه هفتم کشورهای دوستدار محیط زیست جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور با امتیاز ۹۹.۳ از نظر کیفیت هوا در جهان حرف اول را می‌زند و از نظر بهداشت، آب آشامیدنی و فلزات سنگین نیز با امتیاز ۱۰۰ در صدر فهرست قرار دارد. حدود ۳۵ درصد انرژی فنلاند از منابع انرژی تجدیدپذیر و جنگل‌ها تأمین می‌شود و حفاظت از حیات وحش در این کشور اولویت زیادی دارد.

بهترین کشورهای دوستدار محیط زیست در جهان کدامند؟

سوئد، نروژ و آلمان

رتبه هشتم کشورهای دوستدار محیط زیست جهان در سال ۲۰۲۳ به سوئد تعلق دارد که از نظر کیفیت هوا تنها یک جایگاه پایین‌تر از کشور همسایه خود فنلاند (۹۸.۲) و از نظر پسماند جامد و سرب در رتبه بالایی قرار دارد. همچنین سوئد به دلیل استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و انتشار کم دی‌اکسید کربن، به عنوان یکی از پایدارترین کشورها در جهان شناخته می‌شود.

نروژ، با کسب امتیاز ۹۸.۵ برای بهداشت محیط و امتیاز ۱۰۰ برای بهداشت و آب آشامیدنی، نهمین کشور دوستدار محیط زیست جهان است. اکنون تولید برق در نروژ حدود ۹۷ درصد قابل تجدید است و این کشور به‌تازگی تصمیم گرفته است تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

آلمان نیز با امتیاز ۱۰۰ در زمینه بهداشت و رتبه چهارم تنوع زیستی، دهمین جایگاه کشورهای دوستدار محیط زیست جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است.

بهترین کشورهای دوستدار محیط زیست در جهان کدامند؟

ترجمه از لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 637173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.