هرس درختان اصفهان مطابق با مطالعات علمی است

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اگر شهروندان می‌بینند این روزها برخی درختان شهر اصفهان بیش از حد هرس می‌شوند، باید بدانند هرس از نوع جوان‌سازی مطابق با مطالعات علمی و به‌درستی در حال انجام است؛ در این روش میزان شاخه و برگ زیادی از درختان هرس می‌شود.

نعمت‌الله اعتمادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نحوه صحیح عملیات هرس درختان شهر، اظهار کرد: تمام درختان و درختچه‌های فضای سبز نیاز به هرس دارند که به‌طور معمول هرس زمستانه در فصل خواب انجام می‌شود و اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه «هرس پاکسازی» درختان هر دو یا سه سال یک‌بار ضروری است، گفت: در هرس پاکسازی، گیاهان بیمار و خشکیده یا آفت‌زده، همچنین پاجوش‌هایی که روی هم قرار می‌گیرد و شاخه‌های زائد باید حذف شود.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه هرس دیگری که روی درختان انجام می‌شود «هرس جوان‌سازی» است، خاطرنشان کرد: درختانی که گل‌های زیبایی ندارند و زیبایی آن‌ها به خاطر وجود شاخ و برگ درخت است، برای اینکه شاخ و برگ زیادتری داشته باشند با روش «جوان‌سازی» هرس می‌شوند که این اقدام برای برخی درختان به‌ویژه درختان توت ضروری است.

وی ادامه داد: درختانی که در شهر کاشت می‌شوند، نباید بارده باشند اما با این حال تولیدکنندگان نهال‌ها در سال‌های قبل دقت کافی را نداشته‌اند، در نتیجه درختان پس از چند سال شروع به باردهی کردند، لذا تا زمانی که درخت پیر نشده است، با انجام هرس جوان‌سازی، باردهی آن‌ها چند سالی به تاخیر می‌افتد.

هرس جوان‌سازی، مشکلات درختان شهر را کاهش می‌دهد

اعتمادی با بیان اینکه باردهی توت علاوه بر کثیفی زمین، مشکلات عدیده دیگری در شهر ایجاد می‌کند، گفت: هرسی که در شهر اصفهان در حال انجام است، از نوع «جوان‌سازی» است.

وی با اشاره به اینکه هرس دیگری نیز بیشتر برای زیباسازی درختانی همچون درختان توت و چنار، زمانی که در معرض دید چراغ‌های برق قرار می‌گیرد و با سیم های برق تداخل پیدا می‌کند، انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم درختان را کوتاه نگه داریم، هرس پلارد است که با انجام این اقدام میزان شاخ و برگ درونی گیاه را افزایش و ارتفاع و پراکندگی درخت را کاهش می‌دهیم که این نوع هرس نیز در شهر اصفهان به خوبی انجام می‌شود.

این استاد گروه علوم باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: درختچه‌ها نیز هر سال به هرس نیاز دارند، زیرا آن‌ها را بیشتر به واسطه گل‌های زیبا کشت می‌کنیم و برای اینکه بتوانیم گل‌های باکیفیت و سیمای خوبی داشته باشیم، باید هر سال در فصل خواب یا پس از گل‌دهی آنها را هرس کنیم.

وی با بیان اینکه در فصل خواب بیشتر هرس درختان و درختچه‌های شهر باید انجام شود، اضافه کرد: هرس جوان‌سازی کمتر در شهر اصفهان انجام شده است، لذا اگر شهروندان می‌بینند برخی درختان بیش از حد هرس می‌شوند، بدانند هرس از نوع جوان‌سازی مطابق با مطالعات علمی و به‌درستی در حال انجام است که در این روش میزان شاخه و برگ زیادی از درختان هرس می‌شود.

اعتمادی تاکید کرد: به دلیل اینکه گیاه از حالت بلوغ خارج شود و به مرحله جوانی وارد شود، در هرس جوان‌سازی شاخه‌های اصلی را قطع می‌کنند، از این‌رو هرس‌ها شدیدتر است.

وی با بیان اینکه از شهروندان انتظار می‌رود همانگونه که نسبت به انجام هرس درختان شهر حساسیت نشان می‌دهند، درباره سایر مسائل شهر نیز حساس باشند تا بتوانیم درختان را به عنوان سرمایه‌های شهر حفظ کنیم.

کد خبر 637034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.