از جانمایی  غلط سدسازی‌ها تا بارش‌های ناکافی در کشور

نابودی رودخانه‌های کشور با جانمایی نادرست سدها، نبود جبران کم‌بارشی‌ها با بارش‌های اخیر، مازوت‌سوزی در ۱۴ نیروگاه کشور و سرمایه‌ای شدن خودرو "اسقاط" را روی هوا برده است را در بسته خبری محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه، اظهار کرد: با وجود اینکه احداث سد یکی از معیارهای مهم توسعه‌یافتگی است، اما به خاطر مکان‌یابی نامناسب بخشی از رودخانه‌های کشور از بین رفته و بضاعت طبیعی اقلیم فروکش کرده است که نشان از اشتباه‌هایی در احداث سدها دارد.

وی در دیدار با آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری؛ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار کرد: کشور در مباحث زیست محیطی شرایط خوبی ندارد و در این عرصه خجالت‌زده مردم هستیم، با این وجود رویکرد تمام ارکان دولت برای رفع مشکلات پای کار آمده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در بودجه سال آینده نیز دولت توجه خاصی به بهبود وضعیت زیست محیطی کشور کرده و۹۰ میلیارد دلار طرح در حوزه زیرساخت در بخش صنایع کشور در حال انجام است که در بخش مهمی از آن شاهد بهبود مباحث زیرساختی مرتبط با آلاینده‌ها هستیم.

وی با اشاره به بعضی جلوه‌های تمدنی ایران در مدیریت منابع آب و سازگاری با اقلیم طبیعی، افزود: شهر یزد یکی از شهرهای شاخص در مهندسی آب است به رغم اقلیم گرم و خشک طی تاریخ با مهندسی آب و احداث بادگیرها و آب انبارها خود را با شرایط وفق داده و پیشرفته ویژه‌ای در طول تاریخ داشته است.

سلاجقه با اشاره به اینکه در مبحث توسعه دقت نظر لازم در کشور نشده است، گفت: این بی‌دقتی‌ها سبب شده تا بخش مهمی از منابع آب در صنایع پرآب بر مصرف شود و بهره‌وری آن به‌شدت کاهش یابد.

وی تأکید کرد: با وجود اینکه احداث سد یکی از معیارهای مهم توسعه‌یافتگی است اما به‌خاطر مکان‌یابی نامناسب بخشی از رودخانه‌های کشور از بین رفته و بضاعت طبیعی اقلیم فروکش کرده که نشان از برخی اشتباهات در احداث سدها بوده است. همچنین حدود ۶۰ سال است که وضعیت محیط زیست کشور دچار تغییرات اساسی شده و دولت سیزدهم وارث انبوهی از مشکلات گذشته در این حوزه بوده که با عزم جهادی برای رفع آنها گام برداشته است.

بارش‌های اخیر جبران‌کننده کم‌بارشی گذشته نیست

سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر هم کمبود بارش کشور را جبران نمی‌کنند، اظهار کرد: سرمای کشور در دی‌ماه بی‌سابقه نبوده و این شرایط نرمال زمستانی است.

وی افزود: این بارندگی‌ها در سطح کشور در شرایط مناسبی بودند. اگرچه بارندگی‌ها به طور کلی کمتر از نرمال است، اما پیش‌بینی می‌شود که طی هفته‌های آینده به حد نرمال برسد. با وجود بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد نیمه شمالی کشور حتی استان‌های ساحلی وضعیت مناسبی ندارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: پاییز سال جاری نیز کم‌بارشی شدیدی وجود داشت و طی دو سال گذشته نیز خشکسالی در کشور حاکم بود، بنابراین کشاورزان در شمال کشور وضعیت خوبی ندارند، اما به دلیل اینکه بارندگی‌ها در جنوب کشور تمرکز داشته است، استان‌های جنوبی به‌خصوص استان بوشهر وضعیت مناسبی دارند.

وی تصریح کرد: در ماه‌های آینده بارش‌هایی خواهیم داشت و به حد نرمال نیز خواهد رسید، اما الگوهای آن‌ها نیز همچون سه هفته گذشته است و تمرکز در جنوب کشور خواهد بود. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا نیمه‌های اردیبهشت نیز این بارش‌ها با همین الگو در جنوب کشور حتی تا بیش از حد نرمال و در شمال کشور کمتر از نرمال خواهد بود و شرایط توزیع بارش‌ها مناسب نیست، حتی در بارش‌های هفته آینده نیز تمرکز بیشتر در جنوب کشور خواهد بود.

تاج‌بخش افزود: در دی و اوایل بهمن‌ماه شدیدترین کاهش دمای کشور را داشتیم و این میزان از کاهش دما در این بازه زمانی طبیعی است. چند سال اخیر به دلیل افزایش دما و خشکسالی تجربه زمستان سرد برای ما ملموس نبود، اما الگوی زمستانی همین هوای سرد است و به دلیل عدم تجربه هوای سرد طی چندسال اخیر، چند استان در کاهش دما رکورد زدند.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از شهرها که رکورد دما زده شد، این کاهش دما بی‌سابقه نبود، اما به دلیل اینکه در بازه زمانی چند سال گذشته چنین کاهش دمایی اتفاق نیفتاده بود، برخی تصور کردند که زمستان سخت و بی‌سابقه‌ای رخ داد. با وجود پدیده سرما در تمام استان‌ها این کاهش دما در خراسان رضوی از جمله فریمان از سایر نقاط چشمگیرتر بود.

"اردبیل" دارای بیشترین تعداد روزهای هوای پاک

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست کشور در زمان حاضر در ۱۴ نیروگاه کشور مازوت‌سوزی داریم، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ شهر اردبیل دارای بیشترین تعداد روزهای هوای پاک بوده است.

وی درباره وضعیت آلودگی هوا در کشور، گفت: طبق برآورد انجام شده در سال گذشته در کشور به طور میانگین در ۱۶.۷ درصد از روزهای سال، شاخص کیفیت هوا در محدوده خوب و هوای پاک قرار داشته، ۶۳ درصد روزها در محدوده هوای قابل قبول، ۱۶.۵ درصد در محدوده هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۳.۴ درصد در محدوده هوای ناسالم برای همه گروه‌ها، ۰.۴۲ درصد در محدوده هوای خیلی ناسالم و ۰.۴۱ درصد روزها در محدوده هوای خطرناک بوده است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، روزهای دارای هوای پاک در کشور پنج درصد کاهش یافته است؛ به طوری که در سال ۹۹ در ۲۱ درصد از روزهای سال، شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای پاک قرار داشته است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، شهر اردبیل دارای بیشترین تعداد روزهای هوای پاک بوده و تعداد روزهای پاک در شهرهای تهران، مشهد، اهواز و کرج در طول سال گذشته کمتر از ۱۰ روز بوده است.

سرمایه‌ای شدن خودرو "اسقاط" را روی هوا برده است!

داریوش گلی‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار کرد: اسقاط خودرو به شکل قبل صورت نمی‌گیرد و یکی از دلایل آن، این است که خودرو در کشور کالای سرمایه‌ای شده است؛ خودرو فرسوده ۱۰ سال کار می‌کند و ۱۰ برابر قیمت ۱۰ سال پیش خود به فروش می‌رود.

وی گفت: در این کمیته تصمیمات پیشگیرانه‌ای گرفته می‌شود تا وضعیت بحرانی‌تر نشود، تعطیلی ادارات و مدارس نیز مسکن آلودگی هوا نیست، بلکه هدف از آن این است که تردد کاهش یافته و به تبع آن از غلظت آلاینده‌ها کاسته شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم درباره راهکارهای کوتاه‌مدت برای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی باید جدی‌تر انجام شود. کاتالیست خودروها باید چک شود و مطمئن شویم که کاتالیست سالم است، اگر این قطعه خراب باشد، آن خودرو یورو دو محسوب می‌شود، همچنین معاینه فنی موتورخانه‌ها نیز نقش عمده‌ای دارد که در بحث کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

کد خبر 636810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.