آزموده‌های شهرهای موفق از سئول به اصفهان

با توجه به اینکه برخی از شهرهای جهان در ارائه خدمات شهری با کیفیت همراه با کاهش مخاطرات زیست‌محیطی موفق عمل‌ کردند، می‌طلبد که مدیران شهری از تجارب آن‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همراه با افزایش جمعیت جهان، نسبت جمعیت شهرنشینی به روستانشینی افزایش چشمگیری پیدا کرد و در این برهه بود که بسیاری از شهرها با افزایش بی‌رویه جمعیت روبه‌رو شدند. با توجه به اینکه به‌یک‌باره جمعیت شهرها افزایش نیافته بود و بسیاری از کلان‌شهرهایی که جمعیت میلیونی داشتند، مدیریت درستی بر شهر اعمال کردند، لزوم استفاده از تجربیات این کلان‌شهرهای موفق، احساس شد.

به عنوان مثال سئول که پایتخت کشور کره جنوبی است، پس از جنگ جهانی دوم پس از کارشناسی و فعالیت روی بخش‌های مختلف توسعه، اقداماتی را در نظر گرفت تا علاوه بر افزایش کیفیت خدمات شهری، کاهش مخاطرات زیست‌محیطی را نیز داشته باشد. این شهر با جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر در مقایسه با شهر اصفهان که حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد، از نظر تراکم ترافیک بسیار مطلوب‌تر است؛ همچنین پایتخت کره از ساختار زیربنایی بسیار پیشرفته‌ای برخوردار است و متروی آنکه هر ساله بیش از ۲۰۰ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند، سومین شبکه بزرگ مترو در جهان است.

تمام این موارد مزید بر علت شده است که بتوان از شهرهای موفق همچون سئول الگوبرداری و از تجارب آنها در زمینه‌های مختلف استفاده کرد. اصفهان که سومین شهر پرجمعیت کشور است، مشکلات زیادی در زمینه‌های مختلف دارد که از جمله آن می‌توان به کمبود منابع آبی، آلودگی هوا و تراکم ترافیک اشاره کرد. استفاده از تجربیات سئول می‌تواند در کاهش مشکلات نصف‌جهان موثر واقع شود و با کاهش مخاطرات زیست‌محیطی، در جهت تحقق «شهر هوشمند» گام بردارد.

«زیرساخت محلی اولین و آخرین مایل» برای کاهش فاصله تفریح، زندگی و کار

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان می‌گوید: سفری برای حضور در کنفرانس دوسالانه اتحادیه شهرهای تاریخی جهان به دعوت این شبکه تدارک دیده شد که با توجه به مسیر اصفهان تا آندونگ (محل برگزاری کنفرانس)، از سئول کره جنوبی نیز بازدیدی داشتیم.

وی با بیان اینکه در زمان حضور در سئول، بازدیدی از نهاد شهرسازی یا در واقع اتاق فکر این شهر داشتیم و جلسه مفصلی با حضور رئیس این نهاد برگزار شد، ادامه می‌دهد: در این جلسه با وضعیت فعلی، گذشته و برنامه ۲۰۴۰ سئول آشنا شدیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه توسعه شهری سئول، از سال ۱۹۴۸ آغاز شده است، خاطرنشان می‌کند: این شهر به وسیله یک رودخانه مرکزی همچون زاینده‌رود به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود و هسته مرکزی آن نیز همچون اصفهان در قسمت شمالی آن قرار دارد.

وی با بیان اینکه برنامه توسعه جامع سئول، شش محور اصلی دارد، می‌افزاید: «زیرساخت محلی اولین و آخرین مایل» بدان معنا است که حوزه‌های تفریح، زندگی و کار باید ۳۰ دقیقه با یکدیگر فاصله داشته باشد، یکی ازمحورهای آن است و اشاره دارد که پس از حداکثر این مدت زمان پیاده‌روی باید به هرکدام از این حوزه‌ها برسیم و این موضوع باید در تمام محله‌های شهر تحقق یابد.

مهدویان تصریح می‌کند: بهبود عملکردهای شهری و رقابت‌پذیری شهر، برنامه‌ریزی شهری فراتر از منطقه‌بندی برای افزایش استقلال نسبت به شهرهای اطراف، ایجاد راه‌آهن مرتفع زیرزمینی، زیرساخت هوشمند حمل‌ونقل و توسعه زیرساخت آب‌کنار با توجه به وجود ۶۱ نهر در سئول، از دیگر محورهای برنامه توسعه جامع پایتخت کره جنوبی است.

وی با بیان اینکه وقتی به تاریخ اصفهان برگردیم، ساختار ۳۰ دقیقه پیاده‌روی برای رسیدن به تفریح، زندگی و کار را داشته‌ایم، می‌افزاید: در گذشته مرکز محله‌ها، محل فعالیت‌های زندگی و کار بود و اطراف آن نیز مناطق مسکونی احداث شده بود که این موضوع در شهرهای کشور مورد توجه نبوده و گاهی حذف شده است، اما در کره جنوبی الگوبرداری شده و در حال توسعه است.

یک فرد نامرئی در کره همراه تو است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان می‌گوید: مدیریت شهری در کره جنوبی در حال فعالیت روی نهرها است، با حذف خیابان، آن را بازسازی می‌کند و به‌عنوان جاذبه شهری استفاده می‌شود، اما مادی‌های اصفهان به فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه سایه هوشمندی در کره جنوبی احساس می‌شود و در این کشور احساس می‌کنید یک فرد نامرئی با شما زندگی می‌کند، ادامه می‌دهد: از سال ۲۰۱۳ طرح توسعه سئول به طرح بازآفرینی شهری تغییر یافته است تا از توسعه بی‌رویه شهر جلوگیری شود، بر اساس آن ۱۳۳ پروژه در نظر گرفته شده بود که این موضوع در این دوره مدیریت شهری اصفهان نیز مورد تاکید است.

مهدویان تصریح می‌کند: سال ۲۰۱۵ از ۹۲ مؤسسه برای اجرای این پروژه‌های بازآفرینی در زمینه‌های تعریف، مطالعه، طراحی و اجرا، به‌صورت مشارکتی استفاده شده بود که ابعاد مختلفی را شامل می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: تفکری که در شهرهای ما وجود دارد این است که محله‌های تاریخی شهر را نباید دستکاری کرد، اما در کره با یک نگرش جدید این محله‌ها را بازآفرینی می‌کنند که این موضوع باید در ایران نیز نهادینه شود.

وی با بیان اینکه یک خیابان دوطبقه در سئول به‌طور کامل از تردد خودروها مبرا شده بود، می‌افزاید: با این کار، «پارک آسمانی» به‌عنوان یک فضای زنده شهری محیا شده بود و ۲۴ هزار گونه گیاه در آن پرورش داده شده بود و با توجه به اِشراف آن بر دپوی اصلی حمل‌ونقلی این شهر، فعالیت‌های این محل قابل مشاهده بود.

مهدویان با بیان اینکه در ساختمان‌های دوره جنگ جهانی، علاوه بر مقاوم‌سازی، با افزودن پلازهای شهری که به فضای شهری تبدیل شده، مرکز خرید جدید نیز احداث شده بود، می‌گوید: از طرفی فضاهایی به این ساختمان‌ها اضافه شده بود که تأثیرگذار بود.

طراحی بازآفرینی ورزشگاه‌های سئول توسط «زها حدید»

وی تاکید می‌کند: چند ورزشگاه قدیمی در سئول در برهه‌ای کاربری ورزشی نداشته است و یکی به پارکینگ و دیگری به محلی برای دست‌فروشی تبدیل شده بود؛ مسئولان سئول با دعوت از «زها حدید» به‌عنوان یکی از بهترین معماران جهان، برای طراحی اقدام کردند که پس از اجرا و برندسازی، این فضاها به مقصد گردشگری تبدیل شده بود و مرکز صنعت طراحی کره جنوبی نیز همین مکان بود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه باران‌های شدید و سیل‌آسا در کره جنوبی می‌بارد، خاطرنشان می‌کند: شبکه زهکشی و جمع‌آوری آب‌های سطحی بسیار خوبی در سئول وجود داشت که اجازه نمی‌داد این آب‌ها در نقطه‌ای جمع شود، در حالی که اگر این باران در اصفهان می‌بارید، ممکن بود اتفاقات جبران‌ناپذیری رخ دهد.

وی می‌افزاید: یکی از اقدامات قابل توجه در کره این بود که اگر گردشگران لباس محلی می‌پوشیدند، هزینه کرایه لباس را باید می‌پرداختند اما ورود به اماکن تاریخی بدون بلیت انجام می‌شد؛ در واقع در کنار بازآفرینی کالبدی، به بازآفرینی فرهنگی نیز توجه می‌کردند.

مهدویان با بیان اینکه به‌رغم وجود ساختمان‌های بلندمرتبه، به‌دلیل ارتباط حمل‌ونقل، شهرسازی و عقب‌نشینی مناسب، احساس خفگی و شلوغی در سئول به افراد القا نمی‌شد، تصریح می‌کند: جدا از توجه به موضوعات باستانی به حمل‌ونقل‌های جدید و هوشمند نیز توجه شده بود؛ به‌عنوان مثال متروی سئول ۲۰ خط دارد که در ۳۳۱ کیلومتر احداث شده و با ۲۵۶ ایستگاه، در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در واقع سیستم حمل‌ونقلی برای سفرها متناسب با شرایط و ویژگی‌ها در کره جنوبی وجود داشت که هم‌پیوندی فوق‌العاده‌ای داشت، همچنین تمایز فضاها برای افراد مختلف نیز مورد توجه بود و به‌صورت بصری (رنگ) نیز اعلام می‌شد که به‌عنوان مثال رنگ آبی برای دوچرخه است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: تفکیک پسماند به هفت بخش به‌صورت کامل انجام می‌شد و تنها یک‌روز در هفته این پسماندها جمع‌آوری می‌شد.

وی با بیان اینکه برنامه جامع ۲۰۴۰ سئول را از مسئولان شهر گرفتیم که پس از ترجمه، سعی می‌کنیم به‌عنوان الگو از آن بهترین بهره را بگیریم، تاکید می‌کند: مقرر شد یک نشست مجازی در خصوص این برنامه با حضور مسئول نهاد شهرسازی این شهر برگزار شود و مطالب مهم آن توسط برنامه‌ریزان مورد استفاده قرار گیرد.

مهدویان با بیان اینکه توسعه سئول در ۴۰ سال بوده است، می‌افزاید: سرآغاز توسعه این شهر از المپیک ۱۹۸۸ بود که مسئولان آن مجبور به انجام اقدامات زیرساختی شدند و عزم خود را جزم کردند تا شهر توسعه یابد.

وی با بیان اینکه محل دپوی پسماندها، برای المپیک ۱۹۸۸ به یکی از ورزشگاه‌های اصلی تبدیل شد که یک نوع بازآفرینی است، می‌گوید: این مکان در حال حاضر کاربری چندمنظوره پیدا کرده است.

در کنفرانس اتحادیه شهرهای تاریخی جهان چه گذشت؟

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به حضور در شهر آندونگ، محل برگزاری کنفرانس اتحادیه شهرهای تاریخی جهان در سال ۲۰۲۲، خاطرنشان می‌کند: در این شهر به‌صورت فشرده در کنفرانس‌ها که از صبح تا ظهر به‌مدت سه روز برگزار شد، شرکت کردیم که در این برنامه چشم‌انداز شهرهای تاریخی جدید در نیز ارائه شد.

وی با بیان اینکه اتحادیه شهرهای تاریخی جهان از سال ۱۹۸۷ با پیشگامی شهر «کیاتو» آغاز به‌کار کرد، تاکید می‌کند: رئیس این شبکه در حال حاضر شهردار این شهر است؛ شهرداری اصفهان به‌عنوان میهمان در هجدهمین کنفرانس شهرهای تاریخی جهان شرکت کرد.

مهدویان تاکید می‌کند: از جمله محورهای نشست‌های اتحادیه شهرهای تاریخی جهان، توسعه حفاظتی ارگانیک شهرهای تاریخی، ایجاد تعادل بین بافت‌های تاریخی و توسعه شهری، بازآفرینی شهری و جامعه محلی و آینده پایدار برای شهرهای تاریخی بود.

وی می‌افزاید: متون کنفرانس‌ها را نیز از مسئولان دریافت و ترجمه کردیم و در قالب یک مجموعه اطلاعات این سخنرانی‌ها آماده کردیم که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ یکی از مواردی که در استرالیا انجام شده بود ثبت منظر تاریخی یکی از شهرهای این کشور بود که با آنها ارتباط گرفتیم تا بتوانیم این اقدام که در اصفهان نیز در حال اجرا است را سریع‌تر و بهتر انجام دهیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه ثبت منظر تاریخی این‌گونه است که یک محور تاریخی از نظر تمام میراث همچون کالبد، روایت‌ها، میراث ناملموس و اتفاقات ثبت می‌شود، تاکید می‌کند: این موضوع در اصفهان به‌عنوان یک ایده مطرح شده است که با دریافت تجارب استرالیا آن را در یونسکو ثبت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه با شهرداران شهرهای مختلف و معاونان آن‌ها صحبت‌های کوتاهی برای انتقال تجربه داشتیم، اضافه می‌کند: پیشنهاد میزبانی اصفهان برای نوزدهمین کنفرانس اتحادیه شهرهای تاریخی جهان ارائه شد که در نهایت شهر «اسلو» میزبان سال ۲۰۲۴ شد اما قول میزبانی در سال ۲۰۲۶ را دریافت کردیم.

مهدویان تصریح می‌کند: گزارشی از تاریخ و ویژگی‌های شهر اصفهان در کنفرانس‌ها ارائه کردیم و با بیشتر شهرهای اتحادیه شهرهای تاریخی جهان ارتباط گرفتیم و پس از سفر نیز استفاده از تجارب و الگوبرداری از تجربیات دیگر شهرها را در دستور کار قرار دادیم.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم که ارتباط بهتری با مسئولان اتحادیه شهرهای تاریخی بگیریم تا بتوانیم پویاتر در کنفرانس نوزدهم حضور یابیم و علاوه بر تبادل تجربه، تریبون داشته باشیم.

کد خبر 636716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.