اعمال شب آرزوها لیله الرغائب ۱۴۰۱ + نماز، غسل، متن، دعا و عکس

همه اعمال شب لیله الرغائب یا شب آرزوها، به همراه دعا و نماز ۱۲ رکعتی، ارزش و فضیلت آن در اولین پنج شنبه ماه رجب (اولین شب جمعه رجب) برابر با ۵ بهمن ۱۴۰۱ آماده شده است.

به گزارش ایمنا، به اولین پنج شنبه ماه رجب، لیله الرغائب یا شب آرزوها گفته می‌شود و مهم‌ترین اعمال آن دعا و خواندن دوازده رکعت نماز است.

بیشتر بخوانید:

شب آرزوها سال ۱۴۰۱

لیله الرغائب اولین شب جمعه ماه رجب و برابر با ششم بهمن ۱۴۰۱ و چهارم رجب است.

لیله الرغائب چه روزی است‌؟

لیله به معنای شب است و کلمهٔ «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است؛ بنابراین «لیلةالرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. با توجه به روایاتی که در فضیلت این شب وجود دارد هر دو معنا درست است.

فضیلت لیله الرغایب

رسول خدا (ص) من باب فضیلت و برکت ماه رجب در روایتی فرموده اند:

«وَ لَکِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَیْلَةٍ جُمُعَةٍ فِیهِ [منه‏] فَإِنَّهَا لَیْلَةٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِکَةُ لَیْلَةَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِکَ أَنَّهُ إِذَا مَضَی ثُلُثُ اللَّیْلِ لَمْ یَبْقَ مَلَکٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا یَجْتَمِعُونَ فِی الْکَعْبَةِ وَ حَوَالَیْهَا وَ یَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ اطِّلَاعَةً ( إقبال الأعمال (ط - القدیمة)،ج‏۲ ،فصل فیما نذکره من عمل أول جمعة من شهر رجب .....، ص :۶۳۲ )

از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را "لیلة الرغائب" می نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین نمی ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می شوند.»

اعمال شب آرزوها لیله الرغائب ۱۴۰۱ + نماز، غسل، متن، دعا و عکس

ارزش لیله الرغائب

در وصف شب آرزوها گفته شده در این شب درهای رحمت الهی به سوی زمینیان گشوده شده است و عرشیان همه آماده‌اند تا در بزم دعا و نیایش زمینیان حضور یابند.

اعمال لیلة الرغائب

غسل شب لیله الرغائب

غسل در شب لیله الرغائب سفارش شده است.

روزه گرفتن در لیله الرغایب

مستحب است که این روز را روزه بگیرید. طبق روایات در لیلة‌الرغائب ملائکه برای روزه‎داران این ماه طلب آمرزش می‌کنند و خداوند هم می‌پذیرد. همچنین امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند: «به راستی که نوح در روز اول رجب سوار کشتی شد و به همراهان خود گفت که این روز را روزه بگیرند و فرمود کسی که این روز را روزه بگیرد، جهنم به اندازه مسافت یک سال از او دور خواهد شد و کسی که هفت روز از این ماه را روزه بگیرد، درهای هشت‌گانه بهشت برای او باز می‌شود و کسی که پانزده روز از این ماه را روزه بگیرد، حاجتش داده خواهد شد و کسی که بیش‌تر روزه بگیرد، خدای عزوجل ثواب بیش‌تری به او عنایت خواهد کرد.

نماز مخصوص اعمال لیله الرغائب

در روایات مختلف اعمالی برای لیله الرغائب به این کیفیت بیان شده است: «روز پنج شنبه اول ماه رجب در صورت امکان روزه گرفته شود.

چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.

و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود.

پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر " سبوحٌ قدوسٌ رب الملائکة والروح" گفته شود.

پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم" گفته شود.

دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر " سبوح قدوس رب الملائکة والروح" گفته شود. در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود.

رسول خدا(ص) در فضیلت این اعمال فرمود: کسی که چنین نمازی را بخواند، خداوند همه گناهانش را بیامرزد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می‌کند، و چون شب اوّل قبر فرا رسد، خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا، به سوی قبر او می‌فرستد، آن چهره نیکو به وی گوید: «ای حبیب من! بر تو بشارت باد! که از هر شدّت و سختی نجات یافتی» از آن چهره نورانی می‌پرسد: «تو کیستی؟ من تاکنون چهره‌ای از تو زیباتر ندیده‌ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده!؟»

آن چهره نیکو پاسخ دهد: «ای حبیب من! من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شهر، فلان ماه و در فلان سال به جا آورده‌ای؛ من امشب به نزد تو آمدم، تا حقّت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو مرتفع سازم (و همواره در کنارت بمانم) تا زمانی که همگی در روز رستاخیز برخیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم. خلاصه هیچ زمانی پاداش این کار نیک از تو قطع نخواهد شد».

اعمال لیله الرغائب

دعای لیله الرغائب

در روایت وارد شده از ملائکه درخواست شده که هر حاجت و دعایی دارند به محضر الهی بیان کنند: «یا مَلائِکَتی، سَلونی ما شِئتُم؛ ای فرشتگانم هر چه می‌خواهید از من درخواست کنید».

زیارت امام حسین (ع)

در رجب _ماه رحمت و مغفرت الهی_ مؤمنین باید علاوه بر توجه بر اعمال عبادی همچون نماز، روزه و استغاثه و توبه، به وظیفه و مسئولیت خود در قبال امامان معصوم (علیهم السلام) و محبت و ارادت به ایشان بخصوص در قالب زیارت توجه خاص داشته باشند. در این شب نیز علاوه بر اینکه شب زیارتی اباعبدالله الحسین (ع) است می‌توان با خواندن زیارت عاشورا از راه دور سلامی به ارواح مقدس و پاک شهدای کربلا نثار نمود.

کد خبر 636715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    5 1
    التماس دعا از همه هم وطن نان گرامی
  • یه مادر IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    6 0
    سلام ممنون از سایت شما که نماز امشب رو گذاشتید، نماز رو خواندم و برای شما طلب خیر کردم، موفق باشید در پناه حق
  • طاهر IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    8 1
    خداونداخودت همه مارابحرمت این شب لیله الرغائب هدایت کن بحق محمدوآل محمدالان اولین شب جمعه ماه مبارک رجب انشاالله خداوندلیاقت بده بتوانیم روزه بگیریم، ازهمه خوبان التماس دعاورفع گرفتاریها وعاقبت بخیری ،همه مردم خوبم وریشه هرچی مفسداقتصادی انشاالله برچیده بشودمخصوص تعجیل درامرفرج آقامون صاحب الزمان عج الله باشدیاعلی 🌹
  • فاطمه IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    9 0
    برای منم دعا کنید که زندگیم پر از گره ست هم مالی هم جسمی روحی
  • محمد IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    4 1
    بسیار عالی
  • حاج قاسم IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    7 0
    خدایا حاجات مشروعه همه بندگانت را در این شب مقدور بفرما
  • امیررضا IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    6 0
    خدایا شکرت😍
  • صادق کربلایی IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    باسلام امروز 1402 پنج شنبه 28دی انشالله دعایی همه مسلمانان قبول شود . التماس دعا