اعتکاف فرصتی ناب برای اجرای رزمایش بزرگ معنویت در مدارس

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش گفت: اعتکاف یک فرصت ناب برای اجرای رزمایش بزرگ معنویت در سطح مدارس است که باید نهادینه شده و مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حجت‌الاسلام حمید نیکزاد در نشست هم‌اندیشی معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور و رؤسای قرآن، عترت و نماز، اظهار کرد: در زمینه همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش همواره دغدغه‌هایی وجود داشته است، پیشینه ارتباط نظام آموزش عمومی کشور و روحانیت در طول تاریخ بوده و هیچ‌گاه این دو از هم جدا نبوده‌اند.

وی افزود: ستاد همکاری از سال ۱۳۸۵ با توافق میان دو دستگاه بزرگ فرهنگی و تربیتی ایجاد شد و برنامه‌های راهبردی را سرلوحه کار خود قرار داد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اجرای طرح امین است که برکت آن بر کسی پوشیده نیست.

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش تصریح کرد: استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌ها و نهادها بر اساس سند تحول بنیادین و راهکارهای آن مورد توجه قرار دارد، حوزه‌های علمیه یکی از ظرفیت‌های آمیخته شده با آموزش‌وپرورش هستند که در این راستا ستاد کشوری و کمیته‌های استان‌ها و مناطق تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۳۷ برنامه تعیین شد که بخشی از آن به صورت برش‌های استانی، هر ساله به ادارات کل ارسال و در قالب تفاهم‌نامه‌های چند جانبه اجرایی می‌شود.

حجت الاسلام نیکزاد با بیان اینکه کمیته‌های همکاری سابقه بیش از ۱۵ ساله دارند، گفت: امروزه نقدی بر شوراهای آموزش‌وپرورش در استان‌ها وارد است که شوراها بیشتر رویکرد اجرایی دارند، به عنوان مثال به مسائل مربوط به میزان نیاز به کلاس یا مشکلات مالی و پشتیبانی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه در استان‌ها به تقویت رویکرد فرهنگی و تربیتی نیازمند هستیم، افزود: این نگاه و رویکرد تربیتی با برگزاری کمیته‌های همکاری و محوریت نماینده ولی فقیه در استان‌ها عملی خواهد شد.

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش با بیان اینکه منویات نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها ظرفیت مناسبی برای پیشبرد اهداف فرهنگی و پرورشی هستند، گفت: باید در نظر ائمه جمعه این حساسیت را بیشتر و ارتباط را نزدیک‌تر کنیم، چراکه ائمه جمعه پدران معنوی بلاد هستند و به تحقیق آموزش‌وپرورش فرزند دردانه این پدران معنوی قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: با هماهنگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه ویژه برنامه‌ای برای تبیین اهمیت آموزش‌وپرورش در جایگاه نماز جمعه و حضور در مدرسه برای تکریم مقام معلم داریم.

حجت الاسلام نیکزاد درباره برنامه‌های کمیته‌ها، خاطرنشان کرد: اقدامات ستاد همکاری هم راستا با برنامه‌های معاونت پرورشی و سایر معاونت‌های آموزش‌وپرورش و حوزه علمیه نیست، بلکه در طول این فعالیت‌ها بوده و هدف ستاد رشد کمی و کیفی برنامه‌های تربیتی و تعالی آموزش‌وپرورش و حوزه علمیه است، همچنین در مسئله کمیته‌های همکاری معتقد به اصلاح آئین‌نامه آن، ترکیب اعضا و برخی رویکردها و روش‌ها بر اساس نظرات کارشناسانه مدیران و معاونین پرورشی هستیم تا آئین‌نامه جدید کمیته‌های همکاری با بیشترین کارایی ابلاغ شود.

وی درباره شیوه نامه‌های ارسالی به استان‌ها، گفت: در دوره جدید با توجه به تکلیف وزیر آموزش‌وپرورش و مدیر حوزه‌های علمیه کشور رویکردها را به‌روزرسانی کرده‌ایم و برای ۱۷ برنامه برش استانی، شیوه‌نامه اجرایی تدوین گردیده که در روزهای آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش اضافه کرد: اعتکاف فرصت ناب برای اجرای رزمایش بزرگ معنویت در سطح مدارس است که باید نهادینه شده و مورد استفاده قرار گیرد، امسال ظرفیت کمیته‌های همکاری پای کار اعتکاف می‌آیند تا این سنت حسنه که همه ساله از سوی آموزش‌وپرورش انجام می‌گیرد، پرشور و شکوه‌تر از گذشته برگزار شود.

کد خبر 636700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.