امیدآفرینی،نخستین شرط رسیدن به قله است/ ضرورت انسجام بخشی به فعالیت‌های فرهنگی

امام جمعه موقت اصفهان ایجاد امیدواری در جامعه را نخستین شرط رسیدن به قله دانست و گفت: در مسیر بیش از ۴۰ ساله انقلاب، ‌موفقیت‌ها و دستاوردهایی حاصل شده است به همین دلیل گاهی دشمن همه توان خود را به میدان می‌آورد تا با سنگ‌اندازی‌های فراوان ما را از ادامه مسیر باز دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد محمودی در گفت‌وگو با ایمنا، پیرامون ضرورت امیدآفرینی در جهاد تبیین اظهار کرد: یکی از اهداف بسیار مهمی که در جهاد تبیین باید مورد توجه قرار گیرد، امیدآفرینی در جامعه است و این مسئله تأثیر زیادی در رفتار، کردار، نوع تفکر و اندیشه انسان دارد و در آیات و روایات فراوانی نیز به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به ایجاد نوعی ناامیدی در جامعه در سال‌های گذشته افزود: در این شرایط رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، اهداف گام ۴۰ ساله دوم انقلاب را ترسیم کردند و با اشاره به اقدامات انجام شده، نسل جوان را بیش از ۴۰ بار خطاب قرار دادند و با ترسیم این نقشه راه، امیدی به جامعه تزریق شد.

امام جمعه موقت اصفهان بیانیه گام دوم انقلاب را موجب خنثی‌سازی تلاش‌ها برای زیر سوال بردن کارآمدی نظام و ایجاد امید دانست و گفت: چند پایان‌نامه، مقاله و کتاب در زمینه همین بیانیه گام دوم نوشته شد، باید توجه کنیم که تزریق امید به جامعه موضوع بسیار مهمی است که خداوند نیز در قرآن به انبیا و مصلحین توصیه می‌کند از کم بودن تعداد خود نگران نباشند و امیدوار باشند که در آینده فکر و اندیشه انبیا در سرلوحه مسائل اجتماعی قرار می‌گیرد.

لزوم امیدآفرینی در جامعه

وی اعتقاد به مهدویت در اسلام و به ویژه شیعه را باعث ایجاد امید را در زندگی برای تلاش و رسیدن به جامعه مدنی و ایده‌آل معرفی کرد و یادآور شد: در چنین جامعه‌ای عدل گسترش می‌یابد زیرا همه در زیر یک پرچم و پرچم عدالت و ولایت زندگی می‌کنند و در موقعیت کنونی نیز لازم است که با جهاد تبیین، فعالیت‌هایی که در بیش از ۴۰ سال گذشته در عرصه‌های گوناگون انجام شده را مطرح کنیم تا افراد جامعه از آنها آگاه شوند و در کنار آن از امیدآفرینی غافل نشویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودی با اشاره به حرکت نظام در مسیر رسیدن به قله ادامه داد: رسیدن به قله نیازمند ایجاد روحیه امید در بین افراد است گاهی شخصی برای انجام کاری تلاش می‌کند اما برخی با تزریق ناامیدی فرد را از ادامه مسیر باز می‌دارند در حالی که برای رسیدن به اهداف بزرگ باید به حرکت خود ادامه دهیم تا آرام آرام آثار و نتایج آن آشکار شود و دستیابی به هدف بدون کوشش امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی ایجاد امیدواری در جامعه را نخستین شرط رسیدن به قله اعلام کرد و گفت: در این مسیر موفقیت‌ها و دستاوردهایی نیز حاصل شده به همین دلیل گاهی دشمن همه توان خود را به میدان می‌آورد تا با سنگ‌اندازی‌های فراوان ما را از ادامه مسیر باز دارد.

پویایی جامعه دلیل تحرکات دشمن

امام جمعه موقت اصفهان، پویایی و تحرک جامعه را دلیل اصلی تحرکات دشمنان دانست و گفت: این اقدامات حکایت از آن دارد که جامعه در حال حرکت به سمت تعالی، کمال، قله است به همین دلیل دشمن در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کند و امیدواریم که با برنامه‌ها و راهکارهایی به حرکت خود در این مسیر ادامه دهیم از جمله موضوع امیدآفرینی که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید فراوان دارند.

وی درباره راهکارهای امیدآفرینی در جامعه اظهار کرد: گاهی این سخنان مطرح می‌شود که کشورهای دیگر به پیشرفت‌های دست یافته‌اند و ما هر چه تلاش کنیم به جایگاه آنها نمی‌رسیم و یا نسبت به حل برخی مشکلات فرهنگی اظهار ناامیدی می‌شود در حالی که اگر در مسائل فرهنگی چالش‌هایی وجود دارد، نباید آنها را به حال رها کنیم تا تشدید شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودی با اشاره به تحولات شگرفی که پیامبر (ص) در دوران جاهلیت عرب ایجاد کرد، ادامه داد: توجه رهبر معظم انقلاب به مسئله جهاد تبیین و امیدآفرینی از این دیدگاه است که مسائل فرهنگی با پیچیدگی‌هایی همراه است و برخلاف مشکلات اقتصادی نمی‌توان آنها را به راحتی و در مدت کوتاهی برطرف کرد بلکه ممکن است اقداماتی انجام شود که نتایج آن در آینده جامعه مشهود باشد.

وی اقدامات تخریبی دشمن را نیز تدریجی دانست و گفت: اقدامات دشمن در این زمینه گاهی آرام و پنهانی انجام می‌شود و مدتی بعد متوجه پیامدهای فرهنگی آن می‌شویم بنابراین لازم است که در مسائل فرهنگی طرح‌های مناسبی تهیه شود و همه ارگان‌ها با یکدیگر هماهنگ و یکپارچه عمل کنند.

لزوم پرهیز مسئولان فرهنگی از اقدامات جزیره‌ای

امام جمعه موقت اصفهان اقدامات جزیره‌ای در بخش فرهنگ و جهاد تبیین را بی‌نتیجه معرفی کرد و یادآور شد: همه ارگان‌های مختلف و متصدیان فرهنگ در جامعه باید در یک مسیر و هدف حرکت کنند تا اقدامات یکدیگر را خنثی نکنند، تنها در صورتی که همه فعالیت‌ها در یک راستا انجام شود شاهد تحول فرهنگی در جامعه خواهیم بود.

وی با اشاره به راهکارهای مقابله با جنگ تبلیغاتی دشمن تصریح کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند و به تازگی بر این نکته تاکید کردند، رئیس جمهور آمریکا تبلیغ را نخستین اقدام خود برای مقابله با جمهوری اسلامی اعلام کرده و لازم است که برای خنثی کردن هجمه‌های تبلیغی بر ضد کشور، ما نیز اقدامات خود را دو چندان کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودی جهاد مضاعف را دومین راهکار برای خنثی کردن جنگ تبلیغی دشمن برشمرد و گفت: تلاش چند برابر یا در اصطلاح مضاعف ما باعث می‌شود نه تنها تبلیغات دشمن خنثی شود بلکه بتوانیم تبلیغات خود را جایگزین کنیم بنابراین تنها مسئله ما نباید پاک کردن تبلیغات منفی دشمن باشد بلکه لازم است که برای آن جایگزین داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش تبلیغات در دنیای امروز افزود: یکی از موضوعات مهم در جامعه امروز مسئله تبلیغات است که باید به شکل کارشناسی و روانشناسی در این زمینه برنامه‌ریزی شود و به شیوه‌های تبلیغاتی خود در عرصه‌های گوناگون به ویژه در زمینه جهاد تبیین تحرک و پویایی ببخشیم.

امام جمعه موقت اصفهان یکی از ضرورت‌های جهاد تبیین را ناآشنایی نسل نوجوان و جوان با تحولات دوران قبل از انقلاب و جنگ معرفی کرد و گفت: نسل جدید که پس از جنگ در این اواخر چشم به دنیا گشوده است از عقبه انقلاب هیچ اطلاعی ندارد و در اغتشاشات اخیر نیز افرادی دیدیم که هیچ گونه اطلاعات سیاسی از افکار و گروه‌ها ندارند و این نشان‌دهنده آن است که باید تبلیغات جهاد تبیین را در عرصه‌های گوناگون دنبال کنیم.

کد خبر 636693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.