تورم ۵۰.۵ درصدی در اصفهان / کاهش نرخ بیکاری در استان

بنابر آمار منتشرشده از تورم دی‌ماه و نرخ بیکاری در پاییز سال جاری، تورم استان نسبت به مقدار کشوری کاهش پیدا کرده، اما نرخ بیکاری استان بالاتر از نرخ بیکاری کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نرخ تورم دی‌ماه ۱۴۰۱ در استان اصفهان اعلام شد و بر اساس آن، نرخ تورم نقطه‌ای کشور و استان در دی‌ماه ۱۴۰۱ به‌ترتیب به عدد ۵۱.۳ و ۵۰.۵ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور و استان به‌طور میانگین ۵۱.۳ و ۵۰.۵ درصد بیشتر از دی ماه ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای دی‌ماه ۱۴۰۱ کشور و استان در مقایسه با ماه قبل به‌ترتیب ۲.۹ و ۳.۲ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم ماهانه کشور و استان در دی ۱۴۰۱ به ۴.۳ و ۴.۴ درصد رسیده، که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل به ترتیب ۲.۴ و ۲.۳ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه کشور و استان در دی‌ماه ۱۴۰۱ برای خانوارها به ۴۶.۳ و ۴۴.۲ درصد رسیده، که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، به‌ترتیب ۱.۲ و ۱.۳ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

کاهش نرخ بیکاری در استان

همچنین نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار پاییز ۱۴۰۱ منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر استان نشان می‌دهد که ۱۰.۰ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند؛ این در حالی است که نرخ بیکاری کشور در پاییز سال جاری ۸.۲ درصد اعلام شد. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری استان حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۴۰۰)، ۱.۴ واحد درصد کاهش یافته است.

در پاییز ۱۴۰۱، به میزان ۴۱.۹ درصد از جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر استان از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۴۰۰) ۱.۴ واحد درصد افزایش یافته است. همچنین نسبت اشتغال در این فصل با ۱.۸ واحد درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۴۰۰) از ۳۵.۹ درصد به ۳۷.۷ درصد رسیده است.

این در حالی است که مرکز آمار در گزارشی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار پاییز ۱۴۰۱ را اعلام کرد، که بر اساس آن، ۸.۲ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر _جمعیت فعال (شاغل و بیکار) _ بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۴۰۰)، ۰.۷ درصد کاهش یافته است.

کد خبر 636666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.