کاهش مخاطرات زیست‌محیطی با انرژی خورشیدی

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به کاهش مخاطرات زیست‌محیطی با انرژی خورشیدی، گفت: حدود ۱۷ درصد از مساحت استان در وضعیت بسیار مطلوب از لحاظ استقرار صفحه‌های خورشیدی قرار دارد.

حمیرا صفی‌قلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره ارزیابی کاهش مخاطرات زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا، کمبود منابع آبی و صرفه‌جویی و مصرف بهینه برق، اظهار کرد: استفاده از انرژی خورشیدی به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش گرم شدن زمین و کاهش دفعات رخ دادن پدیده وارونگی دما، کاهش آلودگی هوا و کاهش باران‌های اسیدی منجر شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۷ درصد از مساحت استان در وضعیت بسیار مطلوب از لحاظ استقرار صفحه‌های خورشیدی قرار دارد، افزود: سازمان محیط زیست اکنون متولی توسعه انرژی‌های جایگزین ساتبا و شرکت برق منطقه‌ای است و این سازمان بر اساس ضوابط مستقر واحدهای صنعتی و خدماتی، استقرار این واحدها همکاری می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به محدودیت استقرار صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان، این واحدها مستثنی بوده و برای این واحدها نیز به شرط رعایت ضوابط زیست‌محیطی، مجوز استقرار صادر می‌شود.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی مشمول ارزیابی زیست‌محیطی ملزم به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به میزان ۲۰ درصد از کل انرژی مصرفی به‌صورت پلکانی در یک بازه زمانی پنج‌ساله هستند و از این طریق بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی ملزم به احداث نیروگاه خورشیدی می‌شوند. علاوه بر این، محیط زیست استان اصفهان در بعضی مناطق اقدام به نصب صفحه‌های خورشیدی در پاسگاه‌های محیط‌بانی به جای استفاده از ژنراتورهای فسیلی کرده است.

صفی‌قلی درباره اینکه استفاده از انرژی خورشیدی تا چه میزان می‌تواند از حجم گازهای گلخانه‌ای بکاهد، گفت: گاز دی‌اکسید کربن یکی از مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای است که نیروگاه‌ها با اختصاص سهم حدود ۳۱ درصد انتشار دی‌اکسید کربن در بین بخش‌های انرژی، نقش مهمی در انتشار گازهای گلخانه‌ای و پدیده گرمایش جهانی دارند.

وی اضافه کرد: با استفاده از انرژی خورشیدی، این میزان به مقدار زیادی کاهش می‌یابد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که در روند تولید صفحه‌های خورشیدی هم گاز گلخانه‌ای تولید می‌شود، اما نسبت به نقشی که استفاده از این صفحه‌های خورشیدی در کاهش تولید گاز گلخانه‌ای دارد، بسیار کمتر است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان درباره چشم‌انداز سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های متولی استان در توسعه این نوع انرژی برای آیندگان با توجه به ظرفیت بالای مناطق کویری، خشک و نیمه‌خشک استان، اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت و توسعه واحدهای صنعتی، نیاز به تأمین انرژی بیش از گذشته احساس می‌شود، به‌ویژه که یکی از صنایع روبه‌رشد، استخراج رمز ارزها است، که سهم زیادی در مصرف انرژی دارد. به همین دلیل، شناسایی اراضی مستعد در استان و توسعه انرژی خورشیدی ضمن رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، کمک بزرگی به کاهش مصرف آب و سوخت‌های فسیلی و کاهش آلاینده‌ها می‌کند و در تأمین انرژی برق نقش مهمی خواهد داشت.

کد خبر 636659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.