ریاضی‌دان ایرانی که از کودکی به دنبال مدال فیدلز بود

کوچر بیرکار (فریدون درخشانی) در سال ۲۰۱۸ به دلیل فعالیت و پژوهش در زمینه هندسه جبری، برنده مدال فیلدز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه ایران اسلامی به‌واسطه بهره‌مندی از توانمندی‌های جوانان نخبه، در بسیاری از علوم به خودکفایی رسیده است. خبرگزاری ایمنا همسو با دیگر نهادها، نگاه حمایتی ویژه‌ای از استعدادهای درخشان این دیار دارد؛ از طرفی باید از ظرفیت نخبگان به نحو شایسته در راستای توسعه و رفع مشکلات بهره‌مند شویم.

از این رو، این رسانه در راستای یکی از رسالت‌های خود که معرفی نخبگان ایران اسلامی است، سه‌شنبه و پنجشنبه هر هفته به معرفی یکی از نخبگان کشور خواهد پرداخت. این هفته، ایمنا به سراغ «کوچر بیرکار» رفته و آنچه می‌خوانید، گوشه‌ای از سوابق و دستاوردهای این نخبه ایرانی است.

بیوگرافی کوچر بیرکار

نام پیشین کوچر بیرکار، «فریدون درخشانی» بود. وی مدت کوتاهی پیش از انقلاب اسلامی ایران در روستایی در مریوان استان کردستان زاده شد. بیرکار سومین فرزند یک خانواده شش‌فرزندی است. پدرش سوادی در حد دبستان دارد و مادرش هیچگاه تحصیل نکرد. خانواده کوچر بیرکار، کشاورز بودند. برادرش که شش سال از وی بزرگ‌تر است، متوجه استعداد کوچر شد و به او کمک کرد تا روی ریاضیات متمرکز شود. کوچر در ۱۰ تا ۱۱ سالگی ریاضیات و فیزیک پیشرفته، معادل سال آخر دبیرستان را مطالعه می‌کرد.

وی گواهی پایان دوره متوسطه را در روستا و مدرک کارشناسی خود را در دانشگاه تهران دریافت کرد. فریدون هنگامی که دانشجوی سال آخر دوره کارشناسی بود، به انگلستان سفر کرد و در المپیاد ریاضی بین‌المللی دانشجویی سال ۲۰۰۰ که در کالج دانشگاهی لندن برگزار شد، موفق به دریافت جایزه سوم شد. وی در سال ۲۰۰۳ به عنوان آینده‌دارترین دانشجوی دکتری، بورس تحصیلی جامعه ریاضیات لندن را گرفت. کوچر بیرکار می‌گوید هنگامی که در ایران بوده، روی دیوار باشگاه ریاضی که به آن می‌رفته، عکس برندگان مدال فیلدز بوده و در رؤیای خود، دیدار با برندگان مدال فیلدز را تصور می‌کرده است.

فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی کوچر بیرکار

بیرکار در سال ۲۰۱۸ به دلیل فعالیت و پژوهش در زمینه هندسه جبری، برنده مدال فیلدز شد. وی دومین ایرانی است که توانسته این جایزه را از آن خود کند؛ جایزه‌ای که پیش از وی، مریم میرزاخانی، به‌عنوان نخستین زن و نخستین ایرانی موفق به دریافتش شده بود. بیرکار پس از دریافت جایزه خود، به کنگره بین‌المللی ریاضی‌دانان گفت امیدوار است این مدال لبخند کوچکی بر چهره ۴۰ میلیون کُرد بنشاند. در ژوئن ۲۰۲۱ کوچر بیرکار به‌طور رسمی به دانشگاه چینهوا در شهر پکن چین پیوست. مسئولان دانشگاه چینهوا طی مراسمی، پیوستن بیرکار را به جمع استادان خود اعلام کردند.

دستاوردها و افتخارات کوچر بیرکار

کوچر بیرکار (فریدون درخشانی) بیشتر در زمینه هندسه جبری فعالیت می‌کند و اکثر پژوهش‌های وی نیز در این حوزه بوده است. وی تا کنون به دلیل پژوهش‌هایی که داشته، برنده جوایز بسیاری شده است، که برخی از آن‌ها عبارت است از:

  • جایزه لورهولم (۲۰۱۰)
  • جایزه بنیاد ریاضی پاریس (۲۰۱۰)
  • جایزه مور برای مقاله پژوهشی (۲۰۱۶)
  • مدال فیلدز (۲۰۱۸)
  • دکترای افتخاری دانشگاه صلاح‌الدین (۲۰۱۹)
کد خبر 636623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.