پایان عملیات هلال‌احمر در خوی /  به بیش از ۲۱ هزار زلزله‌زده امدادرسانی شد

دبیر کل جمعیت هلال‌احمر از پایان عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان خوی خبر داد و گفت: در یک هفته گذشته، ۹۱۵ نفر از نیروهای امدادی در ۵۲ روستا حضور یافتند و ۹ اردوگاه اسکان اضطراری (هشت پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی) بر پا و به ۲۱ هزار و ۵۳۵ نفر و ۴۳۰۷ خانوار متأثر از زلزله، خدمات ارائه شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی هلال‌احمر، یعقوب سلیمانی با ارائه گزارش نهایی اقدامات این جمعیت در پی وقوع زمین‌لرزه ۵.۴ ریشتری در بیست‌وهشتم دی‌ماه ۱۴۰۱، اظهار کرد: در مجموع ۵۲ روستا با بهره‌مندی از توانایی خانه‌های هلال، دهیاران و تیم‌های عملیاتی و امدادی هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده، ارزیابی شدند و از ساعات ابتدایی وقوع زلزله، اردوگاه‌های امدادی هلال‌احمر بر پا شد و زلزله‌زدگان اسکان اضطراری یافتند.

وی از پایان عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان خوی خبر داد و اضافه کرد: طی یک هفته گذشته، ۹۱۵ نفر از نیروهای امدادی در ۵۲ روستا حضور یافتند و ۹ اردوگاه اسکان اضطراری (هشت پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی) بر پا و به ۲۱ هزار و ۵۳۵ نفر و ۴۳۰۷ خانوار متأثر از زلزله، خدمات ارائه شد.

وی با اشاره به امدادرسانی به افراد حادثه‌دیده با صرف ۳۵۳ میلیارد و ۷۶۳ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال، با توزیع بسته‌های زیستی، امدادی و بهداشتی میان زلزله‌زدگان، افزود: تا کنون ۴۳۰۷ دستگاه چادر، ۱۱۱۹ تخته موکت، ۳۱۶۶ تخته پتو، والور ۵۲۶ شعله، بخاری برقی ۲۵۷۴ شعله، ۱۵۰۰ عدد آبمیوه و ۲۶۸۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته، میان زلزله‌زدگان تمام مناطق متأثر از زمین‌لرزه توزیع شد.

دبیر کل جمعیت هلال احمر تصریح کرد: همچنین به‌منظور ارزیابی میزان خسارات و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان احتمالی این زلزله، ۹۱۵ نیروی عملیاتی در قالب ۶۰ تیم عملیاتی شامل تیم‌هایی مانند تیم‌های ارزیاب، آنست (مخفف: آموزش و نگه‌داری سگ‌های تجسس)، آواربرداری، اسکان اضطراری یا تغذیه، با به‌ کارگیری ۲۰۱ دستگاه خودروی سبک و سنگین عملیاتی به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند.

وی با اشاره به اعزام تیم‌های پیشرو شهرستان خوی به مناطق زلزله‌زده بلافاصله پس از وقوع زمین‌لرزه در استان، ادامه داد: در همان دقایق ابتدایی زلزله علاوه بر تشکیل ستاد مدیریت بحران در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات EOC استان و سازمان امداد و نجات، ستاد مدیریت حوادث استانداری با حضور مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان و ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های متأثر نیز تشکیل شد.

سلیمانی با اشاره به اهمیت جایگاه خانه‌های هلال در امدادرسانی به بلایای طبیعی، گفت: طبق وظایف و اهداف ازپیش‌تعیین‌شده برای خانه‌های هلال، در همان لحظات ابتدایی زمین‌لرزه خوی، ۱۵ خانه هلال در روستاهای اطراف شهرستان خوی با هماهنگی مرکز فرماندهی ستاد استان به‌حالت آماده‌باش درآمدند و بلافاصله ارزیابی وضعیت افراد و ابنیه روستا را قبل از رسیدن تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال‌احمر آغاز و نتایج را به ستاد فرماندهی عملیات استان اعلام کردند.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۰۰ نفر از داوطلبان فعال به زلزله‌زدگان امدادرسانی کردند و ۸۰ نفر داوطلب نیز در شهرستان‌های چایپاره، پلدشت، شوط، ماکو و چالدران در حالت آماده‌باش بودند. همچنین ۱۵ هزار پُرس غذای گرم در تمام مناطق زلزله‌زده با مشارکت خیّران و نیروهای داوطلب هلال‌احمر به همراه اعضای مؤسسه خیریه عترت بوتراب تهیه و توزیع شد.

مدیرکل جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: در ادامه همراهی داوطلبان و خیّران، علاوه بر تهیه ۴۳۰ پُرس غذای گرم برای عوامل اجرایی هلال‌احمر و اهدای اقلام غیرنقدی شامل ۵۰۷ پتوی دو نفره، ۱۰۰ بسته نان خشک، ۹۷۰ قوطی کنسرو تن ماهی و ۵۰۰ قوطی کنسرو لوبیا با مشارکت خیّران شرکت مس به خانواده‌های آسیب‌دیده، مدرسه‌ای پیش‌ساخته با ظرفیت ۵۰ نفر نیز به دانش‌آموزان روستاهای همجوار بدلان، قریس و صوفی شهرستان خوی اهدا شد.

وی افزود: اعضای تیم سحر شهرستان خوی، متشکل از یک تیم که در دوره‌های آموزشی و تخصصی حضور داشتند، با هدف خدمت‌رسانی، ارائه حمایت‌های روانی و خدمات فرهنگی به کودکان، عازم مناطق زلزله‌زده شدند و خدمات خود را در قالب سه گروه تخصصی گروه PFA (کمک‌های اولیه روانشناختی) ، گروه CFS (فضای دوستدار کودک) ، گروه MDI (رسانه و مستندسازی) ارائه دادند. امدادرسانی و حمایت جمعیت هلال‌احمر از زلزله‌زدگان تا پایان برطرف شدن مشکلات مردم زلزله‌زده شهرستان خوی ادامه دارد.

کد خبر 636504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.