نقش مدیریت محلی در رونق اقتصاد شهر

یک دکترای شهرسازی گفت: مدیریت محلی باید در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نقش سازنده‌ای در جذب، رشد و توسعه سرمایه‌گذاری داشته باشد.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نقش مدیریت شهری و سیاستگذاری‌های محلی از جمله شوراهای اسلامی شهر در تسریع تحقق اهداف مرتبط با سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری شهر بسیار مفید خواهد بود.

وی افزود: دو نگاه اساسی وجود دارد؛ نگاه اول تاکید بر نقش تسهیل‌گری شهرداری‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری دارد و نگاه دوم مربوط به نقش شهرداری و شوراهای اسلامی شهر در حوزه سرمایه‌گذاری به عنوان بازیگر اصلی این حوزه است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: نقش سومی که در حوزه مدیریت شهری قابل تعریف است و در بیشتر کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه تفکر اقتصاد گردشگری و سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفته، تبیین مؤلفه‌های شهر است.

اخگر تصریح کرد: مدیریت شهری می‌تواند نقش بسیار سازنده‌ای در تبیین مؤلفه‌های شهر داشته باشد، شورای اسلامی شهر نیز می‌تواند به عنوان مرجع سیاستگذاری‌های شهر با تصویب سیاست‌های تشویقی و حمایتی در این مسیر نقش سازنده خود را ایفا کند؛ لذا نگاه "ما را به عطای مدیریت شهری امیدی نیست، شر نرسانید" و نگاه "کار یک‌جانبه با سیاست چماق و هویج برای سرمایه‌گذار"، هیچکدام کارایی کاملی نخواهد داشت، بلکه مدیریت محلی باید در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نقش سازنده‌ای در جذب، رشد و توسعه امر سرمایه‌گذاری داشته باشد.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری یک موضوع سیال است و نگاه سلبی به آن بدون شک سرمایه‌گذار را ناامید می‌کند، البته تغییر تفکر مدیران محلی و نبود قوانین حمایتی از آسیب‌های این حوزه و قابل بحث است.

این دکترای شهرسازی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری طرح‌های مختلفی متناسب با ویژگی‌های شهرها از طرف سیاست‌گذاران محلی و مدیران شهری تدوین شده است، با این حال بیشتر این سیاست‌گذاری‌ها در کلان‌شهرها مورد توجه بوده و این موضوع در شهرهایی با جمعیت یا درجه‌های مدیریت شهری پایین‌تر، مغفول مانده است.

کد خبر 636465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.