از اجرای موسیقی ارکسترال تا تئاتر خیابانی بی‌کلام

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در تشریح برنامه‌های دهه فجر این اداره گفت: اجرای تئاتر خیابانی بی‌کلام، اجرای موسیقی ارکسترال از جمله ویژه‌برنامه‌های این اداره در ایام‌الله فجر انقلاب اسلامی است.

علی عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تجربه نشان می‌دهد دو ظرفیت نمایش و موسیقی به‌عنوان تأثیرگذارترین ظرفیت‌های اجتماعی، عمومی، تخصصی و هنری در شهر هستند که علاوه بر عمومی بودن، عمق‌بخشی دارند؛ لذا در برنامه‌های دهه مبارک فجر از این دو ظرفیت در فعالیت‌های این مجموعه استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است بسیاری از اتفاقات و رویدادها در شهر رخ بدهد که یا عمومیت پیدا نمی‌کند یا عمق‌بخشی ندارد، تصریح کرد: اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این دهه به دنبال ایجاد عمومیت و عمق‌بخشی در برنامه‌ها است؛ لذا نمی‌توانیم با توجه به اهمیت موضوع از هیچ‌یک چشم‌پوشی کنیم.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در اجرای برنامه‌های دهه فجر ظرفیت‌های تئاتر و موسیقی خودمان را به میدان می‌آوریم و از ظرفیت‌های دیگر مانند ادبیات و امثال آن‌که جایشان در این برنامه‌ها نیست، استفاده نخواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق بازخوردها و پژوهش‌هایی که انجام دادیم این دو ظرفیت ارتباطات بسیار نزدیکی با مردم دارد و برای آن‌ها قابل‌ فهم است. از طرفی هر فرد با سبک زندگی خود با این دو ظرفیت ارتباط برقرار می‌کند؛ به‌عنوان‌ مثال ممکن است یک نفر از دید تفریح، دیگری از دید انتقال معنا و دیگری از دید جشن و برنامه هنری به آن ظرفیت‌ها بنگرد.

عطریان ادامه داد: دو محور تئاتر و موسیقی از برنامه‌های اصلی این نهاد در گرامیداشت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به‌شمار می‌رود.

وی افزود: در محور تئاتر که مصادف شدن دهه فجر با برگزاری جشنواره فجر را در بر می‌گیرد، ایجاب می‌کند تمام تمرکزهای حرفه‌ای روی جشنواره تئاتر باشد که شاخص‌های خاص خود را دارد، ضمن اینکه جشنواره فجر طی یک ماه‌ونیم به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: امسال ایده‌ای با عنوان «تئاتر خیابانی بی‌کلام» مطرح و نهایی شد؛ وقتی ابزاری همچون کلام را حذف می‌کنیم به انتزاعی شدن بیشتر آن هنر کمک می‌کنیم، بنابراین برداشت آزادتری که با جریان دهه فجر انطباق دارد رخ می‌دهد و تأثیرگذاری بیشتر آن در مردم دیده خواهد شد، طوری‌که می‌توانید در کنار این تئاتر قرار بگیرید و در آن غم و شادی خود را ببینید.

وی با بیان اینکه تئاتر آیینه است و وقتی لایه کلام اضافه می‌شود، لاجرم قالب را کمی محدودتر می‌کند، افزود: مخاطب باید بیشتر با ذهنیتی که ساخته‌ایم همراه شود و ذهنیت آزادش کمی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، پس تصمیم بر این شد از همان ابتدا کلام را از اجرای تئاتر خیابانی حذف کنیم.

عطریان ادامه داد: اجرای موسیقی ارکسترال و چند برنامه دیگر را در دستور کار داریم و  قرار است در مناطق مختلف اصفهان اجرا شود، ضمن اینکه تمرکز اجرا در مکان هایی همچون  دروازه دولت و نقاط پرتردد شهر اصفهان است. در یک بخش ممکن است هر شب اجرا داشته باشیم یا اینکه در یک منطقه دو اجرا داشته باشیم تا و  مردم از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اجرای ارکسترال ۱۲ قطعه موسیقی و حدود ۱۰۰ دقیقه اجرا در ایام‌الله دهه فجر امسال اظهار کرد: این کار باید در یک سالن مشخص موسیقی انجام شود؛ قطعات از اول تا آخر سناریویی دارد که قطعه اول از آفریده شروع می‌شود و به وقایع مقاومتی و پراهمیت تاریخی اشاره می‌کند؛ مثل سردار جنگل و انقلاب اسلامی باقرخان و ستارخان که تنظیم مجدد این قطعات توسط رهبر ارکستر انجام‌ شده و شامل ۱۲ قطعه و ارکستر ترکیبی است که برخی از قطعات آواز دارد و برخی نیز بی‌کلام است.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی از مکان‌های پیش‌بینی‌شده برای اجرای این ارکستر، هنرسرای خورشید است که سه شب اجرای رایگان برای شهروندان دارد.

وی افزود: این ارکستر برای آن دسته از مخاطبانی است که تمایل به حضور در این جشنواره دارند و به دنبال موسیقی  جنس خوب هستند؛ لذا حدود چهار ماه گروهی روی آن کار کردند تا بتوانند سه شب اجرای برنامه داشته باشند.

عطریان در رابطه با چگونگی استفاده از این برنامه توسط شهروندان گفت: تصمیم بر ارائه بلیت است و اطلاع‌رسانی از طریق مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان انجام خواهد شد.

کد خبر 636448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.