شرایط «انسلادوس» بر خلاف انتظار پژوهشگران است

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت: قمر «انسلادوس» تنها ۵۰۰ کیلومتر قطر دارد و به همین دلیل نباید انتظار داشت که در مرکز آن آب به‌صورت مایع وجود داشته‌باشد، اما تحقیقات نشان داده است که در مرکز این قمر آب به‌صورت مایع وجود دارد.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ویژگی‌های مهم قمر «انسلادوس» و شرایط ویژه این قمر، اظهار کرد: با توجه به اینکه در قمر «انسلادوس» آب مایع وجود دارد، می‌توان تصور کرد که گرمای ویژه‌ای در این قمر پنهان شده است.

وی افزود: در واقع قمر «انسلادوس» تنها ۵۰۰ کیلومتر قطر دارد و به همین دلیل نباید انتظار داشت که در مرکز آن آب به‌صورت مایع وجود داشته باشد، اما تحقیقات نشان داده است که در مرکز این قمر آب به‌صورت مایع وجود دارد.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: در قمر «انسلادوس» آب مایع وجود دارد و با توجه به اینکه وجود آب مایع در این قمر برخلاف انتظار پژوهشگران بود، دو نظریه درباره شرایط آن مطرح شده است.

وی در رابطه با نظریه‌هایی که پیرامون قمر «انسلادوس» مطرح شده، گفت: طبق یکی از نظریه‌هایی که پیرامون «انسلادوس» مطرح شده، ممکن است زمانی که این قمر از زحل جدا شده و در حال شکل‌گیری بوده، گرمایی در آن وجود داشته که پس از کروی شدن قمر در مرکز آن پنهان شده است.

منتظری تصریح کرد: با توجه به این نظریه، باید انتظار داشت که به‌طور مداوم دمای قمر «انسلادوس» پایین بیاید و سردتر شود و عملاً گرمای نهان آن از طریق آبفشان‌ها به محیط بیرونی قمر منتقل شود، که البته این فرآیند در «انسلادوس» مشاهده شده است.

وی افزود: در واقع قمر «انسلادوس» نسبت به گذشته سردتر شده است، اما همچنان که این قمر به دور زحل می‌گردد، جنبشی که آب مایعِ درون آن دارد، می‌تواند منجر به گرما شود.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم در همین رابطه ادامه داد: با این حال، «انسلادوس» زاویه زیادی ندارد و گرمایی که از طریق جنبش قمر تولید می‌شود، کم است.

وی خاطرنشان کرد: طبق نظریه دیگری که درباره قمر «انسلادوس» مطرح شده، ممکن است شرایط دمایی حاکم بر این قمر به‌طور مداوم در حال تغییر باشد، یعنی ممکن است طی یک دوره زمانی دمای این قمر کاهش یابد و در بازه زمانی دیگر «انسلادوس» گرم شود.

کد خبر 636296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.