مسابقات علمی بازی برد - برد است

برگزاری مسابقات علمی علاوه بر ایجاد حس رقابتی و تکمیل زنجیره دانش، منجر به توسعه سهم نخبگان در آینده اقتصادی کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله در نقاط مختلف جهان مسابقه‌ها و جشنواره‌های علمی متعددی برگزار می‌شود که طی این مسابقات، شرکت‌کننده‌ها با ارائه ایده‌های جدید و مفید خود، به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. این مسابقات معمولاً برای رشد علمی و حل معضلات صنعتی کشورهای مختلف برگزار می‌شود. طی این جشنواره‌ها شرکت‌کننده‌ها با ارائه ایده خود می‌توانند مشکلات کشور و جامعه خود را مرتفع کنند. به‌طور کلی برگزاری مسابقات علمی در توسعه و پیشرفت کشور و حتی در بهبود مهارت‌های فردی شرکت‌کنندگان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کسب اعتمادبه‌نفس با شرکت در جشنواره‌های علمی

حمیدرضا یوسفی، یک دکترای شیمی آلی در رابطه با اهمیت برگزاری مسابقات و جشنواره‌های علمی بین‌المللی، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به‌طور کلی از سال ۲۰۱۶ برگزاری مسابقات بین‌المللی در ایران توسعه پیدا کرده و متقاضیان بسیاری را به سمت خود جذب کرده است.

وی می‌افزاید: معمولاً مکزیک، آمریکا، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر اقدام به برگزاری مسابقات بین‌المللی می‌کنند که این مسابقات و جشنواره‌ها در ایران نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد و بسیاری از افراد به‌صورت آنلاین یا حضوری در این مسابقات شرکت می‌کنند.

این دکترای شیمی آلی ادامه می‌دهد: موضوعی که در مسابقات و جشنواره‌های علمی بسیار حائز اهمیت است، یادگیری مهارت ارائه‌شده توسط شرکت‌کنندگان است. متأسفانه جوانان ایرانی معمولاً به دلیل اینکه در معرض داوری قرار نگرفته‌اند، توانایی ارائه مطلب ندارند.

وی تصریح می‌کند: در واقع جوانان معمولاً از ارائه مطالب خود هراس دارند، اما مسابقات و جشنواره‌های علمی فرصتی برای کسب اعتمادبه‌نفس و یادگیری اصول و مهارت ارائه مطلب است. فراگیران با شرکت در مسابقات علمی می‌توانند مهارت ارائه مطلب را به‌خوبی تعلیم ببینند، که این مسئله در رشد آن‌ها بسیار مفید خواهد بود.

یوسفی در رابطه با دیگر مزایای شرکت در مسابقات علمی، می‌گوید: افرادی که در مسابقات و جشنواره‌های علمی شرکت می‌کنند، با مطالب و نکاتی فراتر از درس‌های خود آشنا می‌شوند و زمانی که شرکت‌کنندگان در کنار استاد راهنما به تحقیق و پژوهش می‌پردازند؛ روحیه اختراع آن‌ها تقویت شده و می‌توانند در آینده تبدیل به مخترعی بزرگ برای کشور خود شوند.

وی تاکید می‌کند: به‌طور کلی افرادی که در مسابقه‌ها و جشنواره‌های علمی مختلف شرکت می‌کنند، مطالب بسیار ارزشمندی فرا خواهند گرفت. پس ارتباط داشتن با پژوهش‌سراها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

این دکترای شیمی آلی ادامه می‌دهد: خوشبختانه برخی از مدارس غیرانتفاعی کشور شرایطی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی فراهم کرده‌اند و از طرفی آموزش‌وپرورش هم حضور دانش‌آموزان در این مسابقات را تسهیل می‌کند.

المپیاد، میان‌بُری برای ادامه تحصیل

وی در رابطه با تفاوت میان المپیاد و جشنواره‌های علمی می‌گوید: در کنار مسابقات علمی داخلی و خارجی، رقابت دیگری تحت عنوان المپیادهای علمی نیز برگزار می‌شود، که یکی از ویژگی‌های مهم این رقابت، معاف شدن شرکت‌کننده از آزمون سراسری است.

یوسفی تصریح می‌کند: در واقع افرادی که بتوانند در آزمون‌های المپیاد مدال کسب کنند، قادر خواهند بود در هر رشته و دانشگاهی به‌راحتی پذیرش شوند و ادامه تحصیل دهند.

وی می‌افزاید: المپیادهای علمی معمولاً بسیار مورد توجه دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، اما مسابقات علمی که در داخل و خارج کشور برگزار می‌شوند، بیشتر مقاله‌محور و اختراع‌محورند، که دانش‌آموزان ایرانی با نبوغ ویژه‌ای که دارند، قطعاً می‌توانند در این مسابقات رتبه مطلوبی کسب کنند.

توسعه مهارت‌های فردی با شرکت در مسابقات علمی

این دکترای شیمی آلی تاکید می‌کند: مسابقات علمی در جهت رشد دانش‌آموزان بسیار مفید است؛ البته قاعدتاً اجباری به شرکت در این مسابقات نیست، اما این جشنواره‌ها فرصتی برای ارتباط با خارج کشور و در معرض داوری قرار گرفتن است که از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

وی اشاره می‌کند: شرکت در مسابقات علمی باعث می‌شود که دانش‌آموزان با مقدمات پژوهش، کار گروهی و نحوه ارائه مطلب آشنا شوند، که تمام این مسائل در تحصیلات عالی بسیار حائز اهمیت است.

یوسفی در رابطه با هزینه‌هایی بسیاری که برای شرکت در برخی از مسابقات باید پرداخته شود، می‌گوید: به‌طور کلی سرمایه‌ای که برای تحقیق و پژوهش محققان جوان اختصاص داده می‌شود، در چشم‌انداز بلندمدت، بذری است که آیندگان از آن بهره‌مند می‌شوند؛ بنابراین هر میزان برای شرکت در مسابقات علمی هزینه شود، اضافه نیست و باعث تربیت دانشمندان بزرگی می‌شود.

وی در همین رابطه ادامه می‌دهد: حتی در بسیاری از مواقع ممکن است برای شرکت‌کنندگان ایده‌پرداز در مسابقات، سرمایه‌گذار پیدا شود و از این طریق یک پژوهشگر جوان به کارآفرینی بزرگ در کشور تبدیل خواهد شد.

علم رباتیک در آینه مسابقات کشوری

حامد شهبازی، یک دکترای هوش مصنوعی و رباتیک با اشاره به مسابقات داخلی حوزه رباتیک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر هر ساله مسابقات بسیاری در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی مختلف کشور برگزار می‌شود.

وی می‌افزاید: از جمله مسابقات مهمی که هر ساله در کشور برگزار می‌شود، می‌توان به مسابقه رباتیک آزاد ایران اشاره کرد که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و معمولاً در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

این دکترای هوش مصنوعی و رباتیک ادامه می‌دهد: در کنار مسابقه رباتیک آزاد، دانشگاه امیرکبیر نیز به‌صورت مستقل مسابقاتی در این حوزه برگزار می‌کند و علاوه بر آن، همواره مسابقه جنگ ربات‌ها در نقاط مختلف کشور توسط فدراسیون رباتیک ایران برگزار می‌شود.

نقش مسابقات علمی در حل معضلات صنعتی

وی در رابطه با مزایا و اهمیت برگزاری مسابقات علمی، می‌گوید: به‌طور کلی قرار گرفتن در شرایط مسابقه و تلاش برای حل چالش‌های پیش‌رو، می‌تواند مقدمه‌ای برای ساخت ربات‌هایی پیشرفته و کاربردی محسوب شود.

شهبازی اشاره می‌کند: معمولاً در قالب مسابقات علمی حوزه رباتیک، تیم‌های دانشجویی نیز تشکیل می‌شود و مسائلی مانند همکاری و انجام فعالیت مشترک در قالب یک تیم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در همین رابطه ادامه می‌دهد: زمانی که انجام فعالیت مشترک در قالب مسابقه مورد توجه قرار می‌گیرد، خروجی آن، تیم‌های استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیانی می‌شود که می‌توانند برای رشد کشور مفید واقع شوند.

این دکترای هوش مصنوعی و رباتیک تاکید می‌کند: به‌طور کلی شکل‌گیری و ایجاد فضای رقابتی و حل چالش‌های پیش‌رو برای کسب موفقیت، می‌تواند نقطه شروعی برای حل مشکلات صنعتی بزرگ کشور باشد.

وی می‌افزاید: بسیاری از فارغ‌التحصیلانی که از طریق دانشگاه جذب تیم‌های رباتیک می‌شوند، می‌توانند برای ادامه تحصیل و گذراندن خدمت سربازی از مسیر مفیدتری حرکت کنند سپس شرکت‌هایی دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف علم رباتیک تأسیس کنند.

شهبازی در رابطه با شرایط فعلی مسابقات حوزه رباتیک می‌گوید: مسابقات رباتیک در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته بسیار مورد توجه جامعه قرار می‌گرفت، اما امروزه شرایط مسابقات با تغییراتی مواجه شده است.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر مسابقاتی که در حوزه رباتیک برگزار می‌شود به سمت تجاری‌سازی و راه‌اندازی کسب‌وکارهای مفید هدایت شده است، که این مسیر بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است.

این دکترای هوش مصنوعی و رباتیک ادامه می‌دهد: درواقع مسابقات حوزه رباتیک در ایران و جهان با هدف سرمایه‌گذاری بر ایده‌های مفید و درآمدزا برنامه‌ریزی می‌شود و به سمت راه‌اندازی کسب‌وکار حرکت می‌کند.

وی تاکید می‌کند: ایجاد چنین شرایطی باعث کاربردی‌تر شدن علم رباتیک شده است؛ در واقع هرچه مسابقات علمی هدفمندتر برگزار شود، ارزش بیشتری برای شرکت‌کننده و برگزارکننده آن خواهد داشت.

شهبازی می‌افزاید: امیدوارم در آینده حل چالش‌های مختلف صنعتی کشور از طریق شرکت‌های صنعتی در قالب مسابقات علمی مورد توجه قرار گیرد و عملاً برگزاری مسابقات به حل معضلات صنعتی کشور بینجامد.

کد خبر 636286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.